محور مقاومت مولفۀ مهم قدرت جمهوری اسلامی است/ اجازه نمی‌دهم کسی در کارم دخالت کند

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «عباس عراقچی» به تقویت محور مقاومت تاکید و در عین حال تصریح کرد که اگر مجلس به بنده اعتماد کرد، من وزیر خارجه جمهوری اسلامی هستم و کسی حق دخالت در کارم را ندارد و به کسی اجازه دخالت در کارم را نمی‌دهم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، ابراهیم رضایی در تشریح جلسه صبح امروز چهارشنبه با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: امروز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی میزبان «سید عباس عراقچی» وزیر پیشنهادی امور خارجه بودیم. این دومین جلسه کمیسیون با وی بود. از این جهت که کمیسیون تخصصی عراقچی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود. دو جلسه برای بررسی برنامه‌ها پیش‌بینی شد، از این رو او امروز به کمیسیون امنیت ملی آمد.

وی افزود: عراقچی به تقویت محور مقاومت تاکید کرد و اینکه محور مقاومت مولفه مهم قدرت جمهوری اسلامی است و سیاست خارجی بدون قدرت جلو نمی‌رود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه طبق گفته آقای عراقچی دیپلماسی مقاومت و توانایی برای حضور موثر در مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در جهت آرمان‌های انقلاب است، اظهار کرد: از این رو در به‌کارگیری همه ظرفیت‌های سیاسی و دیپلماتیک برای رسیدن به اهداف و تقویت محور مقاومت، جلب حمایت کشورهای منطقه، به رسمیت شناخته شدن بازیگران محور مقاومت در صحنه بین‌المللی و حمایت بی‌دریغ و پیوسته و همه‌جانبه از مردم فلسطین و لبنان به ویژه مردم مظلوم غزه و جنبش‌های مقاومت منطقه در مقابل سیاست‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی مورد تاکید است.

رضایی افزود: براساس صحبت‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه باید برای بازیگران محور مقاومت مشروعیت بین‌المللی ایجاد کرد و کمک شود که آنها رسمیت و مشروعیت پیدا کنند. لذا باید آنها مورد حمایت بین‌المللی قرار گیرند. طبق توضیحات آقای عراقچی درباره محور مقاومت، هماهنگی کامل بین دستگاه دیپلماسی با سایر دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است و باید به هم کمک کنند تا اهداف محقق شوند. لذا با نیروهای مسلح هماهنگی ایجاد خواهد شد.

وی محور بعدی برنامه‌های عراقچی را، دیپلماسی اقتصادی برشمرد و افزود: آقای عراقچی گفت که دیپلماسی اقتصادی محور مقاومت مورد توجه ویژه ما است، بخصوص در همکاری با کشور عراق، سوریه و لبنان بوده چون ارتباط اقتصادی با این سه کشور برای امنیت ملی ما اهمیت دارد و باید گسترش پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیپلماسی مناطق مرزی را از دیگر محورهای برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه دانست و افزود: آقای عراقچی توضیح داد که استان‌های مرزی با کشورها و استان‌های همجوار خود باید مراودات جدی و دیپلماسی داشته باشند.

رضایی درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: طبق برنامه‌های ارائه شده، وزارت خارجه نقش راهگشایی، تسهیل‌گری و مانع‌زدایی در زمینه ارتباطات اقتصادی دارد. درباره تقویت نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی نیز گفته شد که برای عملکرد نمایندگی‌ها شاخص تعریف می‌شود و آنها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به بازنگری در ماموریت‌های آنها احتیاج است.

وی همچنین درمورد برنامه‌های عراقچی درخصوص رفع تحریم گفت: طبق توضیحات ارائه شده، تحریم با ابزارهای شرافتمندانه رفع می‌شود اما قبل از آن به یک تفاهم، درک و نگاه مشترک با مجلس احتیاج است ولی حرکت برای رفع تحریم از مسیر شرافتمندانه دنبال می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره ایرانیان خارج از کشور، گفت: آقای عراقچی بر اهمیت این موضوع تاکید کرد. اصلاح ساختار وزارت خارجه به‌گونه‌ای که در تراز انقلاب اسلامی باشد هم مورد تاکید قرار گرفت؛ آقای عراقچی گفت که باید دیپلمات از بن دندان به جمهوری اسلامی معتقد باشند و وقتی به صحنه سیاسی نبرد می‌رود معتقد به نظام باشد و همه همت خود را برای دفاع از کشور گذاشته و همچون سربازی باشد که در خط مقدم می‌جنگد. آقای عراقچی بیان کرد که باید دیپلمات‌ها انگیزه زیادی برای کار داشته و کارآمد باشند. او تاکید کرد از همکاران حزب‌اللهی، ولایی، کارآمد و متخصص استفاده می‌کند.

رضایی با بیان اینکه در این جلسه وزیر پیشنهادی به سوالات نیز پاسخ داد، گفت: آقای عراقچی در پاسخ به سوالات درباره چگونگی انتخابش برای وزارت خارجه و همچنین درباره مذاکرات در سال ۱۴۰۰ توضیحاتی ارائه داد و گفت که خود را ولایت‌پذیر می‌داند و آن را در عمل ثابت کرده و در همین خط هم خواهند ماند. خود را سرباز ولایت، وزیر دولت، خادم ملت و پاسخگوی مجلس می‌داند.

وی افزود: آقای عراقچی درباره این سوال که آیا ادامه ظریف هستید و نسبت شما با آقای ظریف چیست؟ گفت که من تجربه، سابقه، پایگاه فکری و ادبیات خودم را دارم. اگر مجلس به بنده اعتماد کرد، من وزیر خارجه جمهوری اسلامی هستم و کسی حق دخالت در کارم را ندارد و به کسی اجازه دخالت در کارم را نمی‌دهم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: عراقچی همچنین از نقش مثبت و موثر وزارت خارجه در عملیات «وعده صادق» تقدیر کرد و آن را نمونه موفق همکاری میدان و دیپلماسی عنوان کر و گفت که از نیروهای انقلابی در وزارت امور خارجه استفاده خواهند کرد. تزریق انگیزه و روحیه در کار کارگزاران جهادی هم مطلب دیگری بود که وزیر پیشنهادی به آن تاکید کرد و گفت «وزارت امور خارجه به تزریق روحیه جهاد نیاز دارد.»

رضایی بیان کرد: وزیر پیشنهادی امور خارجه درباره آمریکا هم گفت که برنامه‌ ما مدیریت تخاصم با آمریکا است، زیرا رفع تخاصم بین ایران و آمریکا شدنی نیست و به دلیل تفاوت‌های بنیادین بین دو کشور وجود دارد و تا زمانی که آمریکا، آمریکا است نمی‌توانیم با او دوست شویم. تا زمانی که راهبرد جمهوری اسلامی ضد سلطه است نمی‌تواند با آمریکا به مرحله دوستی و روابط برسد و این کاملاً روشن است.

وی افزود: عراقچی عنوان کرد که باید به دنبال مدیریت تخاصم باشیم، یعنی هزینه‌های آن را کاهش دهیم. او یکی از اولویت‌های سیاست خارجی را روابط با چین و روسیه دانست و گفت این روابط راهبردی است و ما دنبال سیاست فراگیر هستیم تا با همه تهدیدات مقابله شود. عراقچی همچنین گفت که وزارت خارجه مجری تصمیمات است و وارد موضوعات موشکی و منطقه‌ای در مذاکرات نخواهیم شد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه امروز کمیسیون با وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین سوالی در ارتباط با برادرزاده وی و مسئولیت او در بانک مرکزی مطرح شد که عراقچی پاسخ داد: سفارشی برای وی نکرده بودم، مگر می‌شود که رئیس کل بانک مرکزی با سفارش معاون وزیر دیگر، معاونش را منصوب کند! برادرزاده من خودش شاگرد اول دانشگاه و نخبه‌ بود و این انتخاب، انتخاب رئیس کل وقت بانک مرکزی بود و اتهام وی اداری است.

رضایی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس هم گزارشی از ارزیابی خود از برنامه وزیر پیشنهادی امور خارجه ارائه کرد و برنامه او را جامع و مرتبط با مباحث سیاست خارجی و مبتنی بر اسناد بالادستی و سند چشم انداز برشمرد،افزود: تاکید بر دیپلماسی عزتمندانه، تقویت جبهه مقاومت، اجرای دیدگاه رهبر انقلاب در سیاست خارجی، جذب نخبگان خارج از کشور، نقد کردن و مطالبه چک برگشتی برجام، استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی پارلمانی، خروج از یک جانبه‌گرایی و حرکت به سمت چند جانبه‌گرایی، اهمیت سخنگویی رسانه و دیپلماسی عمومی ایرانیان خارج از کشور، لزوم ایجاد طرحی نو برای رفع تحریم و توجه به قراردادهای پولی با کشورهای منطقه را از جمله مباحثی خواند که اعضای کمیسیون به آن اشاره کرده بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha