۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۱
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85568284
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خاموشی در سکوت؛ حقی که نادیده گرفته می‌شود

۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۵۱
کد خبر: 85568284
خاموشی در سکوت؛ حقی که نادیده گرفته می‌شود

سنندج- ایرنا- امسال قطعی برق مشترکان خانگی بدون اعلام قبلی از سوی شرکت توزیع نیروی برق موجب نارضایتی شهروندان بسیاری از شهرهای استان کردستان شده است.

به گزارش ایرنا، با افزایش دمای هوا از ابتدای تابستان امسال و مشکلاتی که در نتیجه ناترازی انرژی در کشور پیش آمد مسئولان را برآن داشت تا به منظور مدیریت این مسئله اقدام به تعطیلی ادارات و کاهش ساعات اداری کنند.

افزون بر این در روزهای اخیر هم برق محلات سطح شهرهای استان به طور نوبتی و بدون اطلاع قبلی، یک ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت در روز قطع می شود و همین مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است و تعدادی از این افراد نارضایتی خود را در تماس تلفنی و ارسال پیامک‌هایی در شبکه های اجتماعی مجازی با خبرگزاری ایرنا کردستان در میان گذاشتند.

اطلاع از زمان دقیق قطعی برق حق شهروندی ماست

یکی از شهروندان سنندجی در تماس تلفنی با ایرنا گفت: در یکی از مجتمع های هشت طبقه مسکن مهر سکونت داریم و امکان استفاده از راه پله برای ما سخت است و هر روز با استرس از آسانسور استفاده می کنیم مبادا برق قطع شود و در آن مدتی حبس شویم.

وی ادامه داد: ظهر که هوا گرم‌تر است، قطعی برق و معطل ماندن در فضای بسته آسانسور و اطلاع به دیگران برای باز کردن درب آن، حتی اگر یک ربع هم زمان ببرد، بشدت استرس زا بوده و ممکن است اتفاق های ناگواری رخ دهد و سلامتی و جان عده‌ای به خطر بیافتد.

یکی دیگر از شهروندان کردستانی در پیامی ارسالی به یکی از کانال‌های ایرنا در شبکه‌های اجتماعی مجازی از عدم انتشار جدول قطعی برق بشدت ابراز نارضایتی کرد و گفت: حق شهروندی ماست که اطلاع داشته باشیم چه زمانی برق منزلمان قطع می شود که برنامه‌ریزی برای کارهای خود داشته باشیم.

مشترکان خانگی از اینکه امسال بدون اعلام قبلی برق آنها قطع می شود ناراضی هستند و می گویند ۲، سه سال پیش شرایط خیلی بهتر بود و جدول خاموشی از سوی شرکت توزیع برق استان در رسانه ‎های مختلف منتشر می شد و از آن اطلاع پیدا می کردیم و حداقل استرس استفاده از آسانسور یا هر وسیله برقی دیگری را نداشتیم.

خاموشی در سکوت؛ حقی که نادیده گرفته می‌شود

خاموشی فقط بیجار را دربرنگرفته است

عدم اطلاع رسانی اعمال خاموشی در کردستان، موجب شده اهالی برخی از شهرستان‌های استان از جمله بیجار تصور کنند که فقط برق محلات آنها قطع می شود و این اجحافی در حق آنهاست و از مسئولان درخواست پاسخگویی کرده‌اند.

ناگفته نماند در بین شهرستان‌های استان از ابتدای اعمال قطعی برق تاکنون؛ تنها در شهرستان بانه اطلاعیه مربوط به ساعت‌های خاموشی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی آنها منتشر شده است؛ البته در یکی ۲ روز اخیر هم شهرستان‌های مریوان و سقز هم به دلیل اعتراض شهروندان اقدام به اعلام و انتشار جدول اعلام قطعی برق کرده‌اند.

چندین مرتبه با مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان تماس گرفتیم و روز گذشته منشی دفتر او پاسخ داد و بیان کرد در جلسه حضور دارند و قرار شد امروز دوباره تماس بگیریم که تماس‌های ما بار دیگر بی نتیجه ماند.

براساس اعلام مسئولان کشوری به دلیل کاهش بازدهی نیروگاه‌ها در اوج گرما و تداوم موج افزایش دمای هوا بین تولید و تقاضا ناترازی بوجود آمده است و از آنجا که ۴۰ درصد مصرف برق خانگی مربوط به سیستم‌های خنک کننده و سرمایشی در این فصل از سال است، خاموشی‌های پراکنده ای در سطح کشور اتفاق افتاده است.

در استان کردستان پیک مصرف برق ۵۸۰ مگاوات است و در طول روز بیش از ۲۰۰ مگاوات به عبارتی یک سوم پیک مصرف خاموشی اعمال می شود.

شیوه اعمال خاموشی هم طبق گفته یکی از کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق کردستان بدین گونه است که دیسپاچینگ ملی و یا منطقه غرب کشور به شرکت توزیع نیروی برق استان اعلام می کند که اقدام به قطعی برق محلات شهرهای استان کند و پنج دقیقه فرصت این کار را هم دارد و اگر انجام نشود دیسپاچینگ ملی آن را اجرایی می‌کند.

این نحوه عملکرد را دلیلی بر نبود زمان برای اطلاع رسانی بیان کرده‌اند و آنچه به نام جدول خاموشی در برخی از شهرهای استان منتشر می‌شود را برآوردی می دانند، هر چند به نظر ما این توجیهی بیش نیست چراکه تجربه اعمال خاموشی سال‌های گذشته نشان داده است اگر تمایل به اطلاع رسانی در این زمینه وجود داشته باشد این کار می تواند به خوبی انجام شود.

کارشناسان این حوزه به شهروندان توصیه می‌کنند در ساعت اوج مصرف ۱۱ صبح تا ۱۶ عصر و ۲۰ تا ۲۳ شب از وسایل برقی پرمصرف هم چون اتو، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و غیره استفاده نکنند چراکه ناترازی در تولید و تقاضا در این ساعت ها بوجود می آید و اگر مشترکان خانگی این مهم را رعایت کنند میزان خاموشی ها به حداقل و حتی صفر خواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha