۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 889
کد خبر: 85568819
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شکوه خدمت به زائران اربعین در ۱۹۶ موکب همدان

۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبر: 85568819
شکوه خدمت به زائران اربعین در ۱۹۶ موکب همدان

همدان- ایرنا- عشق و دلدادگی به اباعبدالله الحسین(ع) در ۱۹۶ موکب اربعین استان همدان به اوج خود رسیده است، عاشقانی که بیش از ۲۰ روز، تمام زندگیشان خدمت به زائران است و به آن افتخار می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به اربعین که نزدیک می شوم دلم صدباره هوایی می شود؛ دلم پر می کشد برای زیارت ارباب؛ می خواهم بار دیگر راهی شوم به دشت کربلا، سالیان طولانی است که قدم در این مسیر عشق و دلدادگی می گذارم اما این بار کمی دو دلم دلیلش را می دانم این بار می خواهم کمی دورتر از ۶ گوشه ضریح پاک و مقدس سید الشهدا (ع) خدمتگزار زائرانش باشم.

این بار قدم در موکبی می گذارم تا خستگی را از تن زائر اربعین در آورم؛ می خواهم آبی گوارا با طعم گلاب و یا یک استکان چای با طعم عشق به سید الشهدا (ع) بر لبان تشنه عاشقان حسین (ع) بنشانم.

حسین یکی از خدمتگزاران موکب اربعین اینها را می گوید و ادامه می دهد چندین روز است که پای آتش محبت امام حسین(ع) و ابوالفضل عباس (ع) ایستاده ام و با توجه به شدت گرما به جای یک استکان چای، آب گوارا و شربت به زائرانش تعارف می کنم و می گویم نوش جانت زائر عشق.

شکوه خدمت به زائران اربعین در ۱۹۶ موکب همدان

این خادم و دلداده امام حسین معتقد است که لبخند هر زائر خستگی را از تنش بیرون می کند و انگار با آنها راهی این سفر مقدس می شود.

وی می گوید: در این موکب های عشق پیرزنی را دیدم که تمام دارایی اش که چند تخم مرغ و چند پیمانه برنج بود را هدیه کرد و افرادی که با وسع بیشتر مبالغ میلیونی اهدا کردند.

امسال ۱۷۰ موکب در سطح استان همدان و ۲۶ موکب در عراق، جاده را برای عاشقان و بی قراران نجف تا کربلا و بین الحرمین مهیا کرده اند.

مسئول ستاد مردمی اربعین استان همدان نیز از حال و هوای موکب های اربعین در استان همدان گفت و ادامه داد: هر کسی به اندازه توان خود در این موکب ها شرکت می کند از کودک سه تا چهار ساله گرفته تا پیر زن و پیرمرد ۸۰ ساله برای کمک می آیند.

شکوه خدمت به زائران اربعین در ۱۹۶ موکب همدان

به گفته سیدرضا موسوی برخی از روستاها از جمله امزاجرد کل روستا پای کار هستند،تعدادی به لحاظ مالی، برخی پخت و پز و گروهی کارهای پشتیبانی را انجام می دهند.

وی ادامه داد: برخی از افراد که نمی توانند تمام وقت در اینجا حضور داشته باشند از جمله دکتر، پرستار، آرایشگر، کفاش، تعمیر کار خودرو، تصویر بردار و حتی خبرنگار با دادن شماره تلفن از ما می خواهند که هر زمان از شبانه روز نیازمند خدمات آنها بودیم با آنها تماس بگیریم.

موسوی با بیان اینکه همدلی و انسجام مطلوبی در مجموعه استان صورت گرفته تا بهترین خدمات به زائران اربعین حسینی (ع) ارایه شود اظهار کرد: به طور میانگین خدمت رسانی به ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم به زائران اربعین حسینی پیش بینی شده است.

مسئول ستاد مردمی اربعین استان همدان با بیان اینکه پنج هزار نفر پزشک، آرایشگر و مهندس فنی برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی آماده به کار هستند افزود: زائران قبل از ورود به استان برای دریافت اطلاعات موکب ها و آگاهی از نحوه خدمت رسانی می توانند با سامانه ۳۱۳۱_۰۸۱ تماس بگیرند.

شکوه خدمت به زائران اربعین در ۱۹۶ موکب همدان

مسئول ستاد مردمی اربعین استان همدان اظهار کرد: شماره کارت ۶۹۳۷۹۹۷۵۹۹۰۳۲۲۶۶ و شماره شبا Ir۶۰۱۷۰۰۰۰۰۰۰۱۵۱۷۲۵۱۷۲۰۰۸ به نام ستاد مردمی خدمتگزار اربعین برای دریافت کمک های مردمی و جمع آوری نذورات مردمی برای موکب های خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی (ع) پیش بینی شده است.

موسوی ادامه داد: همدان در مسیر ارتباطی ۱۷ تا ۱۹ استان به عراق است و برهمین اساس زائران برای زیارت عتبات عالیات از شهرهای همدان، نهاوند و اسدآباد عبور می‌کنند.

وی یادآور شد: طبق گزارش ها ۲۲ میلیون تردد در ایام اربعین سال گذشته از محورهای ارتباطی استان ثبت شد که حدود ۶ میلیون نفر از آنها زائر اربعین حسینی بودند که امسال پیش بینی می شود این تعداد بیشتر باشند.

مسئول ستاد مردمی اربعین استان همدان اظهار کرد: سال گذشته در بعضی شب‌ها تا ۱۵۰ هزار نفر نیز در استان اسکان داشتیم و باید از آمادگی لازم برای ارائه خدمات مطلوب برخوردار باشیم.

موسوی با تاکید بر رعایت بهداشت در موکب‌ها و تامین سلامتی زائران افزود: در ایام اربعین نظارت لازم بر مواد غذایی آب و سایر امور بهداشتی اعمال می شود و در هر موکب پنج نفر از افرادی را که با مواد غذایی سروکار دارند برای گرفتن کارت سلامت به مرکز بهداشت معرفی می شوند.

شکوه خدمت به زائران اربعین در ۱۹۶ موکب همدان

ارائه خدمات فنی در موکب «شاه کربلا»

مدیرکل آموزش فن و حرفه ای همدان نیز گفت: موکب ارائه خدمات فنی و خدماتی به زائرین اربعین با حمایت های این اداره کل در ابتدای ورودی شهر مریانج و مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید مدنی شهرستان همدان راه اندازی شده است.

وهب مختاران اظهار کرد: خدمات فرهنگی و فنی شامل دیاک وسیله نقلیه، مکانیکی و برق خودرو، پیرایشگری آقایان، تعمیر تلفن همراه و نصب نرم افزارهای مورد نیاز در موکب با عنوان «شاه کربلا» به زائران ارائه می شود.

زائرسرای مریانج به عنوان بزرگترین جایگاه در ارائه خدمات اربعین حسینی در استان همدان است که فعالیت خود را از پنجم صفر آغاز کرده‌ و تا ۲۵ صفر نیز ادامه دارد.

پذیرایی روزانه ۳۵ هزار نفر در زائرسراهای مریانج همدان

امام جمعه شهر مریانج در این باره گفت: زائرسراهای این شهر به عنوان بزرگترین جایگاه در ارائه خدمات اربعین حسینی در استان همدان، روزانه پذیرای ۳۵ هزار نفر است.

حجت الاسلام یاسر مظاهری در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار کرد: مردم مریانج با خلوص نیت، در ۲ ماه محرم و صفر تنها به فکر خدمت به عزاداران و پذیرایی از زوار هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون خادمان اربعین حسینی در مریانج علاوه بر حضور چهار موکب در شهر کربلا و همچنین، خیل عظیم زائران مریانجی در کربلا، چهار زائر سرای بزرگ نیز افتخار میزبانی از مسافران کربلا را دارند.

وی اضافه کرد: زائر سرای طریق الحسین (ع) با مشارکت شرکت گاز، در مرکز فنی و حرفه‌ای شهر مریانج، در سه وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام که در هر وعده بالغ بر پنج هزار پرس غذا را دارد میزبان زائران است.

امام جمعه مریانج یادآور شد: در این موکب اسکان شبانه روزی، نماز جماعت، غرفه بازی و سرگرمی کودکان، آرایشگاه مردانه، خدمات بهداشتی و درمانی رایگان، خدمات فنی و موبایلی، تعمیر خودرو و پارکینگ اختصاصی نیز وجود دارد که زائران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین زائر سرای حضرت ابوالفضل (ع) که شروع کننده این حرکت بزرگ بوده نیز در سه وعده غذایی و اسکان شبانه روزی با پخت روزانه ۱۰ هزار پرس غذ از دیگر زائرسراهای شهر مریانج است.

مظاهری افزود: ۲ زائر سرای چهارده معصوم (ع) و اهل بیت (ع) نیز خدمات مشابه‌ای دارند که تنها در وعده غذایی شام و اسکان شبانه فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه حضور زائران اربعین حسینی (ع) هر ساله نسبت به سال گذشته در این شهر رشد چشمگیری دارد و کمتر زائری هست که از استان همدان تردد کرده باشد و میزبان مردم شهر مریانج نبوده و این یک افتخار بزرگ است که امام حسین (ع) آن را نصیب مردم بزرگ این شهر کرده است.

امام جمعه مریانج اضافه کرد: تمامی وعده‌های غذایی این زائرسراها غذای گرم و از نوع خورشتی بوده که توسط بانیان و خیرین تأمین می‌شود که این مهم نیز یک امر مهم است زیرا اعتقاد ما این بوده که باید بهترین‌ها برای زائران اربعین استفاده شود.

وی ادامه داد: شروع به کار این زائرسراهای از پنجم تا روز ۲۵ ماه صفر است و به مدت بیست روز، به صورت شبانه روزی در خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی (ع) هستند و لطف خداوند و عنایت امام حسین (ع) بوده که این شهر در راه اصلی زائران قرار گرفته تا مدال نوکری ارباب بر گردن مردمان این شهر باشد.

مختاران اضافه کرد: به زودی در این محل ارائه خدمات خیاطی نیز آغاز می شود تا در صورت نیاز به تعمیر کوله پشتی و لباس، زائران با مراجعه به این موکب از خدمات مورد نیاز بهره مند شوند.

مدیرکل آموزش فن حرفه ای همدان افزود: مهارت آموزان و کارآموزان به همراه مربیان خود در این موکب حضور دارند و خدمات فنی و تخصصی مورد نیاز را به زائران ارائه می دهند.

مختاران ادامه داد: برای چهارمین سال متوالی موکب شاه کربلا در این محل راه اندازی شده و با توجه به آشنایی بیشتر زائران به خدمات این موکب، میزان استقبال و حضور زائران اباعبدالله الحسین در این موکب کم نظیر است.

شکوه خدمت به زائران اربعین در ۱۹۶ موکب همدان

بازدید سرزده‌ استاندار همدان از موکب اربعین

استاندار همدان به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و جمعی از مدیران استانی نیز روز گذشته از موکب اربعین شهرستان همدان به صورت سرزده بازدید کرد.

علیرضا قاسمی‌فرزاد در جریان روند خدمت‌رسانی به زائران اباعبدالله‌الحسین (علیه‌السلام) قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha