شکست تحریم‌ها در پتروشیمی شازند/نصب راکتور تیتانیوم برای نخستین‌بار در کشور

اراک - ایرنا - مدیرعامل شاراک گفت: راکتور تیتانیوم برای نخستین‌بار در کشور توسط متخصصان پتروشیمی شازند ساخته و نصب شد و این مهم در راستای ادامه شکست تحریم‌ها است.

علیرضا خلیلی‌نیا روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: راکتور و وِسِل تیتانیوم برای اولین بار در کشور توسط متخصصان پتروشیمی شازند طراحی، ساخت و نصب شد که ساخت این تجهیز پیشتر توسط کشور آلمان انجام شده بود.

وی بیان کرد: موضوع داخلی سازی قطعات و تجهیزات در پتروشیمی شازند از جمله موضوعاتی است که همواره در دستور کار قرار دارد و تجهیزات مختلفی از جمله توربواکسپندر، اکسترودر و همین راکتور تیتانیوم با همت و دانش متخصصان کشور، داخلی‌سازی شد که نیاز به خارج از کشور را مرتفع کرد.

مدیرعامل شاراک ادامه داد: برای ساخت این راکتور بالغ بر ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که اگر بنا بر وارد کردن این تجهیز بود باید ۶ برابر این مبلغ هزینه می‌شد.

خلیلی نیا با بیان اینکه واحد اسید پتروشیمی شازند در تولید محصولاتی همچون چسب و رزین و برخی داروها کاربرد دارد، عنوان کرد: وسل و راکتور قدیمی در این واحد از جنس کربن استیل بود که به دلیل خورندگی شدید سیال و محتویات، از پوشش رابر و آجرهای نسوز روی سطح کربن استیل استفاده می‌شد که مشکلات زیادی را به همراه داشت.

وی تصریح کرد: راکتور و وِسِل قدیمی بالغ بر ۱۰۰ تن وزن داشت که با ساخت تجهیزات جدید این میزان وزن به ۱۳ تن کاهش یافت و با توجه به تولیدات خوب این واحد، طی چهار ماه برگشت سرمایه خواهیم داشت.

مدیرعامل پتروشیمی شازند در ادامه در خصوص موضوع صادرات و سود شرکت نیز بیان کرد: این واحد سال گذشته همچون بسیاری از پتروشیمی‌های کشور با چالش‌هایی روبرو بود و با وجود به کارگیری تمام توان در جهت تولید و رکورد شکنی در تولید و فروش ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی و افزایش ۶ درصدی تولید، اما سود شرکت با کاهش مواجه بود.

خلیلی نیا گفت: عمده دلیل این امر افزایش نرخ خوراک در کشور بود که بالغ بر ۷۰ درصد افزایش داشت، در حالیکه قیمت تمام شده محصولات پتروشیمی شازند ۳۰ درصد افزایش داشت و همین امر باعش کاهش سود برای شرکت شد.

وی با اشاره به اینکه در بحث خوراک پتروشیمی‌ها نیاز به اعمال تخفیف است،گفت: امید است در دولت جدید سیاستگذاری‌ها در خصوص موضوع صادرات محصولات و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مورد توجه جدی قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha