۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85568353
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت مسجد تاریخی روستاهای توچغار و ننج آغاز شد

۲۴ مرداد ۱۴۰۳، ۱۶:۰۵
کد خبر: 85568353
مرمت مسجد تاریخی روستاهای توچغار و ننج آغاز شد

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: مسجد تاریخی روستای "توچغاز" و روستای "ننج" از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری با اعتبار پنج میلیارد ریال مرمت می‌شود.

"ابراهیم جلیلی" روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این اعتبار فوق از محل اعتبارات سفر ریاست جمهور تامین شده و پیمانکار پروژه از یک هفته قبل شروع به کار کرده است.

وی افزود: مسجد توچغاز بخشی از بافت قدیمی روستا محسوب می‌شود که به لحاظ دارا بودن فضاهای سنتی و ویژگی‌های معماری شاخص ،است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر ادامه داد: قدمت این اثر به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد و دارای پلانی با فضای مربع شکل است که در دهه‌های اخیر فضای جدیدی به بخش قدیمی اضافه شده است.

جلیلی گفت: قسمت قدیمی این بنا در ابعاد ۲۰/۱۱ الی ۶۰/۱۸ به متراژ حدود ۲۱۰ متر مربع زیربنا دارد و دارای ستون‌های آجری با طاق رومی و کلنبو است و مصالح مصرفی بنا آجر، خشت و گل است.

وی اظهار کرد: مسجد تاریخی باب الحوائج روستای ننج از توابع بخش جوکار نیز به لحاظ معماری، مشابه مسجد روستای توچغاز است و با ۶ دهنه طاق و ستون‌های آجری برپا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی ملایر گفت: مرمت بنای مسجد توچغاز شامل بام‌سازی اصولی همچون برداشتن ایزوگام و قیرگونی، آواربرداری، استحکام‌بخشی طاق‌ها، کونال‌بندی و بام‌ساز ی مجدد و مرمت فضای گچکاری داخل بنا است.

جلیلی ادامه داد: مرمت مسجد ننچ نیز شامل بام‌سازی، بندکشی، ساب و بندکشی است.

به گزارش ایرنا؛ تاکنون در شهرستان ملایر بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد بیش از ۲۴۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha