۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۰:۰۵
کد خبرنگار: 2862
کد خبر: 85568612
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بانک تجارت برای عدم پرداخت تسهیلات تکلیفی مسکن جریمه شد

قم- ایرنا - مدیرکل دفتر پایش طرح‌های نهضت ملی مسکن با تاکید بر توجه بیش‌ از پیش بانک‌ها به پرداخت تسهیلات تکلیفی مسکن گفت: بانک تجارت به دلیل عدم پرداخت این تسهیلات ۷۰ هزار میلیارد ریال جریمه شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید احمد خادمیان شامگاه چهارشنبه در سیزدهمین جلسه شورای تامین مسکن قم در استانداری افزود: بر اساس قانون جدید تولید مسکن، بانک‌ها وظیفه دارند ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن تخصیص دهند و در صورت هرگونه کوتاهی در واگذاری این تسهیلات باید معادل ۲۰ درصد آن، مالیات پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: بانک تجارت به دلیل پرداخت نکردن تسهیلات مسکن، از سوی سازمان امور مالیاتی ۷۰ هزار میلیارد ریال جریمه شده است که این مبلغ به شکل مستقیم از حساب این بانک برداشت خواهد شد.

وی با تاکید بر پرداخت به موقع تسهیلات مسکن و پیشگیری از مسائل مالیاتی یادآور شد: پولی که به عنوان جریمه از حساب بانک برداشت می‌شود به طور مستقیم وارد صندوق ملی مسکن شده و برای زیر بناهای طرح های مسکن هزینه خواهد شد.

خادمیان اظهار کرد: ما به دنبال مالیات گرفتن از بانک‌ها نیستیم چراکه هدف‌ اصلی، استفاده مردم از تسهیلات مسکن و خانه‌دار شدن افراد در بخش‌های مختلف مسکن روستایی، بافت فرسوده و نهضت ملی است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد بانک‌های این استان در پرداخت تسهیلات مسکن اظهار کرد: از مجموع ۹۹ هزار و ۷۸۷ فقره تسهیلات مسکن تقاضا شده، ۶۳ هزار و ۴۹۹ مورد به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

وی با ذکر این نکته که ۳۳۶ هزار و ۲۹۰ فقره از درخواست ها هم لغو شده‌است، افزود: تعداد انعقاد قراردادها نیز شامل ۴۳ هزار واحد مسکونی است.

خادمیان با بیان اینکه همچنان ۲۰ هزار متقاضی در انتظار دریافت تسهیلات هستند، گفت: در بخش مسکن روستایی، یک هزار و ۵۰۰ نفر منتظر دریافت تسهیلات بودند اما تا کنون فقط با ۸۹۱ نفر قرارداد منعقد شده است.

این مقام وزارت راه‌ و شهرسازی تاکید کرد: بانک ملی به عنوان رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و پارسیان نیز به عنوان رئیس شورای هماهنگی بانک‌های خصوصی عملکرد بانک‌های استان را در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن بررسی کنند.

مدیرکل دفتر طرح‌های نهضت ملی مسکن یادآور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، چهارهزار قطعه زمین را در روستاهای استان پیش‌بینی نموده که در مجموع ۵۱ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که ۴۹ نفر از متقاضیان بومی روستایی هستند و ۲ نفر دیگر نیز در سفر شهید آیت‌الله رئیسی، روستا را برای سکونت و استفاده از طرح نهضت ملی مسکن انتخاب کردند.

خادمیان بیان داشت: با توجه به ظرفیت ایجاد شده توسط بنیاد مسکن در روستاهای قم، متقاضیان می‌توانند با دریافت زمین، برای ساخت مسکن یک طبقه (ویلایی) اقدام کنند.

وی همچنین با اشاره به اعلام آمادگی وزارت راه‌وشهرسازی برای پرداخت یک سوم هزینه‌های آب، برق و فاضلاب طرح‌های نهضت ملی مسکن تصریح کرد: این هزینه‌ بابت زیرساخت ها از جمله نصب تیر برق، کابل، ترانس و لوله‌های آب و فاضلاب صرف می شود و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز برای پرداخت دستمزدها و اجرای کار هزینه می کنند.

به گفته خادمیان تعاونی‌های مسکن استان قم عملکرد خوبی داشته‌اند.

برای واگذاری زمین به متقاضیان مصمم هستیم

استاندار قم نیز با بیان اینکه واگذاری زمین به تمام اقشار جامعه هدف به قوت خود باقی است گفت: با پیگیری‌های انجام شده به تازگی یک مورد الحاق زمین را نیز در دستورکار داریم.

سید محمد آقامیری همچنین افزود: بیست‌ونهم مردادماه جاری برای موضوع الحاق زمین جلسه‌ای در وزارت راه و شهرسازی داریم که در صورت موافقت این وزارتخانه، موانع واگذاری‌ زمین نیز رفع خواهد شد.

وی با اشاره به وعده‌های داده شده به متقاضیان مسکن در خصوص تحویل واحدهای مسکونی در موعد مقرر تاکید کرد: اداره‌کل‌های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید به تاریخ‌هایی که به مردم وعده کرده‌ایم، توجه داشته باشند.

آقامیری اهتمام مسئولان برای جلب اعتماد مردم را ضروری عنوان کرد و گفت: نباید بین مردم و وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند، بی‌اعتمادی ایجاد شود.

استاندار قم همچنین با اشاره به معرفی دکتر صادق به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دولت چهاردهم خاطرنشان کرد: وی یکی از نیروهای درون وزارت راه و شهرسازی است، تفکر خوبی نیز در این حوزه دارد که اعتقاد دارم با حضور او در مقام وزیر راه‌ و شهرسازی، مسکن‌سازی در کشور تعطیل نخواهد شد و این مسیر همچنان ادامه می یابد.

استان قم در طرح نهضت ملی مسکن مکلف به احداث ۶۳ هزار واحد مسکونی است، ولی هم‌اکنون ۷۵ هزار واحد در حال ساخت می‌باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha