قرارداد ۲۰ پروژه زیرساختی در شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری منعقد شد

شهرکرد - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال ۵۵ پروژه زیرساختی اولویت‌دار با هدف ایجاد بسترمناسب برای حضور سرمایه‌گذاران و متقاضیان در شهرک‌های صنعتی این استان تعریف شده است گفت: از این تعداد تاکنون قرارداد ۲۰ پروژه زیرساختی در این شهرک‌ها به ارزش سه هزار میلیارد ریال منعقد شده است.

حمید غفاری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: سال گذشته در بخش ایجاد زیرساخت‌های لازم در شهرک‌های صنعتی برای جذب سرمایه‌گذاران و متقاضیان ۴۴ پروژه به ارزش ۶هزار میلیارد ریال منجر به انعقاد قرارداد شد که بخشی از این پروژه‌ها به صورت ۱۰۰ درصد بهره‌برداری و برخی دیگر نیز در حال اجرا هستند.

وی خیابان‌کشی، جدول‌کاری، اجرای پروژه شبکه داخلی آب، برق، گاز، فضای سبز، ساخت منابع آب، آسفالت و انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه برای ایجاد پست‌های برق از جمله پروژه‌های زیرسازی است.

بهره‌برداری از هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال وبختیاری گفت: تا خرداد امسال سه هزار و ۴۴۱ قرارداد تخصیص زمین با سرمایه‌گذاران و متقاضیان منعقد شد که یک هزار و ۲۰۰ واحد از این واحدها به بهره‌برداری رسیده است.

به گفته غفاری، با بهره‌برداری از این واحدها با سرمایه‌گذاری ۶۸ هزار میلیارد ریال زمینه اشتغال ۲۱ هزار و ۷۰۰ نفر در واحدهای صنعتی استان فراهم شده است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۶۶۴ طرح در حال تخصیص زمین است که منجر به انعقاد قرارداد شده، ۸۵۲ طرح در مرحله اسکله فلزی و یا اسکله در حال تکمیل، ۱۶۱ طرح در مرحله تکمیل سالن‌های تولیدی و ساختمان‌های جنبی و ۷۹ طرح دیگر نیز در حال نصب ماشین‌آلات است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: انتظار می‌رود با اجرای این واحدها تا پایان سال بیش از یکصد واحد صنعتی در استان به بهره‌برداری برسد.

توسعه شهرک‌های صنعتی گامی برای تقویت صنایع کوچک

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده زیرساخت‌های لازم در ناحیه‌های صنعتی یان‌چشمه، وحدت کیار و اردل انجام و با اجرای ۲ تا سه پروژه دیگر این ناحیه‌های صنعتی به مرحله واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران و متقاضیان می‌رسد.

وی توسعه شهرک صنعتی بروجن به مساحت ۲۰۰ هکتار، هفشجان به مساحت ۸۰ هکتار و شهرک صنعتی فرادنبه به مساحت ۱۰ هکتار را از دیگر اقدام‌های انجام شده در خصوص توسعه شهرک‌های صنعتی در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

به گفته غفاری، همچنین ایجاد شهرک صنعتی کُنَرک و شوراب کبیر در دستور کار قرار دارد.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی، عارضه‌یابی و بازفعالی واحد های راکد، کمک هزینه شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترای مرتبط با صنعت، پرداخت هزینه استانداردها و ایزوها، تورهای مختلف صنعتی، مبادله توافق نامه با بانک توسعه تعاون برای پرداخت تسهیلات بین ۱۰ تا ۳۰ میلیارد ریال را ازاقدامات انجام شده برای حمایت از واحدهای صنایع کوچک معرفی کرد.

حمایت شهرک‌های صنعتی از شرکت‌های دانش‌بنیان

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان گفت: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، چهارمحال و بختیاری به عنوان پایلوت کشور در بحث دانش بنیان‌ها معرفی و به دنبال آن نخستین مجوز پردیس پارک علم و فناری در این استان صادر شد.

به گفته غفاری، در این ارتباط پنج هکتار زمین برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان و فناور با عنوان پردیس پارک علم و فناوری پیش‌بینی، قطعه‌بندی و عملیات واگذاری زمین به شرکت‌های فناور و دانش بنیان نیز از سال گذشته در حال انجام است.

وی یادآور شد: واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی برای دانش‌بنیان‌ها برخلاف دیگر واحدها بدون مزایده و با ۱۰ درصد پیش پرداخت و مابقی در قالب ۱۲ قسط سه ماهه پرداخت می‌شود.

مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری افزود: برخی شرکت‌های دانش بنیان توان مالی مناسبی ندارند اما دارای تجربه، تخصص، دانش و مهارت هستند که تلاش می‌شود با حمایت لازم شرایط ورود آن‌ها به عرصه تولید فراهم و به یک واحد صنعتی توانمند تبدیل شوند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر حدود ۲۰ شرکت دانش بنیان در پردیس پارک علم و فناوری اقدام به انعقاد قرارداده کرده‌اند.

قرارداد ۲۰ پروژه زیرساختی در شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری منعقد شد

غفاری ادامه داد: حمایت از برخی شرکت‌هایی که دانش بنیان نیستند اما ظرفیت تبدیل به دانش بنیان شدن را دارند از دیگر رویکردهای شرکت شهرک‌های صنعتی است که سال گذشته از چهارالی پنج شرکت حمایت شد.

وی گفت: نبود تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی کوچک، خرد و متوسط موجب شده این واحدها توان مقابله با تلاطم اقتصادی را نداشته باشند. غفاری متوقف شدن روند کار واحدهای صنعتی با وجود دارا بودن ماشین آلات به دلیل نیاز داشتن به تسهیلات بانکی، بحث‌های مدیریتی، هدایت امور به وسیله یک نفر به جای استفاده از نیروی متخصص، به روز نشدن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات از جمله مواردی است که موجب می‌شود واحدهای صنعتی به مرور دچار مشکل شوند.

غفاری قرار گرفتن برخی واحدهای صنعتی در رهن بانک‌ها را از دیگر مشکلات این واحدها عنوان کرد و گفت: این اقدام موجب شده تا بانک‌ها به خصوص بانک‌های دولتی نتوانند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند و همچنین واحد صنعتی از دست تولید کننده خارج می‌شود.

به گفته غفاری ، هرچند طی سال‌های گذشته تلاش شده مشکل رهن بانک بسیاری از واحدهای صنعتی برطرف شود اما همچنان این مساله به عنوان یکی از مشکلات واحدهای صنعتی مطرح است.

وی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته تعداد قابل قبولی واحد راکد صنایع داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و صنایع بیرون از این محیط به چرخه تولید بازگردانده شده‌اند.

غفاری با اشاره به اهمیت نقش اشتغال ایجاد شده در شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان تا سال ۱۳۹۹ به‌عنوان یک استان کشاورزی و گردشگری معرفی می‌شد اما بسترهای ایجاد شده موجب شد تا امروز نرخ اشتغال استان تک رقمی شود.

وی با اشاره به وجود ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی در چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان حاضر واگذاری زمین در۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری وجود دارد که ۹۰ درصد این واحدها به عنوان صنایع کوچک شناخته می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha