۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 1160
کد خبر: 85570242
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تور خالی ورزش گیلان از صید مدال المپیک 

۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبر: 85570242
تور خالی ورزش گیلان از صید مدال المپیک 

رشت - ایرنا - مسابقات المپیک ۲۰۲۴ فرانسه نیز خاتمه یافت و ۲ ورزشکار گیلانی حاضر در این المپیک نیز موفق به کسب مدال نشدند تا همچنان جامعه ورزش گیلان در حسرت کسب مدال المپیک بماند حسرتی که به حدود هفت دهه می رسد.

به گزارش ایرنا، جامعه ورزش گیلان ۲ ورزشکار در رقابتهای المپیک ۲۰۲۴ فرانسه داشت که همانطور که پیش بینی می‌شد، هیچ یک از آنها موفق به کسب مدال نشدند تا همچنان تور ورزش گیلان از صید مدال المپیک خالی باشد.

حال آنکه کاروان ورزشی ایران در جریان مسابقات المپیک ۲۰۲۴ فرانسه ۱۲ مدال کسب کرد که از این تعداد، سه مدال طلا، ۶ نقره و سه برنز بود و ورزشکاران گیلانی در کسب این مدال ها هیچ نقشی نداشتند.

علی آقامیرزایی در رشته قایقرانی آبهای آرام در کایاک یک نفره هزار متر و محمد رهبری در بخش انفرادی و تیمی رشته شمشیربازی اسلحه سابر از استان گیلان موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ فرانسه شدند که هر دو از گردونه این رقابتها حذف شدند.

محمد رهبری دارنده بیشترین مدال بازیهای آسیایی گیلان در نخستین دیدارش در رشته شمشیربازی اسلحه سابر المپیک فرانسه با ورزشکاری از کشور میزبان روبرو شد که در نهایت با شکست مقابل حریفش، وداع زودهنگامی از مسابقات انفرادی داشت.

کاهش ۶۰ درصدی المپین‌های گیلان در فرانسه

سهمیه حضور قایقرانان گیلانی نسبت به دوره گذشته المپیک نصف شد

گرچه این ورزشکار شایسته گیلانی در رقابتهای تیمی به همراه تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران نتایج بسیار خوبی کسب و به مرحله نیمه نهایی صعود کرد اما با شکست در این مرحله مقابل مجارستان از صعود به دیدار نهایی بازماند.

در دیدار رده بندی نیز تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران مقابل فرانسه مغلوب شد تا محمد رهبری ملی پوش گیلانی دستش از کسب مدال تیمی بازماند و همچنان جامعه ورزش گیلان در حسرت تصاحب مدال باقی بماند.

اما علی آقامیرزایی با حضور در المپیک فرانسه که همانند محمد رهبری، دومین المپیک متوالی خود را تجربه می کرد در مسابقات قایقرانی کایاک یک نفره آبهای آرام موفق نشد به مرحله نهایی راه یابد تا این ورزشکار نیز از گرودنه رقابتها حذف شود.

گرچه ورزشکاران گیلانی در مسابقات مختلف آسیایی، جهانی و بین‌المللی در رشته های مختلف می درخشند و مدال کسب می کنند اما این در حالی است که عدم دریافت مدال برای ورزشکاران گیلانی در مسابقات المپیک به حدود ۷۰ سال رسیده و همچنان مرحوم محمود نامجو تنها مدال‌آور مسابقات المپیک برای ورزش استان گیلان است

گرچه ورزشکاران گیلانی در مسابقات مختلف آسیایی، جهانی و بین‌المللی در رشته های مختلف می درخشند و مدال کسب می کنند با این وجود عدم کسب مدال برای ورزشکاران گیلانی در مسابقات المپیک به حدود ۷۰ سال رسیده و همچنان مرحوم محمود نامجو تنها مدال‌آور مسابقات المپیک برای ورزش استان گیلان است.

نامجو که یکی از نوابغ رشته ورزشی وزنه‌برداری در جهان بشمار می رفت، افتخار آن را داشت که به عنوان نخستین ورزشکار قاره آسیا موفق به کسب مدال طلای جهانی شود و به همین دلیل نام این اسطوره ورزش گیلان و ایران در ورزش آسیا ثبت و جاودانه شد اما درخشش مرحوم محمود نامجو فقط در دریافت مدال طلای جهانی خلاصه نشد و این ورزشکار برجسته در ۲ دوره متوالی رقابت های المپیک نیز موفق به کسب مدال شد تا از این نظر هم نامش برای کسب ۲ مدال در ۲ دوره متوالی المپیک نیز در ورزش ایران و گیلان جاودانه شود چون این ۲ مدال با ارزش وزنه‌بردار نابغه تنها مدال های المپیکی ورزش گیلان بشمار می‌رود.

مرحوم نامجو در المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی فنلاند با درخشش خیره کننده خود موفق به کسب مقام نایب قهرمانی شد تا مدال نقره المپیک را بر گردن بیاویزد و نخستین ورزشکار گیلانی باشد که مدال المپیک کسب می کند و در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن استرالیا نیز توانست مدال برنز وزن خود را کسب کند تا یک مدال ارزشمند المپیکی دیگر بر ویترین افتخارات و مدال‌های این نابغه وزنه‌برداری افزوده شود از سوی دیگر تعداد مدال‌های المپیکی ورزش گیلان به ۲ عدد افزایش یابد.

۲ مدال نقره و برنز ارزشمند مرحوم نامجو که در رشته وزنه‌برداری کسب شد، تاکنون تنها مدال‌های ورزشکاران گیلانی در ادوار مختلف حضورشان در مسابقات المپیک است و هم اینک نیز پس از گذشت نزدیک به ۷۰ سال از آن زمان هیچ ورزشکاری از گیلان موفق به کسب مدال المپیک نشده و گرچه تعدادی از ورزشکاران در آستانه کسب مدال المیپک قرار گرفتند اما در نهایت دست آنان از تصاحب این مدال ارزشمند کوتاه ماند.

به جز نامجو، مرحوم حیدر شونجانی در رشته‌های شنا و واترپلو، احمد خشوعی، ابراهیم مهربان و فردین معصومی در رشته کشتی، علی رجبی اسلامی، مهدی عطار اشرفی، سیدمهدی پانزوان و اصغر ابراهیمی در رشته وزنه برداری، نصرت الله وکیل منفرد، حسین اغماض، جبار فعلی، محمد آذرحزین، علی بحری و امین قاسمی‌پور در رشته بوکس، غفور جهانی در رشته فوتبال، سلمان حسام در رشته دوومیدانی، نادر عیوضی، علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی، محمد رهبری در رشته شمشیربازی، آرمین هادی پور در رشته تکواندو، سارا بهمنیار در رشته کاراته و شاهین اخلاق پسند در رشته تنیس روی میز، ورزشکاران گیلانی بودند که در ادوار مختلف المپیک حضور یافته اما موفق به کسب مدال نشدند.

در کشتی‌ و وزنه‌برداری سرمایه‌گذاری کنیم

یکی از کارشناسان باسابقه ورزش گیلان نیز در خصوص عدم کسب مدال توسط ورزشکاران این استان در مسابقات المپیک در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون کاروان ورزش ایران فقط در رشته‌های کشتی، وزنه برداری، دوومیدانی، تکواندو، کاراته و تیراندازی موفق به کسب مدال المپیک شد.

میرشهاب مومنی افزود: در المپیک ۲۰۲۴ فرانسه نیز از ۱۲مدال کسب شده توسط کاروان ورزشی ایران، چهار مدال توسط تکواندوکاران و هشت مدال نیز توسط کشتی گیران فرنگی و آزادکار کسب شد و سایر ورزشکاران نیز موفق به کسب مدال نشدند.

وی ادامه داد: ورزشکاران گیلانی نیز تاکنون در رشته‌های مشت‌رنی، دوومیدانی، واترپلو، شنا، فوتبال، قایقرانی، بسکتبال، وزنه‌برداری، کاراته، تکواندو و کشتی سهمیه المپیک کسب کردند اما فقط مرحوم محمود نامجو در رشته وزنه‌برداری موفق به کسب یک مدال نقره و یک مدال برنز المپیک شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم فراوانی و تنوع حضور ورزشکاران گیلانی در رشته‌های مختلف ورزشی در ادوار المپیک، فقط در وزنه برداری و توسط مرحوم نامجو مدال کسب کردیم و این در حالی است که فردین معصومی در رشته کشتی آزاد در آستانه کسب مدال برنز المپیک قرار داشت اما در ثانیه‌های پایانی مدال را از دست داد.

تور خالی ورزش گیلان از صید مدال المپیک 

این کارشناس و پیشکسوت ورزش گیلان در ادامه گفت: همچنین سیدمهدی پانزوان وزنه‌بردار شایسته گیلانی نیز در المپیک سیدنی خوب ظاهر شد اما در نهایت موفق به کسب مدال نشد و اصغر ابراهیمی دیگر وزنه‌بردار کیلانی نیز چنین شرایطی داشت و با توجه به دوپینگ چند مدال آور، اصغر ابراهیمی روی سکوی چهارم المپیک قرار گرفت.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مازندران استان همجوار ما سابقه طولانی در رشته کشتی دارد و در این رشته شهرت جهانی دارد و کشتی گیران این خطه در ادوار مختلف المپیک موفق به کسب مدال‌های رنگارنگ می شوند.

وی بیان کرد: ما نیز باید در رشته‌های مدال آور و خاصی همچون کشتی، وزنه برداری و تکواندو سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهیم تا شانس کسب مدال المپیک را داشته باشیم، البته طی چند سال اخیر رشته شمشیربازی نیز رشد خوبی داشته و علاوه بر حفظ محمد رهبری شمشیرباز شایسته گیلانی، در سه رشته یادشده که ورزشکاران ایران موفق به کسب مدال می شوند نیز باید سرمایه‌گذاری مناسبی کنیم.

مومنی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و وضعیت مدال آوری کاروان ورزش ایران در ادوار مختلف المپیک، باید از هم اینک در رشته های کشتی و وزنه برداری بیشتر کار کنیم و امکانات ویژه و مربیان طراز اول برای این رشته‌ها در نظر بگیریم تا شانس کسب مدال در المپیک ۲۰۲۸ آمریکا را داشته باشیم.

مومنی اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود و وضعیت مدال آوری کاروان ورزش ایران در ادوار مختلف المپیک باید از هم اینک در رشته های کشتی و وزنه برداری بیشتر کار کنیم و امکانات ویژه و مربیان طراز اول برای این رشته‌ها در نظر بگیریم تا شانس کسب مدال در المپیک ۲۰۲۸ آمریکا را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما باید در رشته های کشتی و وزنه برداری و همچنین تکواندو ملی پوش داشته باشیم تا شانس کسب مدال المپیک برای ورزش گیلان فراهم شود زیرا این رشته‌ها بیشترین مدال را برای کاروان ورزش ایران در المپیک کسب کرده اند.

این کارشناس ورزش گیلان خاطرنشان کرد: البته اگر فوتبال ساحلی همانند والیبال ساحلی المپیکی بود، بی شک ورزش گیلان می توانست در مسابقات المپیک مدال کسب کند زیرا این رشته که ورزشکاران گیلانی در آن حضور چشمگیری دارند، فراتر از سطح آسیاست و ما یکی از قطب‌های برتر جهان بشمار می‌رویم.

مومنی بیان کرد: به هرحال مسئولان ورزش گیلان باید تحولی را در رشته‌های مدال آور همچون کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو ایجاد کنند تا با حضور ورزشکارانمان در این سه رشته در تیمهای ملی، شانس کسب مدال المپیک دوباره برای ورزش گیلان فراهم شود.

با این وجود جامعه ورزش گیلان امیدوار است که با سرمایه‌گذاری مناسب و بهادادن به رشته‌های المپیکی، چهار سال دیگر ورزشکارانی از این استان بتوانند علاوه بر کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۸، موفق به تصاحب مدال شوند تا به حسرت عدم کسب مدال المپیک طی حدود هفت دهه توسط ورزشکاران گیلانی پایان دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha