۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۸
کد خبر: 85569186
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پیشنهاد علی‌آبادی برای پست وزیر نیرو امیدبخش است

۲۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۸
کد خبر: 85569186
پیشنهاد علی‌آبادی برای پست وزیر نیرو امیدبخش است

تهران- ایرنا- استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تهران، پیشنهاد عباس علی‌آبادی برای تصدی پست وزیر نیرو در دولت چهاردهم را برای بسیاری از همکاران وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه امیدبخش توصیف کرد.

به گزارش ایرنا از وزارت نیرو، بنفشه زهرایی روز پنجشنبه در یادداشتی نوشت: پیشنهاد دکتر عباس علی‌آبادی برای تصدی پست وزیر نیرو در دولت چهاردهم، برای بسیاری از همکاران وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه امیدبخش بوده است. ارتباط تحصیلات و سوابق کاری ارزشمند ایشان با ماموریت‌های بخش‌های آب و برق وزارت نیرو، نکته بسیار مثبتی است و کارکنان صنعت آب و برق قطعاً بخصوص در ابتدای شروع به کار دولت چهاردهم با چالش‌های کمتری مواجه خواهند شد. در حوزه‌ آب اما آقای دکتر علی‌آبادی با مسائل مهم و بدخیمی مواجه است.

تمرکز دولت‌ها بر راهکارهای سازه‌ای و تامین محور برای حل مسائل آب در دولت سیزدهم نیز تداوم داشت و اگر دولت چهاردهم نیز همین مسیر را دنبال کند، این در حالی است که ایران نیازمند تغییر در حرکت به سمت توسعه کم‌آب‌طلب است و این تغییر مسیر تنها در صورت سیاست‌گذاری هم‌سو و سازگار در بخش‌های آب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست میسر است. منابع مالی محدود قابل تخصیص به بخش آب اگر به روال گذشته صرف افزایش ظرفیت تامین آب شود، در واقع تنها منجر به جابجایی کم‌آبی از یک حوضه به حوضه دیگر یا جابجایی منابع بین بالادست و پایین‌دست خواهد شد و به تعارضات بین بهره‌برداران منابع آب و ناپایداری کمی و کیفی این منابع دامن خواهد زد.
ضمن آرزوی توفیق برای آقای دکتر علی آبادی برای کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، امیدوارم توفیق ایشان در پیشبرد اهداف زیر، بتواند کارنامه درخشانی از حرکت به سمت توسعه پایدار منابع آب و خاک کشور در دولت چهاردهم رقم بزند:

با توجه به تاکید آقای دکتر پزشکیان بر پایبندی دولت چهاردهم به برنامه هفتم توسعه، اولین و مهم‌ترین اقدام، رفع تناقض‌های موجود در هدف‌گذاری‌های مرتبط با آب در برنامه هفتم توسعه است.

همکاری با قوه مقننه و سایر ارکان قوه مجریه برای فراهم کردن زیرساخت‌های نهادی و حقوقی برای تقویت مشارکت مردمی در مدیریت بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب از مواردی است که اگر چه تلاش‌های قابل توجهی در خصوص آن صورت گرفته ولی هنوز توفیق زیادی حاصل نشده است.

سامان‌دهی حقوق آب سطحی و صدور پروانه‌ بهره‌برداری در چارچوب آب قابل برنامه‌ریزی که شاید یکی از مهم‌ترین ترک فعل‌های وزارت نیرو در قوانین مختلف از جمله مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال‌های ۱۳۶۱، ۱۳۷۵ و ۱۳۸۹ است. هر گونه سرمایه‌گذاری در احداث سد یا سیستم انتقال آب بدون سامان‌دهی پروانه‌های آب سطحی در حوضه‌های متاثر از این طرح‌ها در واقع اتلاف سرمایه‌های کشور است چرا که هیچ تضمینی در خصوص کارایی این تاسیسات در سال‌های بعد به دلیل عدم کنترل و نظارت بر برداشت‌های آب سطحی وجود نخواهد داشت.

تلاش در جهت رفع تعارضات منافع در بخش آب کشور و تمرکز زدایی از فرآیندهای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری با توجه به تنوع شرایط اقلیمی، اجتماعی - فرهنگی و اقتصادی از جمله مواردی است که با اولویت بسیار زیاد باید به آن پرداخته شود.

تقویت نظام پایش منابع و مصارف آب کشور و تلاش در راستای تجمیع بانک‌های اطلاعاتی مختلف مرتبط با آب که در بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی تولید می‌شوند، از جمله کمیت و کیفیت آب و فاضلاب، هواشناسی و کشاورزی، پیش‌نیاز برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه پایدار منابع آب و پیشبرد برنامه‌های مدیریت مصرف آب است.

پیگیری و تقویت اجرای برنامه‌های حفاظت از منابع آب و مدیریت مصرف آب نظیر طرح احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها و برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی و پیگیری ایجاد ساز و کارهای اقتصادی برای ایجاد اشتغال و معیشت جایگزین در برنامه‌های حفاظت از منابع آب مانند پرداخت برای خدمات اکوسیستمی، میان‌بری برای حرکت به سمت توسعه کم‌آب طلب بدون افزایش تعارضات اجتماعی است.

به گزارش ایرنا، عباس علی‌آبادی، (زاده ۱۳۴۰، اراک) استاد دانشگاه و مدیر ارشد اجرایی ایرانی است و همه او را با مپنا می‌شناسند.

وی فارغ‌التحصیل کارشناسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی‌ ارشد مکانیک دانشگاه تهران بوده و دکترای خود را از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با رشته کنترل گرفته است.

علی‌آبادی، استادیار دانشگاه امام حسین بوده و مدتی نیز ریاست دانشگاه صنعتی مالک‌ اشتر را عهده‌دار بود، البته وی بیشتر ترجیح داده است در صنعت و بخش اجرایی فعالیت کند.

وی فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی خود را از جهاد سازندگی شروع و سپس به وزارت نیرو رفت و در بخش پروژه‌های برق‌آبی وزارت نیرو ادامه فعالیت داد و در بخش مدیریتی پروژه‌های سد و نیروگاه کرخه و کارون ۳ حضور داشت.

علی‌آبادی، سوابق اجرایی بسیاری در هر دو بخش دولتی و خصوصی دارد که از آن جمله می‌توان به فعالیت به‌عنوان معاون برق و انرژی وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مجری بسیاری از طرح‌های صنعتی برای صنایع مختلف اعم از نیرو، معادن، فلزات، نفت، گاز و پتروشیمی، ریلی، هوایی و غیره و همچنین رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل گروه بزرگ صنعتی مپنا برای مدت بیش از ۱۵ سال - که این سال‌ها مقارن با رشد فزاینده این گروه صنعتی بوده است - اشاره کرد.

وی در دی ۱۳۸۸ از وزارت نیرو به گروه مپنا رفت و در ۱۵ سال گذشته نیز در همین شرکت به فعالیت و مدیریت مشغول بوده است؛ شرکت مپنا در زمان مدیریت علی‌آبادی روند صعودی و روبه‌رشد را طی کرده است به‌طوری‌که امروز یکی از شرکت‌های حائز رتبه در صنایع پیشرفته جهانی است.

وزیر پیشنهادی نیرو تأکید داشت که مپنا باید به فناوری‌های جدید ورود و نیروگاه‌های بادی و خورشیدی احداث کند و مپنا را به‌عنوان سازنده توربین مطرح کرد و ایران در این زمینه به حد خودکفایی رسیده است.

علی‌آبادی تلاش کرد مپنا را از فعالیت صرفاً در حوزه نیروگاهی، به حوزه‌های دیگر نیز سوق دهد و به موفقیت‌هایی نیز دست‌یافت.

علی‌آبادی با تأکید بر تحقیقات و راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، قراردادهای خوبی با دانشگاه‌ها منعقد کرد و در زمان وی قراردادهای خوبی در زمینه نفت و گاز و صنایع ریلی کشور بسته شد و ورود به ساخت دستگاه‌های پزشکی برای حوزه سلامت، خودروهای برقی و غیره در دستور کار قرار گرفت.

وی همیشه تأکید داشت که باید به حوزه‌های نوین و جدید تولید برق ورود داشته باشیم و افرادی که با او کار کرده‌اند وی را مدیر جسوری می‌دانند.

علی‌آبادی برنده جایزه اختراع خوارزمی و همچنین یکی از اعضای شورای‌عالی استاندارد کشور و شورای‌عالی علوم و تحقیقات و فناوری، صاحب ایده و مدیر توسعه بسیاری از فناوری‌های راهبردی مانند توربین‌های هوایی، موتورهای رفت و برگشتی بزرگ، برقی‌سازی (خودروی‌های برقی و هوشمند و تولید باتری‌های پیشرفته لیتیومی و ذخیره‌سازهای انرژی)، توربین گازی کلاس F ملی و بسیاری دیگر از طرح‌های پیشران در کشور بوده است.

وی همچنین استاد دانشگاه و دارای مقاله‌های متعدد در مجلات و کنفرانس‌های معتبر علمی داخلی و خارجی است و اقدام به تالیف و ترجمه کتاب‌های فنی و تخصصی کرده و مسئولیت‌های اجرایی بسیاری را نیز در کارنامه خود دارد.

علی‌آبادی همچنین از سال ۱۴۰۲ به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مشغول به کار شده و همچنان عهده‌دار این مسئولیت است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha