حمایت صاحب‌نظران آموزشی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

تهران- ایرنا- معرفی علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی حمایت کارشناسان، جامعه معلمان و مسئولان حوزه آموزش و پرورش را به دنبال داشت که معتقد بودند حضور یک فرد با سابقه معلمی در راس این وزارتخانه می‌تواند راه را برای حل مشکلات مزمن نظام آموزش عمومی کشور هموار نماید.

گروه جامعه ایرنا - رئیس‌جمهور صبح روز یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم برای اخذ رای اعتماد را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد که از این میان علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش اعلام شد.

وی در چند روز گذشته با حضور در کمیسیون های مختلف مجلس برنامه های خود را برای نمایندگان تشریح کرده است و روز شنبه - ۲۷ مرداد - نخستین وزیری است که باید در صحن علنی مجلس از برنامه ها و عملکرد کاری خود در پیشگاه مردم و نمایندگان دفاع نماید و به ابهامات پاسخ گوید.

کاظمی ۵۹ ساله متولد شهر مشهد و تحصیلکرده حوزه و دانشگاه است که عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان بوده و یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی حوزه آموزش و پرورش به شمار می رود که بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود.

وی پیش از این قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود. همچنین از شهریور تا آذر ۱۴۰۰ سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت. همچنین او معاون پرورشی و فرهنگی و مشاور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی بوده است و باید دید که آیا به عنوان هجدهمین سکاندار این وزارتخانه با حدود ۱۷ میلیون دانش آموز انتخاب می‌شود یا خیر.

پس از اعلام کاظمی به مجلس شورای اسلامی بازخوردهای متفاوتی از معلمان و کارشناسان در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شد و کاظمی در روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد برنامه‌های تحولی و اولویت‌دار آموزش و پرورش در دولت چهاردهم را اعلام کرد.

براین اساس، توسعه عدالت و برابری آموزش باکیفیت برای همه دانش آموزان، تضمین کیفیت آموزش و پرورش در مدارس دولتی، صیانت از کرامت و منزلت معلمان و دانش آموزان، اقدامات فوری و اولویت دار در آموزش و پرورش و مردمی سازی و مشارکت عمومی خیرین و بخش غیردولتی مهم‌ترین رویکردهای تحولی کاظمی برای آموزش و پرورش است.

همچنین برنامه ریزی برای بازگشایی مطلوب مدارس در آغاز سال تحصیلی جدید ، پیگیری پرداخت مطالبات فرهنگیان از جمله پاداش بازنشستگی معلمان قبل از سال ۱۴۰۲، حق التدریس و حق الزحمه امتحانات ، ساماندهی امتحانات نهایی سوابق تحصیلی دوره دوم متوسطه بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش برای رضایت مندی خانواده ها و دانش آموزان و همچنین پیگیری کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش و تامین منابع مالی استان‌ها مهم‌ترین برنامه‌های اولویت دار کاظمی برای این وزارتخانه است.

از سوی دیگر، معلمان هم در این چند روز شاخص‌های وزیر مناسب از نظر خود را اعلام کردند که از این میان داشتن تجربه معلمی، سواد علمی، داشتن تجربه مدیریتی، آگاهی به مسائل آموزش و پرورش و دغدغه‌های معلمان از مهم‌ترین ویژگی‌ها بود.

در این راستا، خبرنگار ایرنا درباره وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش با برخی از کارشناسان و مسئولان این حوزه مصاحبه‌هایی داشته است که خلاصه این نظرات را می‌خوانیم.

حمایت صاحب‌نظران آموزشی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

کاظمی در حوزه آموزش و پرورش کارنامه پرباری دارد

اسماعیل بحری‌زاده کارشناس حوزه آموزش و پرورش درباره وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت چهاردهم اظهار داشت: کاظمی از نظر دانش‌ و تجربه در حوزه آموزش و پرورش کارنامه پرباری دارد و تجارب بسیار ارزنده‌ای را در سطح مدرسه، رئیس منطقه، مدیرکل استان خراسان رضوی، معاونت‌ها و سرپرستی وزارت آموزش و پرورش به دست آورده است.

وی افزود: کاظمی سه ماه سابقه درخشان سرپرستی وزارت آموزش و پرورش را دارد و در دوران همه گیری کرونا و عبور از دوران سخت کرونا با وجود کمبود شدید نیروی انسانی بسیار موفق عمل کرد.

این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: دوره بازگشایی مدارس پس از کرونا که دوره سرپرستی وی بود، کاظمی تدابیر مناسبی برای رفع کمبود نیروی انسانی بدون هیچ حاشیه‌ای داشت. ادامه مصاحبه را از اینجا بخوانید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به حوزه تعلیم و تربیت تسلط دارد

شاپور محمدزاده رئیس سابق سازمان نهضت سوادآموزی درباره معرفی علیرضا کاظمی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس اظهار داشت: کاظمی بیش از ۳۰ سال تجربه فعالیت در این وزارتخانه از صف تا ستاد دارد؛ مدرسه را به خوبی درک کرده و سمت‌هایی مانند رئیس منطقه، مدیر کل، معاون وزیر و در سطح سرپرستی وزارتخانه را هم تجربه کرده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مثبت کاظمی این است که از درون وزارتخانه آمده و به همه حوزه‌ها اشراف دارد و می‌تواند مسائل کلان تعلیم و تربیت در حوزه آموزش و پرورش با بهره‌گیری از افراد مناسب حل کند.

رئیس سابق سازمان نهضت سواد آموزی ادامه داد: کاظمی استاد دانشگاه نیز است و علاوه بر تجربه از نظر علمی هم اشراف خوبی به موضوعات دارد. ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

حمایت صاحب‌نظران آموزشی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

کاظمی همه مراحل مدیریتی در آموزش و پرورش را تجربه کرده است

محمدرضا مسیب‌زاده کارشناسان حوزه آموزش و پرورش درباره «علیرضا کاظمی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به فعالیتی که در حوزه نماز و عترت وزارت آموزش و پرورش داشتم، باید بگویم که زمان طلایی قرآن و عترت و نماز در مدارس کشور مربوط دوره‌ای است که کاظمی معاون پرورشی این وزارتخانه بود.

وی افزود: کاظمی از طریق ارتباط مناسب با شورای توسعه فضای فرهنگی کشور و ارتباط گیری با نهادهای فرهنگی و دینی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی قرآن، کمک‌های ارزشمندی به حوزه قرآن دانش‌آموزی کرد.

این کارشناس آموزشی ادامه داد: همچنین کاظمی در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مشاوره‌ای و طرح نماد و فعالیت‌های مراقبت از آسیب‌های اجتماعی نقش موثر داشته است و در جایگاه وزارت نیز می‌تواند برای دانش‌آموزان تاثیرگذار باشد. ادامه این مصاحبه را از اینجا بخوانید.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اشراف کامل به مشکلات آموزشی و تربیتی دارد

حمیدرضاکفاش درباره معرفی «علیرضا کاظمی» برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دولت چهاردهم به مجلس اظهار کرد: حضور آقای کاظمی با رای بالا در کابینه رئیس جمهور، موجب افتخار و مباهات همه فرهنگیان است.

وی با اشاره به ویژگی های مدیریتی گزینه پیشنهادی این وزارتخانه گفت: کاظمی سوابق خوب، ارزشمند و موفقی از سطح مدرسه تا ستاد دارد و صداقت و پاکدستی و تعامل سازنده با ارکان نظام تعلیم و تربیت در دوران مختلف مدیریتی وی کاملا مشهود بوده است.

کفاش با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش به وزیری نیاز دارد که درد آشنا وآگاه به مسائل باشد، اذعان کرد: کاظمی تجربه حضور در سطوح مدیریتی مختلف ، آموزشی،تربیتی، نیروی انسانی و مالی آموزش و پرورش را دارد و این موجب شده تا اشراف به مشکلات ومسائل مالی واقتصاد آموزش وپرورش داشته باشد. ادامه این مصاحبه را از اینجا بخوانید.

نگاهی به برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حوزه اقتصاد و بودجه

همچنین یوسف بهارلو کارشناس بودجه برنامه‌های کاظمی برای آموزش و پرورش را از منظر اقتصادی بررسی کرد و در این خصوص گفت: برنامه‌های حوزه اقتصاد و بودجه علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در سه بخش کلی تنظیم شده است.

وی افزود: با نگاهی فنی می‌توان چنین نتیجه گرفت که برنامه‌های اقتصادی و مالی وی علل اصلی مشکلات اقتصادی و مالی حوزه آموزش وپرورش را به خوبی شناسایی و بر حل آن با نگاه حل مسئله تمرکز خواهد کرد و امیدوارم با پیگیری، تلاش و عدم گرفتار شدن در روزمره‌گی‌های آسیب‌زای اداری معمول شاهد روزهایی خوب برای فرهنگیان باشیم. ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

کاظمی فرزند آموزش و پرورش و کار بلد است

حسین خنیفر رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان درباره معرفی علیرضا کاظمی به مجلس شورای اسلامی برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: این وزارتخانه یکی از دستگاه‌های حساس و بزرگ است و برنامه‌ریزی برای آن باید همراه با آینده‌نگری باشد و در حقیقت ما باید تفکر پس‌فردایی داشته باشیم.

وی افزود: ۱۷ و نیم میلیون نفر دانش‌آموز که یک ششم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ همچنین حضور یک میلیون نفر کارمند و معلم که آنها نیز حدود یک سوم کارکنان دولت را شامل می‌شوند و وجود ۱۲۳ هزار مدرسه در کشور از مزیت‌های این وزارتخانه است.

رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: با یک نگاه از بالا و یا کلی‌نگری، متوجه می‌شویم که آموزش و پرورش، تنها وزارتخانه‌ای است که در تمامی کشور و در شهرها، روستاها و نقاط مختلف شعبه دارد و نیازمند برنامه‌ریزی است. ادامه مصاحبه را از اینجا بخوانید.

حمایت صاحب‌نظران آموزشی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

علاوه بر این دیگر کارشناسان آموزشی و صاحب نظران حوزه آموزش و پرورش نیز در گفت و گو با رسانه ها تلاش کردند تا نگاه جامعه فرهنگیان درباره وزیر پیشنهادی این وزارتخانه را بیان کنند.

فرخ السادات میرسعید قاضی کارشناس حوزه آموزش دراین باره معقد است: کاظمی بنا به دو مولفه مهم شخصیتی می تواند گزینه مناسبی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش باشد، اولین مولفه اینکه او بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود و باتوجه به حضور در سطوح مختلف مدیریتی در آموزش و پرورش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان دارای سابقه تجارب علمی و عملی در آموزش و پرورش است.

به اعتقاد وی، کاظمی شاخت لازم را نسبت به ماموریت ها و برنامه های آموزش و پرورش مبتنی بر اسناد بالا دستی و ظرفیت ها، نیازها و مشکلات آموزش و پرورش دارد و انتظار می‌رود وی با توجه به دانش و تجارب خود بتواند در رفع مشکلات آموزش و پرورش از جمله کمبود نیروی انسانی با ارتقای جایگاه، شأن و منزلت و بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان اقدام کند.

میرسعید قاضی دومین مولفه شخصیتی کاظمی را فراجناحی بودن او دانست و گفت:‌ یکی از مشکلات و معضلات آموزش و پرورش بویژه در دو دهه گذشته رفتارهای سیاست زده و سهم خواهی های جناحی و عزل و نصب های سیاسی در آموزش و پرورش بوده است که گاهی منجر به بکارگیری افراد ناکاربلد در سطوح مختلف مدیریتی شده و آسیب های جدی در انجام ماموریت ها و اجرای برنامه ها و طرح ها در آموزش و پرورش وارد کرده است.

وی افزود: امید می رود که او با توجه به رویکرد رئیس جمهور در عدم بکارگیری افراد ناکاربلد، از همه ظرفیت‌های منابع انسانی و مدیران کاربلد، توانمند، خدوم و متعهد آموزش و پرورش برای اجرای برنامه ها و ماموریت ها استفاده کند.

کاظمی از جنس معلمان است

سیدجواد حسینی رئیس اسبق سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز بر این باور است که کاظمی از جنس معلمان و از دل آموزش و پرورش است و درک درستی از فرهنگیان و معلمان کشور دارد. سابقه کاری مفیدی که او از کف مدرسه تا ستاد و از معلمی در کلاس درس و مدیریت مدرسه، رئیس شهرستان، معاون اداره کل، مدیرکل و سپس معاون وزارتخانه و سرپرست وزارتخانه دارد، یک روند کاری به شکل طبیعی و نردبانی است و می‌تواند عهده‌دار وزارت آموزش و پرورش باشد.

وی ادامه داد: سابقه طولانی حضور در دفاع مقدس، جبهه، جهاد و حماسه، اخلاق نیکو، صداقت و صراحت، تسلط او به قرآن و معارف دینی - اسلامی نکاتی است که او را در این موقعیت نظام تعلیم و تربیت موفق نشان می‌دهد و کارشناسان به دلیل این هویت‌هایی که علیرضا کاظمی از آن برخوردار است به همکاری با او خواهند پرداخت و در این عرصه به یاری او خواهند رفت.

کاظمی مراتب رشد در آموزش و پرورش را به تدریج طی کرده است

علی زرافشان معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش نیز می گوید: کاظمی یکی از گزینه‌های اصلی کمیته انتخاب وزیر آموزش و پرورش بود و با توجه به سوابق، تجربیات و پیشینه کاری اعضای کمیته نظر مثبت خوبی به وی داشتند و او را به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خودشان به شورای راهبردی معرفی کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه کاظمی، کار در آموزش و پرورش را از دبیری دبیرستان شروع و مراتب رشد در سازمان آموزش و پرورش را به تدریج طی کرده و در همه بخش‌های آموزش و پرورش از ریاست منطقه، معاونت پشتیبانی استان، معاونت پژوهش استان و معاونت پرورشی استان، مدیرکلی استان و معاون وزیر و همچنین سرپرستی آموزش و پرورش حضور داشته، این سوابق و تجربیات از ایشان یک چهره موفق در مدیریت کلان آموزش و پرورش ایجاد کرده که با اشرافی که به همه حوزه‌های آموزش و پرورش دارد، بتواند موفق و منشأ اثر باشد.

حمایت صاحب‌نظران آموزشی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

نظرات وزرای سابق آموزش و پرورش

علاوه بر کارشناسان، برخی از وزرای اسبق آموزش و پرورش نیز نظر مثبتی درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش داشتند؛ برای نمونه سید محمد بطحایی وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش دولت چهاردهم اظهار داشت: کاظمی نیروی شایسته‌ای است که اگر سایر ارکان دولت با وی همکاری داشته باشند، می تواند از عهده مسائل آموزش و پرورش برآید.

وی افزود: کاظمی به جهت اینکه هم در حوزه‌های اجرایی و هم در حوزه‌های ستادی وزارت آموزش و پرورش کار کرده، اطلاعات کامل و جامعی از مسائل نظام آموزشی دارد و می‌تواند اولویت‌ها را به خوبی تشخیص دهد.

وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر همکاران خوبی در کنار وی باشند، فکر می‌کنم بتواند موفق عمل کند. ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

همچنین علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز گفت: همه ما آمادگی همکاری با آقای کاظمی را اعلام کردیم و در صورت اعلام کاظمی تمام افراد آماده همکاری با او هستند.

فانی ادامه داد: با توجه به عملکرد سه ماهه آقای کاظمی در سرپرستی وزارت آموزش و پرورش در ابتدای دولت آقای رئیسی و با توجه به پیگیری، برنامه ریزی، جدیت در کار و تجربه طولانی مدیریت در رده‌های مختلف آموزش و پرورش می‌تواند موفق عمل کند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر آموزش و پرورش در اولویت حاکمیت قرار نگیرد، وزیر کارایی چندانی ندارد، متذکر شد: همانگونه که آقای پزشکیان اعلام کرد آموزش و پرورش در اولویت ما است امیدوارم وضعیت این وزارتخانه بهتر شود.

پیام جامعه فرهنگیان را دریافت کردم

در نهایت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ارتقای آموزش را در گرو حفظ منزلت معلم دانست و گفت: پیام جامعه فرهنگیان را از زبان نمایندگانشان کاملاً دریافت کردم که در کف آموزش و پرورش چه اتفاقاتی می‌افتد.

وی با اشاره به دیدگاه رئیس جمهور به آموزش و پرورش، اظهار کرد: دکتر پزشکیان توانست الگوی جدیدی از تشکیل دولت را به جامعه ارائه بدهد که با حفظ چهارچوب‌های فکری نیز می‌توان چتری بر جامعه پهن کرد که همه طیف‌های فکری زیر آن قرار بگیرند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره وضعیت حضورش در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی نیز گفت: طی دو روز گذشته تقریبا با ۲۹۰ نماینده در کمیسیون‌ها با موضوعات مختلف آموزشی و پرورشی صحبت داشتیم که به لطف خداوند ارتباطات خوبی شکل گرفت و این موضوعات رصد شد. ادامه مطلب را از اینجا بخوانید.

به گزارش ایرنا، از شنبه ۲۷ مردادماه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.

در این مدت وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی داشتند تا کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام کنند و نمایندگان بتوانند به فرد شایسته برای ریاست وزارتخانه‌های مختلف رای دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha