۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۵۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85570221
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مبارزه با ملخ مراکشی و بومی در هزار هکتار از مزارع گلستان انجام شد

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی گلستان سطح ردیابی ملخ مراکشی و بومی را در مزارع و باغ‌های استان ۷۶ هزار و ۲۰۲ هکتار اعلام کرد و گفت: تاکنون با همکاری تیم‌های کارشناسی در هزار و ۱۵۸ هکتار از این زمین‌ها مبارزه شیمیایی انجام شد.

کیانوش حق‌نما روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: ۱۰ تیم‌ کارشناسی در گرگان، گنبدکاووس، آق‌قلا، بندرترکمن، گمیشان، آزادشهر، مینودشت، رامیان، کلاله و مراوه‌تپه در کنار تیم ستادی عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ مراکشی و بومی را در استان از فروردین ماه آغاز کردند.

وی افزود: بیشترین سطح مبارزه با ملخ مربوط به آزادشهر به میزان ۶۶۰ هکتار بود و هم اینک به غیر از عرصه‌های حفاظت شده نوار ساحلی گمیشان در محدوده منابع طبیعی و محیط زیست و بخشی از محدوده اراضی کشاورزی شاهکوه گرگان در سایر نقاط استان این آفت کنترل شد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان تراکم ملخ‌های مراکشی و بومی را در نوار ساحلی گمیشان بالا دانست و بیان کرد: لازم است با همکاری منابع طبیعی و محیط زیست اقدامات لازم برای مبارزه با این آفت انجام شود تا در چند روز آینده شاهد هجوم آنها به سمت مزارع کشاورزی و باغ‌های این شهرستان نباشیم.

حق‌نما مهمترین چالش مبارزه با ملخ مراکشی در گلستان را کمبود خودرو مناسب اعلام کرد و گفت: تیم‌های کارشناسی به دلیل نداشتن خودروی مناسب برای انجام عملیات ردیابی و مبارزه با این آفت در مناطق سخت گذر کوهستانی دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: ۹ دستگاه خودرو کمک‌دار برای حوزه حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان درخواست دادیم و امیدواریم هرچه زودتر تامین شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: در کنار مبارزه شیمیایی در برخی نقاط استان از جمله گنبدکاووس و مراوه‌تپه پرنده سار گلوقرمز که از ملخ مراکشی تغذیه می‌کند نقش مهمی در مبارزه طبیعی با این آفت دارد.

حق‌نما اظهار کرد: سابقه مبارزه با آفت ملخ مراکشی در استان به سال ۱۳۰۵ برمی‌گردد و اجرای عملیات ردیابی و مبارزه با ملخ همه ساله از ارتفاعات خشت‌لی در شمال شرقی مراوه تپه شروع شده و در سایر مناطق ادامه می‌یابد.

به گزارش ایرنا، هجوم ملخ‌ مراکشی به مراتع شمال استان گلستان در محدوده مرز خشکی ایران و ترکمنستان حدود ۹۰ سال سابقه دارد و زیستگاه این آفت وسعتی به طول ۱۲۰ کیلومتر و به عرض ۳۰ کیلومتر از حوالی شهرستان آق قلا تا مراتع و چراگاه‌های شهرستان مرزی مراوه‌تپه را در بر می‌گیرد.

ملخ مراکشی از مهمترین گونه‌های ملخ زیان‌آور در ایران است که به مراتع، مزارع غلات و صیفی حمله کرده و آسیب وارد می‌کند و علاوه بر مبارزه شیمیایی با این آفت، نوعی پرنده به نام “سار گلوسرخ” نیز از دشمنان بیولوژیک این آفت به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha