۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۹
کد خبر: 85568117
T T
۳۱ نفر

برچسب‌ها

برداشت انجیر در استهبان فارس آغاز شد

۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۰۹
کد خبر: 85568117
برداشت انجیر در استهبان فارس آغاز شد

شیراز-ایرنا-مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان فارس گفت:برداشت انجیر دیم در این شهرستان آغاز شده که تا اوایل مهر ماه ادامه دارد.

به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی استهبان، مهدی اعیان منش چهارشنبه در این باره افزود: شهرستان استهبان با دارا بودن حدود ۲۶هزار هکتار باغ انجیر، مقام نخست از نظر میزان سطح زیر کشت انجیر دیم را در جهان به خود اختصاص داده که از این میزان ۲۲هزار و ۵۰۰هکتار بارور و سه هزار و ۴۵۰هکتار غیربارور است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح حدود ۱۸ هزار تن محصول برداشت و روانه بازار شود.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان ادامه داد: حدود ۷۵ درصد از انجیر خشک این شهرستان به چین، هنگ کنگ، ویتنام، هند، مالزی، تاجیکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر و مابقی در داخل کشور مصرف می‌شود و انجیر استهبان یکی از شش محصول ثبت شده در نظام میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی در ایران است که این امر باعث شناخت بیشتر این محصول در جهان شده است.

او افزود: در سال گذشته حدود ۱۹هزار تن انجیر خشک به ارزش ۵۶میلیون دلار صادر شد که نسبت به سال قبل ۱۷.۶درصد رشد وزنی و ۲۱درصد رشد ارزشی داشت و همچنین در سه ماه نخست ۱۴۰۳ میزان یک هزار و ۴۱۹تن انجیر به ارزش چهار ویلیون دلار با رشد ۲.۹درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل صادر شد.

به گفته اعیان منش در سال جاری وزش باد در زمان گرده افشانی، افزایش دما، تداوم گرما و تنش دمایی پس از تشکیل میوه موجب کاهش قابل ملاحظه محصول شده که بخشی از آن با توصیه‌های کارشناسی قابل کنترل است و توصیه‌های حفظ درخت در شرایط خشکسالی در اختیار بهره برداران این بخش قرار گرفته که اجرای مالچ سنگی، سایبان، هرس اصولی، آبیاری کمکی به موقع ، سفید کردن تنه درختان از جمله مهمترین توصیه‌ها به شمار می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان عنوان کرد: در شهرستان استهبان دو زنجیره ارزش تولید، چهار واحد فرآوری و ۱۳واحد بسته بندی انجیر به صورت کارگاهی و کارخانه‌ای وجود دارد که ظرفیت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در زمینه انجیر فراهم می‌کند.

در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز و در امتداد بزرگراهی که به شهر استهبان ختم می‌شود، منظرگاه بسیار زیبایی از درختان چند ۱۰۰ ساله انجیر به چشم می‌خورد که از لب بزرگراه تا ارتفاعات را پوشش داده است.

این درختان کهن که به اعتقاد کارشناسان طرحی بزرگ در آبخیزداری به شمار می‌روند میراث چندصدساله‌ای هستند که با دست کاشته شده و آبیاری آنان نیز از نزولات جوی انجام می‌شود.

انجیرستان‌های استهبان عمدتا دیم است و محصول آنها به لحاظ کمی و کیفی، جایگاهی ویژه در کشور، منطقه و حتی جهان دارد.

سال ۱۴۰۲ بود که نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان، در فائو وابسته با سازمان ملل به ثبت جهانی رسید و با اعلام سایت رسمی فائو این نظام میراثی به عنوان چهارمین نظام میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی (جیاس) ایران و هفتاد و پنجمین نظام جیاس است.

استهبان در ۱۸۰ کیلومتری شرق شیراز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha