افزایش ۴۰ درصدی تردد زائران از مرز خسروی

قصرشرین- ایرنا- استاندار کرمانشاه از افزایش ۴۰ درصدی تردد زائران اربعین از مرز رسمی خسروی از ابتدای سفرهای اربعینی تا کنون در هم سنجی با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تمام زیرساخت های لازم در استان کرمانشاه و قصرشیرین و مرز خسروی فراهم شده که تا آخرین روزهای پیاده روی معنوی اربعین بتوانیم خدمتگزاران خوبی برای زوار باشیم.

محمد طیب صحرایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با انجام مجموعه اقدامات زیرساختی در مرز خسروی برای رفاه زائران امسال نسبت به پارسال در حد توان پیشرفت خوبی داشته ایم و در سطح استان موکب ها منظم تر و با برنامه ریزی و منسجم تر فعالیت می کنند و در بحث بهسازی جاده ها و رفع نقاط حادثه خیز نیز کارهای بسیاری خوبی انجام شده است.

وی اظهار کرد: در شهرستان قصرشیرین و به خصوص مرز خسروی با توجه به تراکم زائران اقدامات متراکم تر بوده و به گونه ای که در این مرز ۱۸ هزار متر مربع سایبان به ۱۱ هزار متر مربع قبلی نیز اضافه شده و عملا زائران از ورودی خسروی تا نقطه صفر زیر سایبان هایی که برای رفاه زوار فراهم شده در ساعات مختلف حرکت کرده و مسیر را طی می کنند.

استاندار کرمانشاه گفت: وضعیت فاضلاب مرز خسروی نیز سامان دهی شده و فاز اول آن اجرا شده و این طرح هم به نتیجه رسید ضمن اینکه در منذریه عراق نیز طبق توافق وزاری ۲ کشور ایران و عراق سایبان هایی برای رفاه زائران احداث و محیط خاکی پایانه مسافری مرز آسفالت شده و تعداد زیادی اتوبوس های ایرانی و عراقی برای جابجایی زوار در مرز فعالیت شبانه روزی دارند که تعداد ناوگان حمل و نقل به منظور انتقال زائران نیز نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

صحرایی ادامه داد: اتفاق خوبی که امسال شاهد آن هستیم شناخته شدن مرز خسروی در شهرهای نجف، کربلا و سامرا از سوی طرف عراقی و استقرار ناوگان حمل و نقل کافی در این شهرها به منظور انتقال و جابجایی زائران است که اکنون زوار سرویس های خوبی را دریافت می کنند و از خدمات حمل و نقل رضایت دارند.

او اظهار کرد: پارکینگ ها در نقاط مختلف مهیای زائران است که امسال بیش از ۲۷۰ هکتار ظرفیت توقفگاهی در قصرشیرین و مرز خسروی ایجاد شده ضمن اینکه حدود ۱۳۰ هکتار پارکینگ در محوطه مرز پرویزخان نیز به عنوان پشتیبان و احتیاطی تدارک دیده شده تا در صورت تکمیل ظرفیت پارکینگ ها زائران به سمت آن ها هدایت شده و از تمامی پارکینگ ها نیز اتوبوس به تعداد کافی برای انتقال زائران به نقطه صفر و پایانه ی مرزی خسروی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و افزون بر ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

مرز خسروی در گذشته جزئی از راه ابریشم بود که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد و سپس بندر حلب در سوریه و ساحل دریای مدیترانه بود.

خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانون مهم تردد مسافر و زائر ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت دارد و زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند و همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا مشرف می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha