۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85569871
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سه رویکرد برای کاستن از تبعات گرما؛ پیشگیری، انطباق و درمان

تهران- ایرنا- در حالی که بروز موج‌های گرمایی شدیدتر بر اثر تغییرات آب و هوایی قابل پیش‌بینی است، برخی کارشناسان راهکارهایی در زمینه سیاست‌گذاری معطوف به پیشگیری از وخامت بیشتر مشکل، انطباق با گرمایش جهانی و افزایش ظرفیت درمانی ارائه می‌دهند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی فوربس، مرز بین داستان و واقعیت بسیار نازک است و برخی اوقات تشخیص این دو از هم ممکن نیست. موج گرمایی شدید تابستان امسال ژ چنین موقعیتی است. در رمان علمی وزارت آینده نوشته کیم استنلی رابینسون، استان اوترا پرادش هندوستان با موج گرمایی شدیدی روبرو می‌شود و خواننده شاهد صحنه‌هایی مانند پناه بردن هزاران نفر در رودخانه برای رهایی از گرماست. این موج گرمایی در داستانی موجب مرگ ۲۰ میلیون نفر شد.

این کتاب در سال ۲۰۲۱ به مثابه هشداری برای رویدادهای جاری است. هندوستان از ماه مه (اردیبهشت ۱۴۰۳) تا کنون عرصه صحنه‌های وحشتناکی در زندگی واقعی بوده است؛ طوری که گرمای شدید بنا به گزارش‌ها جان بیش از ۲۰۰ نفر از جمله نوزادان ۲ روزه را گرفته است.

تحلیل موسسه کلایمت سنترال حاکی از آن است که بیش از ۶۰۰ میلیون نفر در این کشور گرمای شدید ناشی از تغییرات آب و هوایی را تجربه کرده اند. اما این تنها هندوستان نیست که به گرمای شدید دچار شده است. همان تحلیل نشان داده نزدیک به ۵ میلیارد نفر در سراسر جهان با دماهای شدید روبرو و از ساحل شرقی آمریکا تا عربستان سعودی، جوامع در حال نبرد با گرمای طاقت‌فرسا هستند و بیش از یک هزار مرگ طی برگزاری مراسم حج در عربستان به علت گرمای شدید روی داد. تحلیل کلایمامیتر نشان داده تغییرات آب و هوایی موجب افزایش دمای هوا در این کشور به میزان حدود ۲.۵ درجه شده است.

گرمای شدید به چه معناست؟ به بیان ساده، این عبارت به شرایط آب و هوایی به‌شدت خطرناک گرم اشاره دارد که خطرهای مهمی برای سلامت عمومی ایجاد می‌کند. این شرایط می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند گرما زدگی و حملات قلبی شود.

در حالی که علم، ایجاد موج‌های گرمایی شدیدتر و تاریخی را به علت تغییرات آب و هوایی پیش‌بینی می‌کند، جامعه چطور باید به این مساله پاسخ دهد؟ دکتر کالب دریسر استادیار پزشکی دانشگاه هاروارد در یک مصاحبه تلفنی، سه دسته راه حل‌ ارائه داد: او خواستار سرمایه‌گذاری در زمینه پیشگیری برای جلوگیری از وخامت مشکل، کمک به جوامع برای انطباق با جهان در حال گرم شدن همچنین تضمین آمادگی تاسیسات بهداشت و درمان برای رسیدگی و درمان افزایش مراجعات ناشی از گرمای هوا شد.

سه رویکرد برای کاستن از تبعات گرما؛ پیشگیری، انطباق و درمان

پیشگیری

ما یک فرصت بزرگ برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن تغییرات اقلیم از طریق سرمایه‌گذاری در تلاش‌های معطوف به کاهش این مساله داریم. کلید این تلاش‌ها کامل کردن فرایند جدا شدن از سوخت‌های فسیلی طبق توافق در مذاکرات آب و هوایی سال گذشته در «دبی» است.

با وجود اینکه برخی افراد بدبین می‌گویند بسیار دیر شده است، یک ائتلاف جدید موسوم به ماموریت ۲۰۲۵ تشکیل شده توسط گراندزول در همکاری با موسسات گلوبال اپتمیسم، سیستم چینجز لب و بزوس ارت فاند در حال فشار بر کشورها برای ارائه طرح‌های جسورانه در مورد کاهش (مصرف سوخت‌های فسیلی) تا فوریه ۲۰۲۵ است.

ماموریت ۲۰۲۵ تاکید دارد پیشرفت در این زمینه اکنون در حال روی دادن است و در این خصوص به آمار خوشبینانه‌ای مانند افزایش ۲۵ درصدی فروش خودروهای برقی در ۵ در مدت تنها چهار سال اشاره کرده است. این گروه تاکید کرده مدت ۸ ماه آینده باید دوره‌ای از پیشرفت‌های آب و هوایی باشد.

برزیل رئیس کنونی گروه۲۰ و میزبان مذاکرات آب و هوایی COP۳۰ سال آینده از حالا برنامه‌هایی برای اعلام راهبردهای اصلاح‌شده آب و هوایی تا پیش از پایان سال جاری اعلام کرده است.

انطباق

در حالی که دکتر دریسر مداخلات مختلفی را از مسکن‌سازی تا سیاست‌های شهری و اقدامات بهداشت و سلامت عمومی توضیح می‌دهد، بر ضرورت کمک به جوامع برای تطبیق با جهان تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی تاکید می‌کند.

او بخش زیادی از وقت خود را صرف بررسی و ارزیابی درباره چگونگی انجام این کار کرده است. او که در ماسوچوست یک منطقه معتدل در آمریکا بزرگ شده است، متوجه افزایش روند بستری شدن مردم در بیمارستان به علت مشکلات مرتبط با گرما شده و به عنوان پزشک اورژانس می‌داند همه جوامع باید با به هر شکل ممکن با این چالش برخورد کنند.

در شهرهایی مانند بوستون خانه‌ها به طور سنتی برای گرم نگاه داشتن مردم در زمستان‌های سرد طراحی شده‌اند نه برای برخورد با گرمای شدید. تغییر سیاست‌های شهرسازی و مشوق‌هایی برای ارتقای سامانه‌های ایمن سرمایشی ضروری خواهد بود. این شامل برنامه‌های کمک انرژی، شبکه‌های برق کارآمد و ارتقای کدهای ساختمانی برای کمک به صاحب‌خانه‌ها در زمینه تامین هزینه تهویه هوا و سایر سامانه‌های سرمایشی میشود. برالی جوامع آسیب‌پذیر در کشورهای در حال توسعه این یک مساله الزامی است.

با این حال، تطبیق سامانه‌های سرمایشی باید به شکلی پایدار انجام شود به‌خصوص که تهویه هوا می‌تواند فشار زیادی در زمینه مصرف انرژی ایجاد کند. اگر این کار درست اجرا نشود، افزایش سامانه‌های سرمایشی تغییر اقلیم را در بلندمدت وخیم‌تر می‌کند. بنا بر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، در صورت تداوم روندهای کنونی تا سال ۲۰۵۰ تهویه هوا در هندوستان برق بیشتری از کل قاره آفریقا مصرف خواهد کرد.

درمان

علاوه بر آموزش دادن به جامعه درباره خطرهای ناشی از گرمای شدید، تاسیسات پزشکی باید برای رسیدگی موثر به افزایش موارد بیماری‌های مرتبط با گرما آماده باشند. این موضوع شامل آموزش به کارکنان برای شناسایی و تشخیص سریع و پاسخ به مشکلاتی مانند گرمازدگی به خصوص در مناطق معتدل بدون سابقه چنین مشکلاتی است.

بیمارستان‌ها باید تجهیزات و آمادگی لازم را برای مدیریت حجم بالای مراجعان را داشته باشند و رای نمونه موسسات پزشکی هندی تدابیر واکنش سریعی مانند حمام‌های آب یخ اجرا کرده‌اند.

یک چالش مهم تضمین این مساله است که مداخلات پزشکی به افرادی برسد که در معرض بیشترین خطر هستند. بسیاری افراد متوجه وخامت شرایط خود نمی‌شوند تا زمانی که خیلی دیر شده است. برنامه‌هایی مانند ابتکار رفیق خوب در شهر نیویورک که افراد کهنسال را با حمایت‌های لازم پزشکی مرتبط می‌کند، نمونه‌ای از پاسخ اجتماعی موثر است.

ایالت نیویورک به تازگی از یک طرح بین‌سازمانی موسوم به برنامه اقدام گرمای شدید رونمایی کرد که هدف از آن پرداختن به تاثیرات گرمای شدید بر جوامع بدون مزیت (دارای مزیت منفی) و مواجهه با ریسک بالای تاثیرات مضر سلامتی بود.

مشابه تلاش‌های کاهش تغییرات آب و هوایی، راهبردهای تطبیق و درمان نیز نیازمند اعتبارات مالی قابل توجهی هستند؛ به‌خصوص در کشورهای در حال توسعه که به حمایت مالی خارجی متکی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha