۴۷۴ روستای فارس بر مدار ارتباطات جهانی/رفع نقاط کور ارتباطی مطالبه جدی

شیراز-ایرنا- گرچه به گفته متولیان امر با احداث ۱۱ سایت ارتباطی جدید و ارتقای یک سایت موجود در روزهای اخیر،۱۹ روستای جدید فارس به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده اند و این اقدام تعداد روستاهایی که در طول سه سال گذشته از امکانات اینترنت برخوردار شده را به ۴۷۴ روستا رسانده ولی همچنان رفع نقاط کور پرشمار ارتباطی مطالبه جدی است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق آخرین گزارش‌ها تا سال ۱۴۰۰، حدود ۶۰۰روستای استان فارس از امکانات اینترنتی محروم بودند که با تدابیر اتخاذ شده در طول ۲ سال گذشته حدود ۳۸۴ روستا از این مجموع به شبکه ملی اطلاعات وصل شدند.

آخرین وضعیت اتصال روستاهای فارس به شبکه ملی اطلاعات

با شروع سال ۱۴۰۳ نیز ۴۴روستای دیگر با اعتبار ۱۴۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند، اقدامی که در پی آن رئیس شورای راهبری توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس اعلام کرد: با احتساب این روستاها حدود ۱۸۸ روستای فارس در سال ۱۴۰۲ با اعتباری بیش از ۵۲۰ میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند.

این روند همچنان ادامه یافت تا اینکه در روز شنبه ۳۰ تیرماه سال جاری مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس اعلام کرد که اقدامات لازم برای توسعه ارتباطات روستایی و اتصال ۴۵۵ روستای استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت در بازه زمانی سه ساله گذشته انجام شده است.

او اخیراً هم از اتصال ۱۹ روستای جدید استان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت با اعتبار ۴۱ میلیارد تومان از محل اعتبارات طرح خدمات عمومی اجباری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داده است.

حمید سلیمان‌پور در این باره گفت: با احداث ۱۱ سایت ارتباطی جدید و ارتقای یک سایت موجود، ۱۹ روستای دیگر استان فارس به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شدند.

کدام روستاها متصل شدند؟

سلیمان پور روستاهای متصل شده توسط ایرانسل به شبکه ملی اطلاعات از طریق احداث هفت سایت جدید را روستاهای چاه پهن، اکبرآباد سردشت، کریم آباد اسکندری، عباس آباد اسکندری و حسین آباد از توابع شهرستان فسا، روستاهای محمودآباد و حسن آقایی از توابع شهرستان جهرم، روستاهای شیدان و قاضی آباد از توابع شهرستان سروستان، روستای کوشک باقری از توابع شهرستان کازرون، روستای کنارمالک از توابع شهرستان فراشبند و روستای تنگ رویین از توابع شهرستان قیروکارزین اعلام کرد.

روستای خورجان از توابع شهرستان خرم بید، روستای چشمه بکلو از توابع شهرستان سپیدان، روستای سه چاه از توابع شهرستان جهرم، روستای نخلستان تنگ خور از توابع شهرستان گراش و روستاهای دین باغان، سیدمحمد و ده گردو از توابع شهرستان ممسنی از دیگر روستاهایی هستند که اخیراً توسط همراه اول و از طریق احداث چهار سایت جدید و ارتقای یک سایت موجود به اینترنت پرسرعت مجهز شده‌اند.

بدین‌ترتیب تعداد روستاهایی که در طول سه سال گذشته از امکانات اینترنت برخوردار شدند به ۴۷۴ روستا رسید.

این در حالیست که طبق برنامه‌ریزی انجام شده، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۳ باید به ۸۰ درصد برسد و یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های ادامه این پروژه نیز رعایت هرچه بیشتر اصل عدالت در توسعه ارتباطی بود، بر همین اساس مقرر شده استان‌هایی که در این پروژه درصد پیشرفت پایین‌تری داشته‌اند، در اولویت قرار گرفته و در آنجا کار با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

ضرورت بازنگری در حوزه ارتباطی ؛ رفع نقاط کور مطالبه جدی مردمی

هر چند که بنا بر آمارهای ارائه شده اقدامات زیرساختی خوبی طی چهار دهه گذشته بخصوص چند سال اخیر در حوزه برخورداری مناطق روستایی استان فارس از اینترنت پرسرعت انجام گرفته است ولی واقعیت امر این هست که کندی سرعت اینترنت و وجود نقاط کور ارتباطی پرشمار که حتی تا شعاع چند کیلومتری حومه مراکز شهری را در بر می گیرد همواره گلایه مندی کاربران را در جای جای این استان پهناور به لحاظ جغرافیایی و نیز جمعیت بالای پنج میلیون نفر بدنبال داشته است .

لذا ضرورت بازنگری در شیوه کار و حرکت به سمت اقدامات نوین و پایدار در این حوزه زیرساختی که نقش مهمی در توسعه دیگر بخشها دارد را از جانب مسئولان مربوطه می طلبد که رفع خلا این عنصر حیاتی در دهکده جهانی امروز جزو مطالبات و انتظارات اولیه و بحق مردم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha