فاز دوم انتقال گاز از دشتک زابل - نهبندان به سربیشه مصوب شد

بیرجند - ایرنا - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: اجرای فاز دوم خط انتقال گاز از دشتک زابل - نهبندان به سمت سربیشه مصوب شد که پنج همت برای اجرای این خط نیاز است و همراهی دولت و مجلس را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید چگینی روز پنجشنبه در آیین افتتاح خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان، اظهار کرد: اجرای فاز دوم خط انتقال گاز از دشتک زابل - نهبندان به سمت سربیشه طراحی آن انجام و اسناد مناقصه هم آماده شده است.

وی افزود: رینگ شرقی با اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان تکمیل شد و ادامه مسیر به سمت سربیشه باعث تقویت خواهد شد که از نظر پدافند غیرعامل هم خیلی مهم است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه این اتفاقات تحولی و پیشرفت که در کشور رخ می‌دهد مرهون مجاهدت و خون شهداست، بیان کرد: شهید جمهورمان تاکید داشت که به مناطق کم برخوردار توجه جدی شود که در همین راستا اجرای این طرح مهم در سومین سفر استانی ایشان مصوب و سال گذشته اجرایی شد.

چگینی اظهار کرد: ریس جمهور شهیدمان شبانه‌روزی کار می‌کرد و عاشقانه به مردم خدمت کرد و مقام معظم رهبری هم توصیف‌های خیلی خوب در تبیین شخصیت ایشان داشتند.

وی عنوان کرد: اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم در وزارت نفت رقم ‌خورد به گونه‌ای که هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال پرفشار، ۵۳ هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز روستایی و شهری اجرا و ۹۹۰ هزار انشعاب گاز هم نصب شده‌ است.

چگینی با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ روستا در مناطق محروم و کم برخوردار در سه سال گذشته گازرسانی شده است بیان کرد: همچنین در این مدت گازرسانی به ۲۱ هزار صنعت، ۵۰ شهر و ۲۴ نیروگاه انجام شده است‌.

وی عنوان کرد: کارهای بزرگی در زمینه بهینه سازی و ذخیره سازی انرژی در سه سال گذشته انجام شده که این اقدامات برگرفته از روحیه جهادی رئیس جمهور شهیدمان است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه صدور گواهینامه‌های انرژی را آماده کنیم که راهکاری برای همه آنهایی است که بخواهند در زمینه بهینه سازی انرژی مشارکت کنند، افزود: در فصل سرد سال روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز را به شبکه تزریق می‌کنیم که باز هم کمبود گاز و ناترازی مواجه هستم که علت آن این است که بدمصرف و مُصرف هستیم.

چگینی ادامه داد: تنها راه مدیریت مصرف انرژی بهینه سازی است و از هر طرحی که کمک به بهینه سازی کند، حمایت می‌کنیم.

افزایش ظرفیت پالایش، انتقال و توزیع گاز در کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: ظرفیت پالایش، انتقال و توزیع گاز در کشور از حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال ۸۹ اکنون به ۸۷۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده در حالی‌که جمعیت افزایش نیافته است بلکه مرفحانه‌تر مصرف می‌کنیم.

رضا نوشادی افزود: یکی از ماموریت‌های شرکت گاز ملی ایران به ما اجرای طرح بزرگ هوشمندسازی مصرف گاز است که انتظار داریم در این زمینه همه دست به دست هم داده و در کاهش مصرف بکوشیم.

وی بیان کرد: بر اساس اعلام شرکت ملی گاز، از ۲۷۵ همت درآمد شرکت گاز فقط ۹ همت یعنی حدود سه درصد مربوط به فروش گاز به بخش خانگی است، بنابراین اگر مردم گاز را بهینه مصرف می‌کنند شرکت می‌تواند گاز بخش خانگی و تجاری را رایگان ارائه دهد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه مهمترین موضوع در نصاب‌های پروژه خط لوله گاز دوراهی دشتک زابل - نهبندان مدیریت عدم قطعیت‌ها است اظهار کرد: تاکید بر آن بود پروژه با ترک تشریفات انجام شود تا طول اجرای پروژه کوتاهتر شود اما با توجه به آنچه در رشد نظام پیمانکاری برای ما مهم است رقابت را به عنوان یک اصل اساسی تشخیص دادیم.

وی ادامه داد: بلافاصله پهپادهای طراحی به حرکت درآمد، با مهندس مشاور بدون مناقصه قرارداد منعقد و فرایند مناقصه آغاز شد، همچنین با اعلام پروژه در ۱۵ بهمن، از ۲۸ اسفند طراحی تمام، مناقصه برگزار، قرارداد منعقد و ‌پیش پرداخت پروژه انجام شد.

نوشادی اضافه کرد: ابتدا زمان معمول اجرای این پروژه سه ساله تعیین شد که در قرارداد ۱۸ ماه ثبت شد اما در طی ۱۵ ماه به سرانجام رسید.

وی تصریح کرد: در این مدت هرچند کارخانه لوله سازی دچار ورشکستگی شد و ماه‌ها برای انتقال و واگذاری آن به پیمانکار دیگر طول کشید از طرفی پروژه خط انتقال ۱۶ اینچ صالح آباد به تربت جام در اولویت اجرا بود اما پروژه دشتک زابل – نهبندان اجرا شد در حالیکه طبیعی بود این پروژه عقب بماند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه در همین مدت کوتاه بیش از هزار کیلومتر خط لوله در مجموعه خط هفتم اجرایی شده است، عنوان کرد: لذا کار ما فقط مسئولیت اجتماعی و خدمت رسانی نیست بلکه هدف‌گذاری کارهای دقیق اقتصادی است. ‌

وی با اشاره به اهمیت اجرای خط انتقال گاز ایرانشهر – چابهار افزود: به عنوان مثال نیروگاه چابهار روزی ۲.۵ تا سه میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که با حذف آن و جایگزینی گاز، دوره بازگشت سرمایه این‌ کار زیر یکسال اتفاق می‌افتد و مجموع هزینه این پروژه از محل جایگزینی سوخت یک نیروگاه برمی‌گردد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: تکمیل رینگ شرقی تنها پروژه‌ای نبود که برای تثبیت فشار انجام دادیم بلکه این پروژه قطعه‌ای از یک ‌جورچین بزرگی بود که شرکت ملی گاز ایران طراحی کرد و ما مجری آن بودیم.

وی گفت: ابتدا شمال و شمال شرق کشور، استان‌های سه گانه خراسان، سمنان و استان‌های شمالی با احداث ۱۶۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ از محمدیه قم تا منطقه پارچین اجرا شد که بطور کلی تامین گاز این منطقه از مصرف بالای پایتخت و استان البرز به عنوان بزرگترین مصرف کنندگان گاز، ایزوله و مستقل شد.

نوشادی افزود: در گام دوم ایستگاه تقویت گاز آرادان نیز اجرا شد ظرفیت انتقال گاز از طریق خط شمال شرق ۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافت، همچنین طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان شوریجه D به عنوان بزرگ‌ترین پروژه ذخیره‌سازی گاز از دیگر پروژه‌ها است.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه در توسعه نسبت به همه نصاب‌هایی که در کشور ثبت می‌شود جلو هستیم اما پیشرفت این پروژه را متناسب با شئون خود نمی‌دانیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تامین سرمایه را دلیل نداشتن توفیق پروژه مطابق انتظارات و طراحی‌ها دانست و اظهار کرد: اگر تامین مالی ۷۲ هزار میلیارد ریالی را برای این پروژه آماده نداشتیم قطعا اجرای پروژه محقق نمی‌شد.

وی اظهار کرد: برای مسایل تامین مالی و فایناس به صورت ویژه از محل صندوق توسعه ملی و ای آی اچ اقدام کردیم اما هنوز منجر به تزریق مالی نشده است اما کماکان احساس می‌کنیم برای ما که دائم به توسعه نیاز داریم حتما باید منابع داخلی در بودجه دیده شود.

نوشادی افزود: یکی از اقدامات خوب استفاده از صندوق ذخیره سازی بود که در بودجه امسال دیده شد و تقاضا داریم با اهرم نظارتی دیوان محاسبات، تامین مالی این صندوق مطابق واقعیت و به صورت مداوم انجام شود تا شرکت ملی گاز ایران برای طرح‌های زیرساختی بتواند اقدامات خوبی را در حوزه ذخیره‌سازی برای مدیریت اوج مصرف در فصل زمستان انجام دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha