حال ایران با تلاش بخش خصوصی و رویکرد دولت جدید خوب می‌شود

اردبیل- ایرنا- مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت گفت: با وجود جمع تلاشگر سرمایه‌گذاران امید می‌رود اتفاق‌های خوبی در کشور بیافتد و با رویکرد دولت جدید و تلاش بخش خصوصی و رونق بخشیدن به حوزه اقتصاد، حال ایران خوب ‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نرگس باقری زمردی روز پنجشنبه در نشست گرامیداشت روز صنعت و صادرات غیرنفتی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر کشور با برخی مشکل‌ها دست و پنجه نرم می‌کند و از جمله تحریم‌ها و مسائل ارزی همه را اذیت کرده است.

وی با اشاره به اشرافیت به مشکل‌های پیش روی بخش خصوصی افزود: کار کردن با وجود این مشکل‌ها و تحریم‌ها کار راحتی نیست و همه فعالان بخش خصوصی نمونه و شایسته تقدیر هستند.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اشاره به انعکاس مشکل‌های بخش خصوصی از سوی اعضای اتاق بازرگانی، بیان کرد: امید می‌رود بتوانیم با همکاری مسئولان استانی و اعضای اتاق بازرگانی در دوره جدید با رویکردهای جدید مشکل‌ها را برطرف کنیم و اتفاق‌های بهتری بیافتد.

باقری زمردی عنوان کرد: تنها مسائل داخلی نیست و به طور حتم ارتباط ما با دنیا نیز موثر است و به هر روی امید است با تقویت ارتباط ایران با سایر کشورها شرایط بهتری را شاهد باشیم و نفسی بکشیم.

وی با بیان اینکه مشکل‌های بانکی و ارزی کشور را بسیار اذیت می‌کند، اظهار کرد: به ویژه از سال ۱۳۹۷ کشور دچار مشکل‌هایی شده است و به واقع به مسائلی ناخواسته کشیده شدیم که امید می‌رود روزهای بهتری برای همه ما رقم بخورد و همه تلاش خود را در وزارت صمت در این زمینه خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اشاره به رویکرد تسهیلگرانه وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت گفت: با این وجود بسته به وضعیت کشور مجبور می‌شویم که خودمان را با آن تطبیق دهیم؛ چرا که در نهایت همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و نمی‌توانیم مشکل‌های موجود در کشور را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به مطرح شدن برخی محدودیت‌ها و سهمیه‌بندی‌ها افزود: این مسانل همه را از جمله در صادرات، واردات و صدور کارت‌های بازرگانی ممکن است دچار تنش کند ولی امید می‌رود اتفاق‌های بهتری بیافتد و تیم جدید رویکردهای دیگری داشته باشند.

باقری زمردی بیان کرد: به هر روی شرایط کشور را هم نمی‌توان نادیده گرفت؛ چرا که اقتصاد کشور به خاطر شرایط بیرونی و شاید برخی تنگ‌نظری‌های داخلی آسیب دیده و وقفه‌هایی در حوزه تجارت ایجاد شده است که امید می‎رود به زودی برطرف گردد.

اقتصاد و تولید ثروت مساله اصلی امروز کشور است

استاندار اردبیل هم در این مراسم گفت: مساله اصلی امروز کشور مساله اقتصادی است و مقام معظم رهبری به عنوان عالی‌ترین مقام کشور این موضوع را بارها تکرار کردند و همه مسئولان کشور هم بر آن تاکید دارند.

سیدحامد عاملی بیان کرد: با این وجود نقص اساسی در تبیین مساله و فراگیر کردن این گفتمان داریم و آن این است که اقتصاد علم تولید و توزیع ثروت است و وقتی از اقتصاد صحبت می‌کنیم، یعنی مساله به نحوه تولید و توزیع ثروت در کشور بازمی‌گردد.

وی افزود: در بحث تولید هم مساله اصلی نحوه تولید کالا و خدمات است که یا ما باید کالای صنعتی، کشاورزی یا خدماتی در حوزه‌های گردشگری و یا صادرات داشته باشیم که مجموع آنها موجب تولید ثروت می‌شود.

استاندار اردبیل اظهار کرد: اگر کل اقتصاد جهانی را به یک کیک تشبیه کنیم، سهم ما از آن کیک نیز به نوبه خود مساله مهمی است و همچنین میزان بهره‌مندی ما از ثروتی که در دنیا وجود دارد نیز مساله اساسی ماست.

وی اضافه کرد: وقتی مشکلی در کشور پیش می‌آید، نخستین بخشی که به سراغ آن می‌روند و مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، بخش تولید است؛ در حالی که دغدغه همه ما در کشور باید دغدغه تولید باشد.

عاملی عنوان کرد: وقتی در کشور مساله ارزی یا کمبود برق پیش می‌آید، نخستین راه حل برای یک مسئول خاموش کردن کلید بخش تولید است و این یعنی مفهوم تولید و گفتمان تولید ثروت در کشور هنوز تبیین نشده است.

وی ادامه داد: بیان این مطالب وظیفه همه ما در هر جایگاهی است و باید از مجلس هم به عنوان نمایندگان ملت این صدا بلند شود که مساله اصلی کشور ما تولید ثروت است اما این صدا بلند نمی‌شود.

استاندار اردبیل تصریح کرد: اینکه تحریم‌هایی وجود دارد و کشور ما دشمنانی دارد، درست است اما خودمان هم بخشی از مشکل هستیم و دست‌کم زورمان به خودمان که می‌رسد و باید این گفتمان در کشور و ذهن تک تک مسئولان، سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان جا بیافتد.

وی با اشاره به جایگاه تولید در برنامه‌های توسعه هفتگانه گفت: همه کشورهایی که به لحاظ تولید ثروت به یک جایی رسیدند، مساله تولید برایشان مساله جدی و اساسی است و صرف نگارش لایحه از سوی دولت و تصویب آن از سوی مجلس کاری به پیش نمی‌برد.

عاملی عنوان کرد: تصمیم‌گیری برای رونق تولید باید فرای فرایندهای رایج اداری اعمال شود و این رسالت همه ماست که به خاطر عزت این ملت و این کشور گفتمان تولید را در کشور فراگیر کنیم و مردم هم به این تصمیم برسند که حاضر شوند برقشان برای تامین برق تولیدکنندگان قطع شود.

وی با تاکید بر لزوم فراگیری گفتمان تولید محور افزود: با برخی از این کارهایی انجام می‌شود، در واقع در حال تولید فقر در کشور هستیم و این یک رسالت میهنی، ملی، دینی و اخلاقی است که باید دنبالش برویم و برایش تلاش کنیم.

استاندار اردبیل بیان کرد: با تلاش بخش خصوصی در استان این گفتمان به طور تقریبی جایگاه بسیار بهتری نسبت به سطح ملی دارد و از این نظر از سایر نقاط کشور بسیار جلوتر هستیم؛ به طوری که همه ارکان و مسئولان همه در کنار هم ایستادند تا به تولید کمک کنند.

وی ادامه داد: امروز دغدغه همه مسئولان استان اردبیل از سازمان بازرسی تا مجموعه قضایی و نمایندگان مجلس حمایت از تولید است، در حالی که در گذشته به واقع این چنین نبود و این فرصتی مغتنم است که از بابت آن خداوند را شکرگذاریم.

عاملی اظهار کرد: گاهی برخی کوته‌نظری‌هایی ممکن است از روی غفلت و ناآگاهی رخ دهد اما در مجموع برآیند کار این طور نیست و همه در استان به دنبال رشد تولید هستند و آمارها هم نشان دهنده طی این مسیر درست در استان اردبیل است.

وی گفت: پیش از این در بحث اشتغال در استان اردبیل مشکل جدی داشتیم اما از ۱۲۵ هزار نفر بیمه شده کارفرمایی و اجباری در سازمان تامین اجتماعی، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر آن مربوط به همین سه سال گذشته است که نشانگر تحقق حدود ۱۳ درصد اشتغال در بازه زمانی مورد اشاره است و ما را به ادامه این راه امیدوار می‌کند.

استاندار اردبیل افزود: در بحث صادرات نیز از ۸۷ میلیون دلار امروز به ۱۳۰ میلیون دلار رسیدیم و با در نظر گرفتن آمار صادرات ۵۰ میلیون دلاری چهار ماهه نخست، امسال به طور قطع از این آمار عبور خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اساس این صادرات توسعه تولید صادرات محور است و این آمارها نشان می‌دهد که باید همین مسیر را برای رسیدن به قله‌های رفیع‌تر باید ادامه دهیم.

عاملی با اشاره به ایجاد و احیای یک هزار و ۷۰۰ مجموعه تولیدی صنعتی و صنفی در سه سال گذشته گفت: زمانی در استان اردبیل تنها یک واحد با اشتغال بالای یک‌هزار نفر داشتیم که امروز باشگاه هزارتایی‌ها ایجاد شده است و اگرچه برخی مشکل‌های بانکی این روند را کند کرد، اما به طور کامل متوقف نشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به ارتقای پنج واحد به ۱۰ واحد با اشتغال بالای یک هزار نفر بیان کرد: اگرچه باید واحدهای کوچک و متوسط حمایت شوند تا به تدریج بزرگ شده و در چرخه اقتصاد کلان نقش ایفا کنند ،اما واحدهای بزرگ مقیاس هم مزیت‌های ویژه خود را دارند و نباید از آنها هم غافل شویم، زیرا بخش قابل توجهی از صادرات ما و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی از سوی همین واحدها انجام می‌شود.

استاندار اردبیل افزود: این آمارها نشان دهنده مسیر درست استان است، باید همه باید هم تلاش کنند و استمرار این مسیر متکی به آمدن و رفتن افراد نباشد و بر اساس فرد تغییر کند، زیرا مسیر نجات کشور و ملت حمایت از تولید است و هر کس در مقابل این مسیر بایستد، ذره‌ای تردید نداشته باشیم که در مسیر دشمنان ملت حرکت می‌کند؛ چنان که تمام تلاش دشمنان در راستای زمین گیر کردن تولید در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: جان عزیزترین دارایی هر انسان است و شهدا در راستای عزت این ملت جان خود را فدا کردند و تولیدکنندگان شانی همچون شهدا دارند و با وجود همه مشکلات نباید خسته شوند و مسیر عزت و سعادت این ملت و این کشور را ادامه دهند و به طور قطع خدای متعال به زندگی شما برکت خواهد داد.

اجرای ۳۰۰ پروژه صنعتی و معدنی با ارزش ۸۰ همت

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز گفت: سوای همدلی خاصی که در استان برای توسعه کارهای اقتصادی و صنعتی و برطرف کردن مشکل‌ها وجود داشته، اردبیل به لحاظ توسعه‌ در زمینه‌های صنعتی مختلف الان شرایط ویژه‌ای دارد.

مسعود ایرانی افزود: بسیاری از واقعیت‌های موجود در سیمای صنعتی استان در سطح کشور قابل توجه است و رتبه‌های قابل توجهی در تولیدات صنعتی مختلف دارد و برخی واحدها حتی جزو برند استان محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: اردبیل در حال حاضر ۳۰ تا ۸۰ درصد نیاز کشور در صنایع سلولزی را تامین می‌کند، توپ‌های ورزشی و اسباب‌بازی‌های تولیدی استان در حال تبدیل به یک برند جهانی است و ۸۰ درصد انواع توپ ورزشی کشور را تامین می‌کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل اضافه کرد: ۲۵ درصد تولید آب‌های معدنی، ۱۵ درصد لاستیک خودروهای سبک و سنگین، حدود ۲۰ درصد باتری خودروهای سبک و سنگین و باتری‌های صنعتی کشور از واحدهای تولیدی این استان تامین می‌گردد.

وی عنوان کرد: این ظرفیت‌ها در طول سال‌ها با سرمایه‌گذاری‌های مالی و انسانی محقق شده است، در حالی که زمانی کسی حاضر نبود به شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل برود اما الان برای فعالیت صنعتی در آن منطقه رقابت وجود دارد.

ایرانی ادامه داد: دولت سیزدهم در سطح کشور و استان نقش موثری در حاکم شدن شرایط کنونی داشتند و همه آن تلاش‌ها اکنون در حال به ثمر نشستن و استان اردبیل در حال توسعه است.

وی یادآور شد: استان اردبیل دارای ۲۰ شهرک صنعتی است و ۲۸ هزار نفر در واحدهای صنعتی استان در حال کار هستند و در حال حاضر هم ۳۰۰ پروژه با بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان در حال اجرا است که در صورت تحقق به همین میزان کنونی ارزش افزوده و تولید ناخالص ملی ایجاد خواهد شد که آن را به فال نیک می‌گیریم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل به ظرفیت‌های معدنی این استان نیز اشاره داشت و اظهار کرد: بخش مهمی از ظرفیت‌های معدنی از جمله در جنوب، مرکز و شمال استان تعیین تکلیف شده و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این حوزه جذب شده است.

وی تاکید کرد: استان اردبیل در حوزه تجارت و بازرگانی نیز شرایط تصاعدی و رو به رشدی دارد و کل استان به کارگاه بزرگ تولید و کسب و کار تبدیل شده است و با ستادها و کارگروه‌هایی که در حوزه تسهیل کسب و کار و اشتغال صورت می‌گیرد، دورنما این است در سال‌های آتی اردبیل به یک استان کامل از نظر صنعتی و اقتصادی تبدیل شود.

لزوم افزایش اختیار مسئولان استانی

همچنین نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل در این نشست گفت: ۲ کمیته تسهیل و حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری در راستای حمایت از بخش خصوصی استان فعال هستند که کمیته حمایت قضایی اردبیل بر اساس آمارها رتبه نخست کشوری را دارد و از همه اعضای ستاد قدردانی می‌شود.

حسین پیرموذن با قدردانی از حمایت‌های دولتی برای ارتقای جایگاه بخش خصوصی به ویژه در استان اردبیل افزود: از جنبه استانی با وجود همراهی، استاندار، دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس اردبیل به واقع شرایط خوبی دارد و در زمینه پیشبرد هدف‌ها و کارهای جمعی هر سه قوه هم‌عقیده هستند و از این نظر در کشور اردبیل جایگاه بالایی دارد.

وی بیان کرد: اگر مطالبی هم به عنوان بخش خصوصی در اینجا مطرح می‌شود، تنها جنبه ملی دارد و همه مسائل استانی درون استان برطرف می‌شود اما چنان که هفته گذشته از رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور نیز درخواست شد، افزایش اختیارهای استانی است.

نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق صنایع، معادن، کشاورزی استان اردبیل با گرامیداشت یاد شهید رئیسی و خدمات دولت سیزدهم افزود: مسئولان برای هرگونه کار و کمکی مجبور به استعلام از تهران هستند و تمرکز کاری بسیار بالاست که انتظار می‌رود کمی اختیارهای مدیران استانی افزایش یابد.

وی با اشاره به وجود مشکل‌هایی مانند قطعی برق و ناترازی مالی، عنوان کرد: چهار وزارتخانه امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ما بسیار مهم است.

پیرموذن با اشاره به نگرانی‌های بخش خصوصی اضافه کرد: گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت اقتصاد پیش‌تر ۳۵ درصد از بخش خصوصی، بازرگانان و صنعتگران را سال ۱۳۹۷ زمان الزام پیمان سپاری ارزی از چرخه خارج کرد.

وی گفت: عبدالناصر همتی آن زمان اعلام کرد که پیمان سپاری ارزی برای کارخانه‌ها و بنگاه‌های کوچک و زودباده نیست، بلکه برای پتروشیمی، نفت و ذوب آهن و سایر صنایع بزرگی است که خوراک و سهمیه صادراتی را از دولت می‌گیرند.

نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق صنایع، معادن، کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: آن زمان با رایزنی صورت گرفته قرار شد که صادرکنندگان با حجم کمتر از یک میلیون دلار از پیمان سپاری ارزی معاف شوند.

وی تصریح کرد: همزمان با آغاز سال ۱۳۹۸ به حدود ۳۷ درصد دارندگان کارت بازرگانی اخطاری آمد، مبنی بر اینکه برای انجام صادرات بدهکار هستند و بر اساس آن حدود ۶۵ کارت بازرگانی تنها در استان اردبیل ابطال شد و ممنوع الخروج شدند که تا کنون هم ادامه دارد.

پیرموذن افزود: اگر مسئولان سازمان توسعه تجارت نبودند، تا کنون برای آن افراد پرونده امنیتی هم تشکیل شده و دادگاهی شده بودند؛ الان دوباره همان نگرانی‌ها در بخش خصوصی از روی کار آمدن آقای همتی وجود دارد.

وی بیان کرد: همتی قول مساعد داد تا در نخستین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی همه مصوبه‌هایی که مشکل‌ ایجاد کرده را برطرف خواهم کرد.

نایب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق صنایع، معادن، کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: گزینه پیشنهادی وزارت کشاورزی اطلاعات خوبی از بحث کشاورزی دارد و با توجه به شناختی که از نوری دارم و دیدگاهی که او در زمینه توسعه بخش کشاورزی دارد، امید می‌رود که رای بیاورد.

وی عنوان کرد: آقای اتابک هم از جنس بخش خصوصی است و اشراف به مشکل‌ها دارد و در میدان و عملیات صنعت و تجارت بوده است و امید می‌رود که بتواند پس از رای آوردن، خواسته‌های بخش خصوصی را جامه عمل بپوشد.

پیرموذن بیان کرد: نامزد تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از گزینه‌های خوبی است و در مجموع پیش‌بینی می‌شود که گزینه‌های اقتصادی کابینه با هماهنگی هم کارهای خوبی را انجام دهند و در کنار اینها اگر علی طیب‌نیا در راس بانک مرکزی قرار بگیرد، تیم کامل‌تر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha