سود خالص کشت و صنعت مغان ۵۹ درصد افزایش یافت

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اعلام کرد: سود خالص این بنگاه بزرگ اقتصادی و کشاورزی ملی نسبت به پیش‌بینی سالانه ۵۹ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، صمد بهزاد روز پنجشنبه در مجمع عمومی کشت و صنعت مغان افزود: سود خالص این شرکت در سال گذشته از طریق مدیریت بهینه درآمدها و دارایی‌ها، کاهش چشمگیر هزینه‌ها و نیز هدایت تولید به سمت محصولات با ارزش افزوده بیشتر رشد یافته است.

وی با اشاره به بررسی، تایید و تصویب عملکرد هیات مدیره شرکت کشت و صنعت در دامپروری مغان در دوره مالی ۱۴۰۲ در مجمع عمومی صاحبان سهام گفت: با برگزاری مجمع عمومی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت استماع شده و صورت‌های مالی و فعالیت‌های هیات مدیره در دوره مالی سال گذشته بررسی و تصویب شد.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اضافه کرد: برگزاری به‌موقع مجمع عمومی، محقق شدن بودجه پیش‌بینی شده سال ۱۴۰۲ و اظهارنظر منصفانه و منطقی حسابرس و بازرس قانونی و حذف بند حسابرسی قیمت تمام شده، از شاخص‌های مهم عملکرد این دوره مجمع عمومی شرکت کشت و صنعت مغان در حوزه برنامه‌ریزی مالی بود.

به گفته وی، همچنین در این مجمع احداث باغ متراکم، تکمیل زنجیره‌های تولید، نوسازی صنایع، تولید بذور راهبردی و مورد نیاز کشور، کشت و تولید علوفه پاییزه برای خوراک دام از جمله تریتیکاله، ماشک گل خوشه‌ای و چغندر علوفه‌ای به عنوان مدل‌های الگویی توسعه کشت و صنعت مغان بررسی و از جمله موفقیت‌های این شرکت اعلام شد.

بهزاد، در ادامه مجموع ارزش دارایی‌های شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را حدود ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این شرکت ظرفیت مهم تولیدی کشور محسوب می‌شود که در صورت اجرای برنامه های تدوین شده، میزان تولیدات آن از ۶۰۰ هزار تن کنونی به یک میلیون تن قابل افزایش است.

سود خالص کشت و صنعت مغان ۵۹ درصد افزایش یافت

وی با بیان اینکه شرکت ملی کشت و صنعت مغان با اجرای برنامه‌های تدوین شده هم‌اکنون روی ریل رشد و توسعه قرار دارد، اظهار کرد: این مجموعه تولیدی در حال حرکت به سمت تولید دانش پایه است و بر این اساس فعالیت خود را در بخش تولید بذر و تامین ظرفیت افزایش تولید بر اساس فناوری روز دنیا متمرکز کرده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان همچنین با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد فعالیت این مجموعه بزرگ اقتصادی از تولید محصول اولیه کشاورزی از جمله گندم به سمت تولید بذر و سایر فرآورده‌ها با ارزش اقتصادی بیشتر و قابلیت صادراتی بیان کرد: این شرکت ظرفیت تولیدی بالا و ایجاد ارزش افزوده بالاتری دارد و می‌تواند کمک کار بخش صادرات کشور در صدور محصولات کشاورزی فرآوری شده و با ارزش افزوده بالا باشد.

وی از آغاز همکاری با کشور ترکیه در زمینه تولید هفت نوع بذر محصولات کشاورزی در شرکت کشت و صنعت مغان خبر داد و گفت: کارشناسان شرکت کشت و صنعت مغان نیز در حال تحقیقات برای تولید و معرفی رقم گندم دیم سازگار با اقلیم شمال استان اردبیل هستند تا میزان عملکرد ۲ تن فعلی هر هکتار از اراضی دیم منطقه به حداقل چهار تن افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی سه سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

این شرکت ملی سالانه پنج هزار و ۲۳۰ تن بذر مرغوب گندم و ذرت با برند مغانه تولید می‌کند و در حفظ تنوع ژنتیکی در عرصه کشاورزی و تامین بذر مرغوب کشور نقش بسیار مهم و موثری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha