نشست معاونان دانشجویی دانشگاه های کشور دریاسوج با رویکرد حل مسائل صنفی دانشجویان

یاسوج- ایرنا- نشست معاونان دانشجویی دانشگاه ها وموسسات آموزش عالی سراسر کشور در یاسوج که هفته گذشته به میزبانی دانشگاه یاسوج مرکزکهگیلویه وبویراحمد برگزار شد همراه با ارایه برنامه ها وراهکارهای مناسبی برای بازگشایی هرچه بهتر دانشگاه‌ها در سال تحصیلی (۱۴۰۴_۱۴۰۳) بود و تصمیمات خوبی برای دانشجویان به ویژه در زمینه مسائل صنفی آنها اتخاذ شد.

به گزارش ایرنا، هفتاد و چهارمین نشست معاونین دانشجویی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ۲۴ تا ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ به میزبانی دانشگاه یاسوج برگزار شد.

این نشست به میزبانی دانشگاه یاسوج و با همکاری سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه‌ریزی شده بود.

نشست معاونان دانشجویی دانشگاه های کشور دریاسوج با رویکرد حل مسائل صنفی دانشجویان

تسهیل خدمت رسانی و رفع مشکلات دانشجویان داخل و بین الملل

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت:سرای دانشجویی خانه دوم دانشجویان است و باید شرایط مناسب زندگی و فضای امن و آرامش فراهم شود.

هاشم داداش پور معاون وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: محیط سراهای دانشجویی به عنوان خانه دوم دانشجویان بعد از مسأله آموزش، مسأله اصلی مسئولان دانشگاهی است. تجربه زیست دانشجویی و تغییراتی که در محل و شیوه زندگی ایجاد می‌شود یکی از عوامل اثر گذار در وضعیت روحی و عاطفی دانشجویان می‌باشد و این موضوع به نوبه خود تأثیر مستقیم یا غیر مستقیمی بر روی عملکردهای تحصیلی و رفتاری دانشجویان خواهد داشت.

داداش پور نگرش معاونان دانشجویی و مدیران و متولیان سرای دانشجویی را در ایجاد امنیت موثر خواند و افزود: با تنظیم و بازنگری در آیین نامه اسکان سراهای دانشجویی بدنبال این هستیم که بتوانیم محیط را برای دانشجویان یک منبع حمایتی کنیم و این مکان ها بتوانند به مکانی برای رفع مشکلات درسی، همفکری، تبادل اطلاعات و معلومات تبدیل گردند.

رئیس سازمان امور دانشجویان به بررسی ها و پژوهش های انجام شده توسط برخی دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: با رویکرد صحیح باید تلاش نماییم اگر برخی دانشجویان با سبک زندگی نادرست، عدم سازگاری، مشکلات عاطفی، مشکلات تغذیه ای و مشکلات سلامت و بهداشتی مواجه هستند با آشنا سازی با زیست سالم دانشجویی ، رفتار دانشجویان را از سبک ناسالم به سبک سالم زندگی تغییر دهیم.

وی ادامه داد: برای کاهش مشکلات و برطرف کردن دغدغه‌های دانشجویان در سراهای دانشجویی، سازمان امور دانشجویان راهکارهایی را اتخاذ و اجرا نموده از جمله؛ تجهیز اتاق تندرستی، به روز رسانی سالنهای ورزشی، ارائه امکانات ورزشی، بازنگری و فعال سازی دفاتر مراکز مشاوره و بهداشت و درمان، برگزاری جشنواره‌های متعدد و مسابقات و المپیاد های فرهنگی و ورزشی، ایجاد مکانهای آرام و مناسب برای مطالعه، برگزاری نشست های تخصصی در راستای افزایش آگاهی دانشجویان در حوزه ریست سالم دانشجویی اشاره کرد.

داداش پور عنوان کرد: معاونان دانشجویی و تیم همراه باید مواردی که سراهای دانشجویی را تهدید می کنند شناسایی و بسرعت در رفع آنها اقدام لازم را انجام دهند.

معاون وزیر علوم از امنیت و ایجاد فضای مناسب فرهنگی در سراهای دانشجویی و برقراری آرامش به عنوان یک اصل مسلم نام برد و افزود: باید دانشجویان را همانند فرزندان خود بدانیم و نهایت تلاش را به کار بگیریم تا آنها هیچگونه دغدغه ای جز آموزش و ارتقای جایگاه علمی و اجتماعی خود نداشته باشند و هرگونه فعالیتی که باعث ایجاد فضای ناامن در ذهن و ضمیر دانشجویان شود، با سیاست های وزارت علوم مغایرت دارد و نباید اتفاق بیافتد.

لزوم بازنگری آیین نامه شرح وظایف و ساختار ادارات شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

مدیرکل دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان بر لزوم بازنگری آیین نامه شرح وظایف و ساختار ادارات شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تاکید کرد.

فردین تقی‌زاده گفت: در چند سال اخیر رویکرد اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر توانمندسازی دانشجویان شاهد و ایثارگر در تمام حوزه‌های آموزشی، فرهنگی است که برنامه‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف تدوین و در دست اجرا می باشد.

مدیر کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان افزود: برای اینکه بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم باید ادارات شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها متناسب با نیازی که در سازمان امور دانشجویان احصا شده برنامه‌هایی در سطح دانشگاهی اجرا کنند و برای بهتر برگزار شدن این برنامه‌ها ادارات شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها همکاری لازم در اجرای دقیق این طرح ها،خصوصا اعزام دانشجویان و شناسایی دانشجویانی که متقاضی شرکت در دوره‌ها هستند اقدام کنند.

وی عنوان کرد: در چند سال اخیر برخی از دانشگاه‌ها در اعزام دانشجویان شاهد و ایثارگر برای شرکت در طرح‌های ملی، عملکرد خوبی داشتند اما متأسفانه برخی دانشگاه‌ها در این زمینه خوب عمل نکردند که به ضعف ادارات شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها باز می‌گردد.

تقی‌زاده بیان کرد: برای‌ اینکه به اهداف مورد نظر برسیم باید بازنگری در آیین نامه شرح وظایف و ساختار ادارات شاهد ایثارگر دانشگاه‌ها شود یا ادارات شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها مطابق با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تشکیل و با اختیاراتی که در آیین‌نامه به آنها داده‌ شده اقدام کنند.

تقی‌زاده تصریح کرد: به همین منظور مدیران شاهد و ایثارگر با مطالبه‌گری از ریاست دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌هایی که توسط سازمان امور دانشجویان ابلاغ می‌شود باید پیشگام باشند.در دانشگاه‌هایی که مدیر شاهد و ایثارگر نتوانسته با رئیس دانشگاه ارتباط موثر بگیرد در اعزام دانشجو ناتوان بوده و نتوانستند انتظارات اداره کل را برآورده کنند، لذا می‌طلبد ساختار دانشگاه‌ها طوری باشد که دسترسی به حوزه رئیس دانشگاه آسان باشه تا بتوانند برنامه‌های ما را به‌نحو شایسته‌ای انجام دهند و اگر نمی‌توانند این ساختار را ذیل ریاست دانشگاه انجام دهند پیشنهاد می‌کنیم ذیل معاونت دانشجویی قرار گیرند که با رایزنی با معاونان محترم دانشجویی اهدافی که داریم را پیاده‌سازی کنیم.

مدیرکل دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان گفت: انتظاری که از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی داریم حوزه شاهد و ایثارگر را تقویت کنند و کارشناسان توانمندی در این حوزه بکار بگیرند تا دانشجویان شاهد و ایثارگر توانمند شود اگه دانشجوی شاهد و ایثارگر در حوزه‌های فرهنگی توانمند شود، قطعاً در حوزه آموزشی هم تقویت می‌شود.

تقی‌زاده ادامه داد: خواسته دیگری که از مدیران ادارات شاهد و ایثارگر دانشگاه داریم اجرای طرح هدایت تحصیلی است، هر دانشجوی شاهد و ایثارگر در بدو ورود به دانشگاه باید زیر نظر یک استاد مشاور حوزه مشاوره و سلامت فعالیت داشته و همچنین در رشته تحصیلی خودش باید یک استاد مشاور تحصیلی داشته باشد که در حین تحصیل وضعیت آموزشی و روحی روانی دانشجو رصد شود که اگر در موردی دانشجو کمبودی یا مشکلی در حوزه آموزشی داشت با برگزاری کلاس‌های تقویتی توسط دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی یا اساتید گروه تخصصی ضعف علمی دانشجو برطرف شود و اگر مشکل حل نشد به سمت رشته مورد علاقه هدایت می‌شود.

تقی‌زاده گفت: انتظار دیگری که از ادارات شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها داریم برگزاری شایسته طرح استاد مشاور است.

وی عنوان کرد: انتظار می‌رود دانشگاه‌ها در اعزام دانشجویان به طرح‌هایی که تا پایان سال داریم از جمله طرح آیین نکوداشت دانش آموختگان ممتاز که شرایط آیین‌نامه را دارند همکاری کنند.

نقی زاده عنوان کرد: برنامه بعدی که از مهرماه آغاز می‌شود سومین جشنواره قرآنی فرهنگی هنری شهید آوینی است که با اطلاع‌رسانی به تمام دانشجویان شاهد و ایثارگر مطابق سال گذشته برگزار می‌شود

دانشگاه‌ها آماده استقبال از دانشجویان شوند

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان ضمن قدردانی از ریاست دانشگاه یاسوج و همکارانش در میزبانی نشست، اظهار کرد: این نشست با هدف آمادگی معاونت های دانشجویی در موضوع بازگشایی دانشگاه‌ها در هفته پایانی شهریور ماه برگزار گردید تا سیاست ها و رویکردها و اولویت ها تبیین شود و ما شاهد بازگشایی مطلوب و بدون هیچگونه خلایی در حوزه خوابگاه ، تغذیه و سلامت باشیم.

داداش‌پور از دانشگاه بعنوان عامل اصلی در تحقق مرجعیت علمی و روند توسعه و پیشرفت نام برد و افزود: دانشگاه یکی از مهمترین نهادهایی است که جامعه را برای پیشرفت و توسعه همه جانبه هدایت می نماید، دانشگاه به لحاظ دارا بودن دانش و فن، در سطح جهان از اعتبار زیادی برخوردارند و از عوامل عمده دگرگونی اجتماعی محسوب می‌شوند.

معاون وزیر علوم در ادامه بیان داشت : دانشگاه باید جوانان را برای تغییرات و دگرگونی های مداوم درجهان سراسر متحول امروزی آماده نماید به همین دلیل، دانشگاه ها نمی توانند تنها به صلاحیت فنی و علمی خود بسنده نمایند بلکه باید نقش فرهنگی و سیاسی خود را با توجه به ساخت اجتماعی و فرهنگی جامعه به انجام برسانند.

دکتر داداش پور رویکرد انقلاب اسلامی را توسعه و تغییر با پیوست فرهنگی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت : جمهوری اسلامی که مدعی مرجعیت علمی در سطح جهانی است ، بدون اهتمام بویژه به دانشگاه‌ها و افزایش هیات علمی نخبه و بازنگری در ساختارها و افزایش جذب دانشجویان بین الملل امکان پذیر نیست.

وی در ادامه به نقش خیرین در توسعه و پیشرفت دانشگاهها اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی دانشگاه های کشور را ارزیابی میکنیم، به وضوح شاهد هستیم ، مراکز که خیرین حضور پر رنگینی داشتند ، از لحاظ فیزیکی و اجتماعی و حتی علمی رونق و بالندگی و شکوفایی بهتر و نمایان تری بودند و باید بتوانیم از ظرفیت های خیرین در گسترش و رشد مراکز آموزشی به بهترین شکل ممکن برخوردار شویم.

رئیس سازمان امور دانشجویان در پایان به ارزیابی عملکرد معاونت های دانشجویی در موضوع تغذیه، خوابگاه، مشاوره و سلامت، ورزش و بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت : این ارزیابی عملکرد در راستای شناخت نقاط قوت و ضعف و بهبود وضعیت امور مربوط به دانشجویان و تقدیر از معاونان کوشا و ساعی انجام می‌شود و باید همه تلاش کنند تا مسائل مربوط به امور دانشجویان به نحو احسن صورت گیرد و دانشجویان بی هیچ دغدغه ای به تحصیل متمرکز گردند و خانواده هایشان نیز از امنیت روحی و روانی لازم برخوردار باشند .

نشست معاونان دانشجویی دانشگاه های کشور دریاسوج با رویکرد حل مسائل صنفی دانشجویان

معاونت های دانشجویی برتر دانشگاه های دولتی کشور معرفی شدند

مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی سازمان امور دانشجویان در هفتاد و چهارمین نشست معاونین دانشجویی دانشگاه ‌ها، ضمن تشریح نتایج ارزیابی معاونت های دانشجویی کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱، معاونت های برتر را معرفی کرد.

مجتبی شرانجانی هدف از این ارزیابی را شناسایی نقاط قوت و ضعف معاونتهای دانشجویی و تلاش برای ارتقا و بهبود خدمت رسانی به دانشجویان اعلام کرد.

مدیرکل دفتر نظارت و ارزیابی سازمان امور دانشجویان افزود: در این دوره از ارزیابی، ۷۵ درصد دانشگاه ها عملکرد بهتری نسبت به دور قبل داشتند و رشد امتیاز تا بیش از صد در صد داشتند که نشان دهنده تلاش دانشگاه ها برای بهبود عمکردشان است.

شرانجانی تاکید کرد: در این دوره ارزیابی برای انگیزه بخشی بیشتر به دانشگاه های استان‌ها و دانشگاه های کوچکتر، دانشگاه ها با توجه به جمعیت دانشجویی در سه گروه دانشگاه های بزرگ (دارای جمعیت بیش از ۹ هزار نفر)، دانشگاه های متوسط (دارای جمعیت بین سه تا ۹ هزار نفر) و دانشگاه های کوچک (دارای جمعیت کمتر از سه هزار نفر)، تقسیم شدند که دانشگاه‌های برتر و شایسته تقدیر به شرح زیر است.

شرانجانی افزود: با توجه به تجربیات کسب شده در دو دوره ارزیابی، شاخصهای ارزیابی در دست بازنگری است و امیدواریم بتوانیم ارزیابی سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ را براساس الگوی جدید ارزیابی در آبان ماه آغاز کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که این ارزیابی در سالهای بعد نیز ادامه یابد تا وضعیت خدمات دانشجویی به نقطه مطلوب خود برسد.

در اختتامیه هفتاد و چهارمین نشست معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور از معاونت های برتر با اهدای لوح تقدیر شد.

الف. دانشگاه های برتر: در گروه دانشگاه های بزرگ:دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه ارومیه

در گروه دانشگاه های متوسط (دارای جمعیت بین ۳ هزار تا ۹ هزار نفر):دانشگاه دامغان، دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی رامین خوزستان، دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

در گروه دانشگاه های کوچک (دارای جمعیت کمتر از ۳ هزار نفر):مجتمع آموزش عالی اسفراین، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دانشگاه صنعتی ارومیه

ب. دانشگاه های دارای بیشترین رشد امتیاز نسبت به ارزیابی قبلی

دانشگاه های بزرگ: دانشگاه ایلام

دانشگاه های متوسط: دانشگاه آیت الله بروجردی

دانشگاه های کوچک: دانشگاه سراوان

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha