۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۲۰
کد خبر: 85568217
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خواسته‌های هنرمندان صنایع دستی فارس از دولت چهاردهم

 شیراز - ایرنا - فارس با میزبانی از ۲ شهر جهانی صنایع دستی جایگاهی شاخص در این عرصه دارد و دست‌آفریده‌های هنرمندان فارسی در میان تولیدات صادراتی ایران سرآمد است؛ مطالبه‌های فعالان این حوزه به عنوان نمونه‌هایی شاخص و نماینده‌هایی از صنعتگران کشور شنیدنی است تا مورد مطالعه و بررسی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دولت چهاردهم قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، صنایع دستی با تولید ارزش افزوده بسیار بالا و ظرفیت اشتغالزایی خوب با سرمایه‌های خُرد، قابلیت بالایی برای خلق ثروت، ارزآوری و رونق اقتصادی ، آن هم در استان هنرپروری مانند فارس و بیش از همه شهر شیراز دارد.

فعالیت هنرمندان بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی و میزبانی از نخستین محله صنایع دستی کشور، در کنار شاخصه پررنگ گردشگرپذیری، این قابلیت را به فارس بخشیده تا در پیوند این حوزه‌ها با یکدیگر، اقتصادی پویا، کارآفرین و ثروت‌زا را برای خود رقم بزند.

تحقق این اهداف متناسب با مزیت‌های نسبی فارس، نیازمند پرداختن به برخی کاستی‌ها، ضعف‌ها و نقیصه‌ها در عرصه صنایع دستی است که امروز سنگ‌های پیش پای فعالیت هنرمندان این عرصه شده‌اند.

ایرنا در گفت‌وگو با فعالان و هنرمندان صنایع دستی فارس، به گردآوری و ارائه مطالبات آنها از وزیر آینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخته است.

تامین موارد اولیه با کاهش واسطه‌گری‌ها

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی فارس یکی از بزرگترین مشکلات فعالان صنایع دستی استان که سالها با آن دست به گریبان بوده و هستند را تامین مواد اولیه تولیداتشان می داند.

حسین همتی گفت: مساله واسطه‌گری در دسترسی هنرمندان به مواد اولیه هم در مواد داخلی و هم وارداتی ها دیده می‌شود؛ به عنوان نمونه چوب وارداتی و مس داخلی است اما مشکلاتی در رسیدن هر دو به دست هنرمند صنعتگر وجود دارد.

او با بیان اینکه این مسیر باید تسهیل شود، پیشنهاد کرد: به صورت پایلوت، تسهیلاتی در اختیار گروهی از فعالان این حوزه قرار دهند تا با تامین مواد اولیه، آن را مستقیما در اختیار هنرمندان قرار دهند و واسطه گری در این زمینه کاهش یابد.

حمایت از تعاونی‌های صنایع دستی/سهم ۳درصدی مقابل ۲۵درصد

یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به رفع این مشکل و برخی دیگر از مشکلات صنایع دستی فارس و کشور کمک کند، تعاونی‌هایی هستند که از کنار هم قرار گرفتن سرمایه‌های خرد و هنرمندان مختلف شکل گرفته‌اند.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی فارس گفت: تعاونی ها باید تا ۲۵ درصد از سهم اقتصاد کشور را داشته باشند، در حالی که امروز این میزان حدود سه درصد است.

همتی با بیان اینکه بخش بزرگی از اقتصاد چین بر پایه تعاونی‌ها استوار است، گفت: تعاونی‌های صنایع دستی سرمایه‌های کوچک را به سرمایه‌ای کلان تبدیل می‌کند و علاوه بر این توان اجرایی و مطالبه‌گری بالایی نیز برای رسیدگی به چالش‌های موجود در این عرصه دارند.

او اضافه کرد: تعاونی های توانمند صنایع دستی می‌توانند در برپایی همایش ها و نمایشگاه‌ها، بازوی اداره‌کل میراث فرهنگی باشند و بسیاری از خواسته‌ها و مطالبات هنرمندان را پیگیری کنند.

پیشنهاد همتی هم‌افزایی بیشتر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، چرا که فعالیت تعاونی‌های صنایع دستی ارتباط نزدیکی با هر دو دارد و علاوه بر این بسیاری از تسهیلاتی که به شخص هنرمندان صنایع دستی اعطا می‌شود نیز با اداره‌کل تعاون در ارتباط است.

او البته این را هم گفت که تعامل‌های خوبی هم شکل گرفته اما باید ضمن تقویت آن، به فعالان این حوزه معرفی شود که شکل گیری یک تعاونی صنایع دستی چقدر می تواند مثمر ثمر باشد.

شتاب بخشی به بیمه هنرمندان صنایع دستی

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی فارس با اشاره به آغاز بیمه هنرمندان در سال جاری، گفت: این روند باید شتاب گیرد چرا که اکنون سهمیه‌های بسیار محدودی اختصاص یافته است.

به اعتقاد همتی این سهمیه باید متناسب با ظرفیت‌های هر استان باشد، چرا که اکنون پاسخگوی شمار بالای هنرمندان فارسی نیست و بسیاری از آنها کماکان پشت در مانده‌اند.

خواسته‌های هنرمندان صنایع دستی فارس از دولت چهاردهم

بازگشت حمایت از هنرمندان به نمایشگاه‌های صنایع دستی

یکی از مطالباتی که در میان هنرمندان و فعالان صنایع دستی فارس پرتکرار بود، این است که شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی، بویژه نمایشگاه پرفروش تهران، چند سالی است که برای هنرمندان و فعالان واقعی صنایع دستی بسیار پرهزینه شده تا جایی که بسیاری از آنها توان غرفه‌داری ندارند.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی فارس گفت: هزینه ورود به نمایشگاه با توجه به گران بودن هر متراژ از غرفه‌ها برای هنرمندان بسیار بالا است تا جایی که بسیاری از صنعتگران چیره‌دست با تولیدات ارزشمند از حضور در این نمایشگاه‌ها محروم شده‌اند، در حالی که حمایت‌های دولتی باید در این زمینه اختصاص یابد.

امید فلاح‌پور، خاتم کار برجسته شیرازی که کارنامه‌ای درخشان از نشان‌های ملی صنایع دستی دارد، نیز به این مساله اشاره کرد.

او گفت: پیشتر، حضور در نمایشگاه صنایع دستی تهران برای هنرمندان رایگان بود در حالی که اکنون اجاره ۱۲ متر غرفه در این نمایشگاه ۲۵۰ میلیون ریال است که با احتساب هزینه اسکان و دیگر هزینه‌های اقامت چهار روزه آنها، حدود ۴۰۰ میلیون ریال هزینه دارد.

او افزود: مگر هنرمندان چقدر می‌فروشند که بتوانند چنین هزینه‌ای را پرداخت کنند؛ از آنجا که بسیاری از هنرمندان توان حضور در نمایشگاه را ندارند، دلالان به میدان می‌آیند و از این فرصت استفاده می‌کنند.

وی این موضوع را معضل بزرگی برای صنایع دستی دانست و ادامه داد: البته نمایشگاه‌های رایگان نیز در سطح کشور برپا می‌شود اما علاوه بر آنکه فروش و موقعیت نمایشگاه پایتخت را ندارد، سهمیه‌های محدودی نیز اخصاص می یابد که متناسب با ظرفیت گسترده صنایع دستی فارس نیست.

او بر افزایش حمایت‌های دولتی تاکید کرد و گفت: اکنون در کارگاه من در منطقه بالاکفت شیراز ۱۵ خاتم‌کار و ۶ نگارگر فعالیت می‌کنند اما هیچ حمایت دولتی نمی‌شود و به کمک سابقه طولانی فعالیت و استفاده از فضای مجازی بازاریابی می‌کنیم.

فلاح‌پور این گلایه‌ را هم مطرح کرد که دستگاه‌های استانی نیز اگر می‌خواهند صنایع دستی را به عنوان هدیه به کارکنان یا مهمانان خود بدهند، بجای خرید از بومی های منطقه از تولید کنندگان غیر بومی استفاده می‌کنند.

اختصاص اماکن تاریخی و فرهنگی به هنرمندان صنایع دستی

یکی دیگر از مطالبات هنرمندان صنایع دستی فارس از وزیر آینده میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمایتی دولتی از جنس اختصاص فضای فعالیت بود.

خاتم‌کار شیرازی گفت: اختصاص فضاهایی در اماکن تاریخی و فرهنگی استان به هنرمندان، حمایت بسیاری خوبی از آنها به شمار می رود در حالی که اکنون وضعیت به گونه‌ای دیگر است.

به گفته فلاح‌پور آرامگاه‌های سعدی و حافظ و باغ‌های تاریخی مانند ارم، عفیف آباد و جهان نما نمونه‌هایی از این اماکن در شیراز هستند، اما امروز این فضاها با برپایی مزایده به دلالانی می‌رسد که از این فضا برای فروش صنایع دستی دیگر استان‌ها و حتی کالاهای چینی استفاده می‌کنند.

او اختصاص برخی از اتاق‌های ارگ کریمخان شیراز به هنرمندان صنایع دستی را نمونه‌ای خوب از این مطالبه عنوان کرد که امسال انجام شد.

خواسته‌های هنرمندان صنایع دستی فارس از دولت چهاردهم

سامان‌دهی بالاکفت

۲۰ خرداد ماه بود که همزمان با روز جهانی صنایع دستی، بالاکفت به عنوان نخستین محله صنایع دستی کشور معرفی شد، خانه‌های قدیمی شیراز در این محله مرمت و به کارگاه صنایع دستی تبدیل شد تا راهی برای ساماندهی بافت تاریخی و پیوند گردشگری و صنایع دستی باشد.

به گفته فلاح‌پور این اتفاق خوبی بود اما بسیاری از خانه‌ها و بخش های این محله سامان‌دهی و مرمت نشده باقی مانده و شرایط مطلوبی ندارد.

او این انتقاد را هم مطرح کرد که رفت و آمد به این محله بویژه بازدید مسئولان از آن مقطعی و محدود به روز جهانی صنایع دستی است و در دیگر ماه‌های سال کمتر سراغی از هنرمندان گرفته می‌شود.

در مجموع، حمایت‌های دولتی از هنرمندان صنایع دستی از پشتیبانی و تسهیلگری قوانین و رویه‌ها گرفته تا فراهم کردن زمینه برای فعالیت آنها می‌تواند به فعال شدن ظرفیت‌های نهفته این عرصه در اقتصاد کشور و بویژه استانی چون فارس، کمک کند.

به گزارش ایرنا، «سیدرضا صالحی امیری» به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و در صورت کسب رای اعتماد مسئولیت این وزارتخانه را پس از سیدعزت الله ضرغامی تحویل خواهد گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha