چالش صنایع مهاباد با کمبود برق؛ از نیم‌سوزی دستگاه‌ها تا افزایش هزینه تولید

مهاباد- ایرنا- تامین برق مورد نیاز واحدهای تولیدی در تابستان امسال به یک چالش در کشور تبدیل شده و بسیاری صاحبان صنایع توانایی سازگاری با شرایط کمبود برق و ضرر و زیان ناشی از آن را ندارند که این امر در مهاباد نیز اتفاق افتاده و مشکلاتی را برای صاحبان صنایع ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طی چند سال گذشته با افزایش دما در فصل گرما و ناترازی تولید برق در کشور متاسفانه واحدهای تولیدی و صنعتی، آسیب های زیادی را متحمل شده اند و دست و پنجه نرم کردن با کمبود برق، مشکلات زیاد را ایجاد کرده است.

در سال هایی که مقام معظم رهبری بر روی رشد تولید تاکید داشته، کمبود برق در چند سال اخیر به نوعی از این امر جلوگیری کرده و ادامه این وضعیت ضربه محکم تری به رشد اقتصادی، تورم و اشتغال بر جامعه وارد خواهد کرد.

باید یادآور شد که علاوه بر توجیه ناپذیری دلایل کاهش تولید برق در کشور، مصرف بالای بخش خانگی و رعایت نکردن مصرف کننده نیز بر بحرانی شدن این وضعیت تاثیر مستقیم گذاشته به طوری که سرانه مصرف انرژی در ایران چند برابر میانگین جهانی است.

کمبود برق ۵۰ درصد تجهیزات و دستگاه های برقی کارگاه را نیم سوز کرد

مدیر یکی از واحدهای تولیدی فعال مهاباد در ارتباط با مشکلات به وجود آمده در تابستان امسال به خبرنگار ایرنا گفت: به علت قطعی برق و استفاده از دستگاه ژنراتور به صورت مداوم، چند قطعه و سیستم های بخش اداری سوخته و یا نیم سوز شده اند.

کریم شهابی افزود: دستگاه ژنراتور به عنوان برق اضطراری کاربرد داشته و استفاده از آن در طول روز ضمن استهلاک شدید دستگاه باعث ناکارآمدی و سوختگی قطعات کارگاه خواهد شد.

چالش صنایع مهاباد با کمبود برق؛ از نیم‌سوزی دستگاه‌ها تا افزایش هزینه تولید

وی اضافه کرد: در شرایط نبود برق عملا کارگاه از کار افتاده و ناچار به کاهش ظرفیت تولید و حتی کاهش نیروی کار در واحد خود هستیم.

وی ضمن انتقاد از وضعیت موجود بیان کرد: آثار مخرب قطعی برق در واحدهای تولیدی بیشتر از بخش خانگی بوده و در دراز مدت احتمال تورم، افزایش بیکاری و تعطیلی کارگاه ها به دنبال خواهد شد.

تولیدکننده بدون تامین برق توانایی تامین مخارج و حقوق کارگر را ندارد

یکی دیگر از تولیدکنندگان مهابادی واقع در شهرک صنعتی گفت: هر هفته روزهای چهارشنبه برق شهرک صنعتی قطع و در سایر روزها نیز به طور متناوب چند ساعت قطع شده که هزینه تولید را چندین برابر کرده است.

محمد حسن زاده بیان کرد: در شرایط بی برقی عملا تولید متوقف و کارگر در کارگاه بیکار شده که نه امکان کسری حقوق وجود دارد و نه می توان در این شرایط حقوق را پرداخت کرد.

وی که در بخش تولید مواد غذایی فعالیت داشته، تاکید کرد: شرایط کمبود برق برای واحدهای تولید کننده مواد غذایی بسیار سخت تر از سایر تولیدات بوده چون نبود برق علاوه بر توقف تولید باعث فاسد شدن و از بین رفتن محصول تولیدی نیز خواهد شد.

وی افزود: واحد تولیدی من جزو محدود واحدهای دارای ژنراتور برق بوده که هزینه استهلاک کمرشکن و از طرفی حتی تامین سوخت آن نیز با مشکلات خاصی مواجه است.

در سال رونق تولید، باید به فکر تامین برق صنایع بود

مالک یکی از واحدهای سنگبری مهاباد هم در همین رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲ ماه قبل تاکنون چهار نفر از پرسنل تمام وقت خود را به دلیل قطعی های مکرر برق اخراج و ناچار به ادامه با حداقل نیرو شده ایم.

فرهاد کریمی بیان کرد: واحد تولیدی من چون خارج از شهرک صنعتی بوده طبق هیچ دستورالمعلی نیست و هر لحظه امکان قطعی برق به مدت طولانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه مشکل تامین برق مربوط به شهرستان و حتی استان هم نیست، گفت: پیگیری برای چرایی قطعی بدون اطلاع برق هم بدون نتیجه و متولیان برق شهرستان نیز بجز گفتن کمبود برق و قطعی آن سراسری است، جوابی ندارند.

وی ادامه داد: قطعی برق از طرفی و نوسانات برق از طرف دیگه یقه تولید را گرفته و در این شرایط دستگاه های برقی با هزینه های هنگفت دچار سوختگی شده اند کسی نیز جوابگوی این هزینه بر دوش تولیدکننده و واحدهای کارگاهی نیست.

چالش صنایع مهاباد با کمبود برق؛ از نیم‌سوزی دستگاه‌ها تا افزایش هزینه تولید

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر رشد تولید تاکید دارند، تصریح کرد: توسعه هر مملکتی منوط به تولید آن است و مشکلاتی که در سال های گذشته تا به امروز در حوزه انرژی انباشته شده است، مشکلات امروز را رقم زده اما انتظار داریم با توجه به همکاری و همراهی صنایع در کاهش پیک بار انعطاف بیشتری به خرج بدهند.

برق شهرک صنعتی با هماهنگی قطع می شود

رییس اداره توزیع برق شهرستان مهاباد گفت: طبق توافق و همکاری واحدهای تولیدی واقع در شهرک صنعتی، روزهای چهارشنبه هر هفته برق شهرک به صورت کامل و در راستای مدیریت مصرف بار قطع خواهد شد.

جلال زایر با بیان اینکه کمبود برق یک معضل کشوری بوده و در اختیار شهرستان نیست، افزود: اولویت تامین برق به بخش خانگی بوده و تلاش ما براین است که کمترین قطعی مربوط به بخش خانگی باشد.

وی تاکید کرد: علاوه بر بخش خانگی، برق تعدادی از مراکز حساس از جمله آب و فاضلاب که تامین کننده آب شرب بخش عمده شهری و روستایی و همچنین بیمارستان در طول روز قطع نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، با افزایش دما در فصل گرما و استفاده بیش از حد از وسایل سرمایشی پرمصرف نظیر کولرهای گازی، امکان خاموشی در سطح کشور در فصل گرما وجود دارد.

دستگاه های اداری، واحدهای تولیدی و بخش کشاورزی سهم قابل توجهی در مدیریت مصرف برق در تابستان دارند و با انجام راهکارهای ساده‌ می توانند مصرف برق در دستگاه ها و شرکت‌ها را مدیریت کرده و جهت عبور از پیک بار تابستان تلاش خود را به کار گیرند.

از مدیران، کارفرمایان و به ویژه شهروندان انتظار می رود با هر اقدامی که باعث رعایت الگوی مصرف برق می شود، حتی تنها با خاموش کردن کلید یک لامپ غیرضروری و راهکارهای ساده دیگر صنعت برق کشور را یاری کنند.

شهرستان مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha