وزیر پیشنهادی صمت جان دوباره ای به بخش تولید و صنعت می دهد

تهران- ایرنا- یک کارشناس صنعت گفت: «سید محمد اتابک» گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت این ظرفیت را دارد که با ایجاد همگرایی بین بنگاه های اقتصادی و نهادها، جان دوباره ای به بخش تولید و صنعت بدهد.

«حسین محمودی اصل» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به معرفی سید محمد اتباک به عنوان وزیر پیشنهادی وزیر صمت اظهار داشت: بخش صنعت، تجارت و معدن در شرایط بسیار سختی قرار داد، سیاست های مختلف در گذشته از جمله موضوع نرخ بهره و تسهیلات که سه برابر حاشیه سود تولید و تخصیص ارز مبادله ای از بخش تولید، مشکلاتی را برای این صنعت به وجود آورده است که اتابک با سیاست های کلان می تواند جان تازه ای به این صنعت ببخشد.

وی افزود: با توجه به نرخ تسهیلات شرایط بسیار حساس و ویژه ای است بدین جهت سکان مدیریت چنین وزارتخانه ای با مسائل متعدد باید در دستان وزیری باشد که اشراف کامل به مسائل حوزه تولید داشته باشد.

محمودی اصل ادامه‌داد: اتابک با توجه به فعالیت در بخش خصوصی و شرکت های متنوع در این حوزه و تجربه در اتاق بازرگانی، ارزیابی مناسبی از وضعیت تولید، سرمایه گذاری و راهکارهای مورد نیاز خواهد داشت.

کارشناس اقتصادی با اشاره به توانمندی اتابک در حوزه مدیریتی، گفت: موضوع مهمی که وی باید پیگیری کند مدیریت واحد بخش تولید است و باید اختیارات لازم را برای جلوگیری از مدیریت جزیره ای توسط وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای مختلف داشته باشد.

وی عنوان کرد: در برنامه های وی، موضوع افزایش بهره وری، گسترش صنعت دانش بنیان و تکمیل زنجیره ارزش می تواند سهم بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی داشته باشد، اما حلقه مفقوده بخش صنعت، بانک مرکزی است که با سیاست های پولی و افزایش نرخ سود و عرضه تسهیلات گران‌قیمت عرصه را بر جذب سرمایه گذاری تنگ می کند و سرمایه ها را به سمت بخش های مختلف از جمله نظام بانکی و بخش های دلالی هدایت می کند.

محمودی اصل ابراز داشت: بی تردید منابع جمع شده با نرخ های بالا با توجه به حاشیه سود بسیار پایین، توان استفاده مطلوب تولید را می گیرد و بخش های تولیدی به دنبال پرداخت حقوق از طریق تسهیلات ۳۶ درصدی خواهند بود و بابت منابع جدید و تسهیلات، کالای جدیدی تولیدی نخواهند کرد؛ بنابراین چرخه معیوب چاپ پول جهت پول سپرده ها شکل خواهد گرفت، اتابک توان همگرایی بین صنعتگران و بانک مرکزی و سایر نهادها را دارد.

کشور فرصت آزمایش و خطا ندارد

وی با اشاره به برنامه پیشنهادی وزیر صمت، گفت: این خلاصه ای از برنامه هاست، ضمن اینکه برنامه اصلی پس از ارزیابی و استفاده از ظرفیت کل وزارتخانه باید آماده شود و پیشنهاد می کنیم که وی و سایر وزرا کارگروه منتقدین مستقل تشکیل بدهند و در شرایطی که کشور فرصت آزمایش و خطا ندارد، از همه ظرفیت های کشور از منتقدین دلسوز در بخش های مختلف قبل از اجرای برنامه ها و در تدوین سیاست ها و استراتژی بهره ببرند.

به گزارش ایرنا، سید محمد اتابک روز یکشنبه (۲۱ مردادماه) به عنوان گزینه پیشنهادی دولت چهاردهم برای وزارت صنعت، معدن و تجارت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

وی با مدرک کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا دارای سابقه مدیریتی در هیات مدیره انجمن سیمان، هیات مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و سایر حوزه‌های صنعتی است.

اتابک در کارنامه خود نایب رئیسی اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان، مدیرعامل و نایب رئیس شرکت سیمان تهران، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چند شرکت تولیدی را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha