دلدادگی پایتخت‌نشینان عاشق در مراسم بدرقه زائران حسینی

تهران بزرگ - ایرنا - ده‌ها هزار نفر از عاشقان اباعبداله‌الحسین (ع) با حضور در مراسم ویژه بدرقه زائران حسینی در میدان آیینی محرم شهر واقع در میدان آزادی تهران بار دیگر دلدادگی و عشق حقیقی خود را به سالار شهیدان امام مظلوم شیعیان امام حسین (ع ) نشان دادند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در محرم شهر غوغایی بود، شهر عشق، شهر آیینی دلدادگان حسینی جایی که حس عجیب نزدیکی با امام مظلوم همه را در برمی‌گرفت و راهی دیدار کربلا می‌کرد. جایی که شاید بتوان آن را شهر عاشقان حسینی نامید. آری محرم شهر را می‌گویم در میدانی که نماد بزرگ ایرانی در آنجا برپاست.

دیشب در آخرین شب از برنامه‌های ویژه محرم شهر مردم عاشق تهران در این مکان حاضر شدند و اشک‌ریزان «یا حسین، یاحسین» گفتند و حیدر حیدرکنان با دست‌های بالا به سمت آسمان، آقای خود امام حسین (ع) را صدا زدند و ملتمسانه از سید و سالار شهیدان کربلا خواستند تا بار دیگر نامه دعوت‌شان را برای عزیمت به کربلا امضا کند.

دلدادگی پایتخت‌نشینان عاشق در مراسم بدرقه زائران حسینی

آری دیشب در محرم شهر غوغایی بود، دلدادگی عاشقان نالان، شیون جاماندگان کربلا که همنوا با مداحان اهل بیت به امام حسین (ع) از دور سلام دادند و دم از دلدادگی و عشق او زدند. همه یاد کربلا بودند محرم شهر این مسیر را به آنها نشان داد اما دریغ که از کربلا دور بودند و با یادی از ضریح مطهر امام‌شان، دل خود را راهی آنجا کردند.

مردم دیندار پایتخت ایران، بار دیگر ثابت کردند که پیوند میان آنان و امام مظلوم امام حسین (ع) عمیق و ناگسستنی است و هر سال محکم‌تر از گذشته می‌شود. این بار در محرم شهر و در قلب پایتخت در میدان آزادی مردم یادی از شهدای کربلا کردند و در این محفل اشک ریختند و عزاداری کردند.

آری دیشب برنامه‌های مداحی و ذکر مصیبت شهدای کربلا در فضای معنوی و مذهبی مرحم شهر برپا بود و مداحان زیر نماد انگشتر عقیق منقش به نام مبارک «حسین» بیاد حسین سوگواری کردند. در کشتی سفینه‌النجات با دلهای‌شان راهی کربلا شدند.

دلدادگی پایتخت‌نشینان عاشق در مراسم بدرقه زائران حسینی


در این مراسم جمع زیادی از خانواده‌ها و کودکان مشتاق آمده بودند و شور و هیجان وصف‌ناشدنی خود را در مراسم حسینی هویدا کردند. کودکان هم مانند افراد بزرگتر غرق در این مراسم به یاد روزهای غمگین در صحرای کربلا اشک ریختند و عزاداری کردند، آنها هم اینجا می‌دانستند که چه خبر است.

موکب‌ها برپا شده در میدان آزادی تهران در قالب محرم شهر نیز پذیرایی میهمانان را برعهده داشتند و با اهدای روسری یا چفیه به یاد (نماد فلسطین) میان میهمانان و حاضران، یادی هم از کودکان و مردم مظلوم فلسطین کردند، اینجا هم آنان فراموش نشده بودند.

دیشب شور و هیجان کربلایی همه را فرا گرفته بود و همه دل‌شان را به کربلا و امام حسین (ع) سپرده بودند و با یاد و نام امام مظلوم راهی کربلا شده بودند.

دلدادگی پایتخت‌نشینان عاشق در مراسم بدرقه زائران حسینی

برگزاری باشکوه بدرقه زایران حسینی

در حاشیه این برنامه معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره این مراسم آیینی ویژه محرم گفت: دومین سالی است که برنامه آیینی محرم شهر باشکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود و مورد اقبال شهروندان و عاشقان قرار گرفته است.

محمدامین توکلی‌زاده با بیان اینکه برنامه نمادین محرم شهر چهار سال است که در تهران به اجرا درمی‌آید، افزود: امسال آیین حسینی بدرقه زایران اربعین در محرم شهر به مدت ۱۸ شب ادامه داشت که امشب آخرین شب و مراسم پایانی آن است. در این فضای معنوی و مذهبی تلاش شده تا به خوبی جو امام حسینی را میان مردم به تجربه بگذاریم و مطمئن هستم که تجربه معنوی خوبی خواهد بود.

وی یادآور شد: از گذشته مردم سنت بدرقه زایران امام حسین (ع) را دنبال می‌کرده‌اند و با چاوشی‌خوانی و مداحی به نوعی زائران را راهی کربلا می‌کردند و در این مسیر تلاش شد این سنت را به یک آیین بزرگ تبدیل کنیم تا همه بتوانند از این آیین معنوی استفاده کنند.

توکلی‌زاده با اشاره به فضای آیینی محرم شهر گفت: در این مکان سفینه‌النجات و انگشتر امام حسین (ع) به صورت نمادین به زیبایی طراحی شده و برنامه‌های متنوعی برای عاشقان حسینی در این مکان پیش‌بینی شده بود که به اجر ا درآمده است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران ادامه داد: خیمه‌های متفاوت فرهنگی هم برای کمک به محرومان و آزادی زندانیان برپا شده است تا در این مسیر کمک‌رسانی کنند. همچنین برپایی مواکب‌ پذیرایی از مردم از دیگر برنامه‌های جنبی این آیین مذهبی و معنوی بوده است.

وی درباره طراحی نمادهای آیینی اجرا شده در محل محرم شهر واقع در میدان آزادی تهران هم گفت: نمادهای خوبی برای آیینی کردن اربعین و صحنه‌ای از کربلا در میدان آزادی اجرا کردند و امسال برای اجرای هر چه بهتر این سنت آسیب‌شناسی لازم انجام گرفته و مشکلات سال گذشته برطرف شده است.

به گزارش ایرنا، مراسم ویژه بدرقه زائران اربعین حسینی در آخرین شب از ویژه برنامه‌های محرم شهر پنجشنبه شب ۲۵ مردادماه ۱۴۰۳ در محل آیینی محرم شهر واقع در میدان آزادی تهران از ساعت ۲۰ تا ۲۳ پس از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار شد. این برنامه از سوی شهرداری تهران اجرایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha