بر فراز آسمان از سمنان تا نجف/ تداوم پروازها، انتظار بحق مردم

سمنان - ایرنا - پیگیری و تحقق برقراری ۲ پرواز بین‌المللی از فرودگاه سمنان و شاهرود به مقصد نجف اشرف آن هم به مناسبت اربعین حسینی دل‌های زائران کربلا را شاد کرد و امید می‌رود با تداوم پروازها رخداد جدیدی در توسعه این دیار رقم بخورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکم مرداد ۱۴۰۳ بود که زمزمه‌های برقراری پرواز به نجف اشرف در اربعین حسینی ۱۴۰۳ شوری در دل‌های مردم این دیار ایجاد کرد، اما این زمزمه‌ها خبر قطعی نبود و پیگیری‌های مسوولان و نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی جواب داد و موجب شد ۲ پرواز از فرودگاه سمنان به مقصد نجف اشرف برنامه‌ریزی شود.

چهاردهم آبان ۱۳۹۸ بود که نخستین پرواز هواپیمای مسافربری از نوع Atr ۷۲ به شماره پرواز ۳۴۶۶ و ظرفیت ۶۵ نفر از فرودگاه سمنان به مقصد مشهد مقدس انجام و در اسفند ماه همان سال با شیوع کرونا پروازها در این فرودگاه لغو شد. دوباره تابستان ۱۴۰۲ با برنامه‌ریزی ۲ پرواز به مقصد نجف اشرف فعال و دوباره غیرفعال شد.

باند فرودگاه سمنان از مجهزترین و به‌روزترین فرودگاه‌های کشور است که ظرفیت فرود هواپیماهای غول پیکر از جمله ایرباس ۳۲۰ را دارد و کم‌توجهی به زیرساخت توسعه‌آفرین برای دارالمرحمه گلایه مردمی را به همراه داشت.

یکی از فرصت‌ها و اقداماتی که نقشی وصف‌ناپذیر در امیدآفرینی، رونق اقتصادی و رضایت عمومی دارد، برقراری پرواز به عربستان برای انجام مناسک حج تمتع، حج عمره و عتبات عالیات از فرودگاه سمنان است.

بر فراز آسمان از سمنان تا نجف/ تداوم پروازها، انتظار بحق مردم

پرواز به عربستان به منظور انجام مناسک حج تمتع از فرودگاه سمنان جزو آرزوهای دیرینه مردم این شهر است که امید می‌رفت امسال تلاش‌ها برای برقراری پرواز از فرودگاه سمنان به مقصد عربستان برای شرکت یکهزار و ۱۳۰ زائر استان در حج تمتع به نتیجه برسد، اما این امر میسر نشد. اکنون برقراری پرواز به مقصد نجف اشرف در اربعین ۱۴۰۳ امیدها را زنده‌کرد و انتظار می‌رود این اقدام آغازی برای از سرگیری پروازهای داخلی و بین‌المللی باشد.

نخسین خبر حکایت از برقراری یک پرواز رفت و برگشت از فرودگاه سمنان به نجف اشرف داشت که استقبال مردم از نخستین پرواز بین‌الملی فرودگاه سمنان به مقصد نجف اشرف و تکمیل ظرفیت هواپیمای بویینگ ۷۳۷ موجب شد با پیگیری مسوولان و عباس گلرو نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی پرواز دوم نیز از این فرودگاه بین‌المللی به مقصد نجف اشرف توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر برنامه‌ریزی شود.

برنامه‌های پرواز اول و دوم از سمنان

پرواز اول فرودگاه بین‌المللی سمنان به مقصد نجف اشرف با هواپیمای بویینگ ۷۳۷ امروز بیست و هشتم مرداد انجام شد و سوم شهریور پرواز برگشت آن انجام می‌شود و پرواز دوم سی‌ام مرداد و پرواز برگشت آن پنجم شهریور ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

فرودگاه بین‌المللی شهدای سمنان جزو ۲۵ فرودگاه کشور دارای مزر هوایی و پرواز بین‌المللی و در ۱۰ کیلومتری جاده سمنان - مشهد واقع شده است و سابقه تاسیس آن به سال ۱۳۵۵ بر می گردد.

وسعت مجموعه فرودگاه سمنان در ابتدا ۲۶۰ هکتار بود که به ۳۷۰ هکتار افزایش یافت و دارای باند فرودگاهی به طول سه هزار و ۱۰۰ متر است.

برنامه‌های پرواز اول و دوم از شاهرود

انجام اولین پرواز زائران اربعین از فرودگاه شاهرود روز گذشته شنبه بیست و هفتم مرداد ۱۴۰۳ انجام شد. نخستین پرواز از فروگاه شاهرود ۱۰۳ زائر اربعین حسینی را از شرق استان سمنان به نجف اشرف در کشور عراق منتقل کرد.

بر فراز آسمان از سمنان تا نجف/ تداوم پروازها، انتظار بحق مردم

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود گفت: مجوز دومین پرواز بین‌المللی از این فرودگاه به مقصد نجف اشرف با پیگیری‌های مسوولان اخذ شد.

ابوطالب جلالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به استقبال مردم از نخستین پرواز بین‌المللی فرودگاه شهدای شاهرود به مقصد نجف اشرف و تکمیل ظرفیت هواپیمای بویینگ ۷۳۷ و با پیگیری فرمانداری و احمد عجم نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، پرواز دوم نیز از این فرودگاه بین‌المللی به مقصد نجف اشرف توسط شرکت هواپیمایی ایران‌اِیر برنامه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین پرواز دقایقی پیش با ۱۰۳ مسافر، ابراز کرد: پرواز دوم از مبدا فرودگاه بین المللی شاهرود به مقصد نجف اشرف یکم شهریور و پرواز برگشت ششم شهریور ۱۴۰۳ است.

فرودگاه شاهرود حدود ۳۰ سال پیش در زمینی به مساحت ۷۲۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شرق این شهرستان و در مجاورت جاده شاهرود به مشهد ساخته شد.

سال ۱۳۶۷ برای توسعه فرودگاه، ساخت ساختمان‌های پایانه مسافری، تطویل و توسعه باند پرواز و اپرون آغاز شد.

اواخر سال ۱۳۸۰ با فرود نخستین هواپیمای مسافری، بهره‌برداری از این فرودگاه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، سمنان با جمعیت بیش از ۷۰۰ هزار نفریِ مشتاق به سفرهای زیارتی و سیاحتی، جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف، بالاترین سرانه دانشجویی نسبت به جمعیت و بیش از ۲ هزار واحد صنعتی فرصت مناسبی برای فعالیت فرودگاه بین‌المللی در مرکز استان دارد و انتظار می‌رود پروازها پس از اربعین نیز تداوم یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha