۲۶ مرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۵۴
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85569943
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همدان قادر به تامین بخشی از کالاها و خدمات تاجیکستان است

همدان - ایرنا - استاندار همدان گفت: این استان توان تامین بخشی از کالاها و خدمات مورد نیاز تاجیکستان به ویژه کولاب که خواهرخوانده همدان است را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا قاسمی‌فرزاد روز جمعه در دیدار سفیر جمهوری تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به اینکه تبادلات تجاری و اقتصادی باعث پیوند بیشتر شهرهای خواهرخوانده همدان و کولاب خواهد شد افزود: در این استان متخصصین حاذقی حضور دارند که می‌توانند مشاوره و خدمات پزشکی، فنی و مهندسی به جمهوری تاجیکستان ارائه کنند.

وی یادآور شد: در حوزه کشاورزی نیز تجربیات در الگوی کشت گلخانه‌ای، علوم دانش‌بنیان، ادوات و تجهیزات کشاورزی و آبیاری می‌تواند مورد استفاده جمهوری تاجیکستان قرار گیرد.

استاندار همدان با اشاره به اینکه در کنار روابط سیاسی، روابط تجاری و اقتصادی نیز حائز اهمیت است که این امر مهم بر عهده اتاق بازرگانی خواهد بود گفت: براساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و سیاست‌های دولت توجه به روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی با کشورهای منطقه و همسایه بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: زبان، دین، فرهنگ و پیشینه تاریخی مشترک نشان از واحد بودن ملت بزرگ ایران و تاجیکستان در گذشته دارد.

وی خاطر نشان کرد: استان همدان بیش از  ۲ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و گردشگری و قدمتی بیش از سه هزار سال دارد که محوطه باستانی هگمتانه گویای این تاریخ غنی است.

استاندار همدان گفت: خواهرخواندگی همدان با شهر بسیار مهم کولاب در جمهوری تاجیکستان از طریق برقراری ارتباطات اقتصادی و مراودات تجاری تقویت خواهد شد.

وی افزود: در دولت سیزدهم و در ملاقات بین رئیس جمهور شهید آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی و رئیس‌جمهور تاجیکستان مقرر شده بود که هدف‌گذاری تبادلات تجاری تا ۵۰۰ میلیون یورو افزایش پیدا کند که این رقم در حال حاضر حدود ۲۷۰ میلیون دلار است.

وی افزود: تاجیکستان سرزمین پرآبی است و منابع و معادن غنی دارد و استان همدان هم متخصصینی دارد که می‌توانند خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز جمهوری تاجیکستان را ارائه دهند.

قاسمی فرزاد گفت: پزشکان حاذق و توانمند همدان در کشور تاجیکستان مرکز درمانی دارند و گردشگری سلامت نیز از ظرفیت‌های بسیار مهم تقویت روابط بین ۲ کشور خواهد بود.

لغو روادید بین ایران و تاجیکستان منجر به گسترش همکاری‌ها می‌شود

سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران هم در این دیدار گفت: لغو روادید یک ماهه گردشگری براساس تفاهم‌نامه میان شهید آیت‌الله رئیسی و امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به تقویت گردشگری و ارتباطات میان ۲ کشور می‌انجامد.

 زاهدی نظام‌الدین شمس‌الدین‌زاده  اظهار کرد: با توجه ویژه به خواهرخواندگی دوشهر همدان و کولاب روابط تجاری، اقتصادی و گردشگری، تسهیل و تقویت خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت تقویت مبادلات تجاری میان ۲ کشور، اظهار کرد: تبادلات تجاری ایران و تاجیکستان در سال ۱۴۰۲ به ۲۷۰ میلیون دلار رسیده بود و گسترش همکاری‌های مشترک با جمهوری اسلامی ایران و از اهداف تاجیکستان است

سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران افزود: زبان، فرهنگ و دین مشترک بستر بسیار مؤثری در همکاری‌های مختلف ۲ کشور بوده و در این بین ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و تجاری استان همدان به ویژه ثبت جهانی هگمتانه زمینه همکاری‌های بسیار خوبی را بین این کشورها فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: زمینه‌های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی بسیاری برای ارتباطات قوی‌تر و مستحکم‌تر برای همکاری‌های مشترک وجود دارد و دیدار با استاندار همدان آغازی در مسیر همکاری‌های گسترده خواهد بود.

این دیپلمات تاجیکستانی گفت: استفاده از متخصصان همدانی برای تبادل تجربیات با همتایان تاجیکستانی، ارتباط اتاق‌های بازرگانی و توسعه گردشگری از موضوعات مورد بحث در این جلسه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha