۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۵
کد خبرنگار: 5670
کد خبر: 85568102
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اربعین حسینی؛ جنوب عراق غلغله و شمال آماده جوشش

۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۵
کد خبر: 85568102
اربعین حسینی؛ جنوب عراق غلغله و شمال آماده جوشش

بغداد – ایرنا – انگار که از زمین جنوب سرزمین عراق آدم می جوشد و در شمال، زمین آنجا هم آبستن جوشش میلیون ها انسان است که همگی با یک وجهه واحد عازم خاک کربلایند، این جوش و خروش حکایت این روزهای آتشین عراق در آستانه اربعین حسینی است.

به گزارش ایرنا، خورشید در اوج تشعشع خود بر سر راهپویان حسینی می کوبد و زائران حسینی به رغم شدت دما و نفس نفس زدن های سینه های گرمازده شان، شانه در شانه هم از سمت جنوب و شرق، لحظه ای از حرکت نمی ایستند و جاده های تب زده را با پاهای گُرگرفته خود می فشارند تا به میعادگاه خویش در جوار اباعبدالله الحسین (ع) برسند.

مسیرهای جنوب و شرق با ورود زائران خارجی و ایرانی از مرزهای جنوبی وشرقی آکنده از فریاد آشنای عراقی هایی است که در موکب های خود با صدای گیرا بانگ «هلا بالزوار» را صدا می زنند.

صحنه هایی که از کرم و بخشش در حق زائران اباعبدالله الحسین (ع) در طول مسیر حرکت به سمت کربلای معلی در حال خلق شدن است، کرم و بخشش امثال «حاتم طائی» ها را به انزوای تاریخ سپرده است.

اربعین حسینی؛ جنوب عراق غلغله و شمال آماده جوشش

در یکی از روستاهای «سماوه» وقتی عشیره «آل صلاب» متوجه قدوم زائران شدند، احشام و اشترهای خود را از آغل ها بیرون آوردند تا برای زائران قربانی کنند و با هوسه های عربی خاص خود شعار می دادند که «اشترانی که حامل زینب (س) در اسارت بودند، امروز آنها را برای زائران حسینی قربانی می کنیم.»

در مسیر دیگر تعدادی از موکب ها برای نشان دادن اینکه در خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) از هیچ چیز دریغ نمی کنند بیل های بزرگ چند دستگاه بلدوزر را تبدیل به سینی هایی برای انواع میوه ها و نوشیدنی ها کرده اند تا زائران در مسیر حرکت خود از آن برای توشه راه بردارند.

صحنه هایی که این روزها در جنوب در استقبال و خدمت به زائران حسینی در حال خلق شدن است، فراتر از حد تصور و عرف عمومی است گویا همه خود را وقف حسین بن علی (ع) کرده اند تا هیچ زائری تشنه و گرسنه و در راه باقی نماند.

گرمای شدید باعث شده است که بسیاری از موکب ها در مسیرهای حرکت زائران از تورهای پارچه ای به عنوان عایق های حرارتی بهره ببرند تا از شدت گرما و تشعشع مستقیم نور خورشید بر زائران بکاهد و همزمان لحظه ای مسیرها از آب خنک و یخ خالی نمی شود.

جاده های رهپویان حسینی را نمی توان تنها مسیر خوردن و آشامیدن دانست بلکه این جاده سرشار از داده های معرفتی و انسان سازی و صحنه های عرفان و نفی ذات و خویشتن سازی و بالاخره خدا شناسی است که گاه انسان تصور می کند در خاک نه که در افلاک دارد قدم می زند.

در طول مسیر ایستگاه های متعددی ایجاد شده که زائران را به گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع از حرم و مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا متذکر می شوند و تصویر فرماندهان شهید از جمله شهیدان «حاج قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و دیگر شهدای دفاع از حرم و مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا در طول این مسیرها، چشم زائران را می نوازد.

برپایی مسابقات دینی و فعالیت های فرهنگی برای جوانان و نوجوانان که هدف آن آشنایی بیشتر با اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و درک صحیح حماسه عاشورای حسینی است از دیگر فعالیت های مهم در طول این مسیر است و همزمان جلسات و محفل های انس با قرآن و تصحیح قرائت قرآن برای زائران خصوصا اقشار جوان و نوجوان برگزار می شود.

جلسات کوتاه و گذارا که طی آن به زائران معارف دینی لازم داده می شود تا در برابر انحرافات دینی و توطئه های دشمنان هوشیار باشند از دیگر برنامه های مهم در این مسیر طویل است تا در نهایت زائر حسینی با توشه ای از معارف به زیارت اباعبدالله الحسین (ع) نائل آمده و آگاهانه حق زیارت صاحب این زیارت را ادا کند.

وجود ایستگاه های متعدد پاسخ به مسائل شرعی و شبهات دینی و توزیع بروشورهای معرفتی مجموعه ای از فعالیت های متنوعی است که مسیر چند روزه پیاده روی اربعین حسینی را به دانشگاهی برای همه اقشار از سنین مختلف تبدیل کرده است.

امسال یکی از مسائل مهم که زائران در طول مسیر زائران از آن آگاه می شوند، جنگ غزه و مظلومیت ملت فلسطین است که آمریکا و همپیمانانش با تمام امکانات رسانه ای و مادی خود می کوشند، دنیا را از جنایت های رژیم صهیونیستی بی خبر بگذارند اما اربعین حسینی انگار به رسانه بزرگی برای افشای این جنایت ها تبدیل شده است.

پرچم های جمهوری اسلامی ایران، انصار الله یمن و حزب الله لبنان به عنوان مهمترین حامیان مردم مظلوم فلسطین و در مقابل لگدمال کردن پرچم های آمریکا و اسرائیل در طول مسیرهای حرکت زائران از ایستگاه های مهمی است که زائر حسینی با آن برخورد می کند.

اربعین حسینی؛ جنوب عراق غلغله و شمال آماده جوشش

نمایشگاه های بین راهی متعددی که طی آن به زبان عکس و فیلم و نقاشی جنایت های رژیم صهیونیستی و آمریکا و همدستی برخی اعراب با آنها در جنایت علیه ملت مظلوم فلسطین در سرزمین های اشغالی و غزه ترسیم شده است، دایر شده است.

گروه های مقاومت اسلامی عراق همانند سنوات گذشته نیز امسال در مسیرهای حرکت زائران با تصاویر شهدای خود حضور یافته تا با فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری و سرودهای حماسی و انقلابی، زائران را با فرهنگ مقاومت در برابر اشغالگران و ستم گران آشنا کنند.

در محور شمالی کربلا نیز با وجود اینکه هنوز موج بزرگ حضور زائران به حرکت در نیامده است اما همه در تب و تاب آماده سازی موکب ها و تهیه مایحتاج زائران هستند تا این مسیر نیز در روزهای آینده نزدیک، مملو از جمعیت پیاده ای شود که راهی کربلای معلی خواهند شد.

مشاهده کامیون های حامل اثاثیه موکب در داخل بغداد که در حرکت به سمت اماکن از قبل تعیین شده برای نصب موکب هستند، چهره پایتخت را متحول کرده و کافیست انسان چند کیلومتر از بغداد خارج شود تا تکاپوی جاری در این مسیر را برای استقبال از زائران در روزهای اندک آینده مشاهده کند.

تمامی مرزهای شرقی عراق با جمهوری اسلامی ایران نیز به روی حرکت زائران ایرانی به عنوان بزرگترین خیل زائران خارجی باز شده تا با آسودگی از نقاط مرزی عبور کرده و به خیل زائران در مسیرهای جنوبی و شرقی غربی بپیوندند.

براساس گزارش فرماندهی قرارگاه اربعین در استان خوزستان تاکنون ۳۰۰ هزار نفر از ابتدای ماه صفر از مرزهای شلمچه و جذابه عبور کرده و در مرز خسروی تعداد تردد زائران بالغ بر ۱۷ هزار نفر و در استان ایلام، فرماندار مهران تعداد عبوری ها از این مرز پر تردد کشور را بالغ بر ۵۷۶ هزار زائر عنوان کرده است.

همزمان با افزایش تردد زائران به مرزهای زمینی با کشور عراق، فرودگاه های بغداد و نجف نیز به صورت لحظه به لحظه پذیرای زائران از اقصا نقاط جهان هستند تا زیارت اربعین حسینی امسال نیز شاهد بالغ بر ۸۰ ملیت از کشورهای مختلف دنیا شود که در این زیارت مقدس شرکت می کنند.

استان های کربلا و نجف اشرف که طلایه داران اربعین در حال سرازیر شدن به آن هستند امروز اعلام کردند که از روز یکشنبه آینده مصادف با ۱۳ صفر، در این دو استان تعطیلی رسمی است تا امکان خدمات رسانی به زائران فراهم شود و استان بابل که یکی از مسیرهای اصلی ورود زائران جنوب و شرق به استان کربلا است تعطیلی را روز چهارشنبه آینده مصادف با ۱۶ صفر اعلام کرده است.

حرکت زائران مناطق شمالی کربلا از جمله بغداد، دیاله صلاح الدین و کرکوک یک هفته قبل از اربعین شروع می شود و در سه چهار روز آخر مانده به اربعین حسینی به اوج شکوه خود می رسد و معمولا استانداری بغداد، در این روزها در پایتخت تعطیلی رسمی اعلام می کند.

فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرد که طرح ویژه امنیتی اربعین حسینی در تمامی محورهای پایتخت برای استقبال از زائران حسینی عازم کربلا از امروز چهارشنبه به اجرا در آمده است.

سخنگوی دولت عراق نیز گفت که همه نهادهای دولت برای برپایی موفق زیارت اربعین حسینی به حال آماده باش کامل در آمده اند.

«حیدر مجید» در اظهارات رسانه ای افزود که در تمامی مرزهای کشور عراق تعداد کارمندان برای تسهیل ورود زائران حسینی به داخل عراق افزایش یافته و تجهیزات لازم از جمله رایانه ای در مرزها فراهم آمده تا تشریفات تردد در مرزها با سرعت انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha