تلاش امارات برای گرفتن بازارهای منطقه‌ای و جهانی محصولات گرافنی

تهران- ایرنا- با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان یک شرکت اماراتی و یک شرکت استرالیایی، قرار است محصولات گرافنی در امارات توسعه یافته و تولید شوند؛ امارات متحده عربی از این طریق درصدد است تقاضاهای منطقه‌ای و جهانی برای مواد مرتبط با گرافن با کیفیت بالا را برآورده کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو، مرکز تحقیقات و نوآوری گرافن و مواد دو بُعدی (RIC۲D) دانشگاه علوم و فناوری خلیفه، از طریق اینتراتومیکس (INTRATOMICS) که بازوی تجاری این مرکز دانشگاهی است، قصد دارد با شرکت لولس ادونسد تکنولوژیز (LOLC Advanced Technologies) روی محصولات گرافنی سرمایه‌گذاری کند.

اینتراتومیکس، شرکت اسپین‌آف شده از دانشگاه علوم و فناوری خلیفه است و لولس ادونسد تکنولوژیز یک شرکت استرالیایی بوده که زیر مجموعه گروه LOLC است که الان در سریلانکا مستقر است. این دو شرکت توافق‌نامه همکاری برای توسعه محصولات گرافنی امضاء کردند.

این دو شرکت که پیش از این، در آگوست ۲۰۲۳ نیز توافق‌نامه‌ای را امضاء کرده بودند، قصد دارند روی تولید مشترک گرافن در مقادیر تجاری و توسعه و تولید مواد پیشرفته در این مرحله از مشارکت تمرکز داشته باشند.

این مشارکت مستلزم راه‌اندازی یک مرکز تولید پیشرفته، هوشمند و مقرون به صرفه در ابوظبی است، این مرکز قرار است به گونه‌ای گسترش یابد که تقاضاهای منطقه‌ای و جهانی برای مواد مرتبط با گرافن با کیفیت بالا را برآورده کند. با تولید و توسعه مواد و افزودنی‌های پیشرفته از جمله اکسید گرافن، اکسید گرافن احیا شده، گرافن و مشتقات گرافیت این هدف دنبال می‌شود.

شرکت لولس ادونسد تکنولوژیز اکنون در بخش تولید و توزیع محصولات گرافنی برای توسعه کاربردهای دقیق فعالیت می‌کند. گروه LOLC، شرکت مادر شرکت لولس ادونسد تکنولوژیز در ۲۲ کشور فعالیت دارد و چند شرکت زیرمجموعه آن که در زمینه فناوری دیجیتال و نوآوری فعالیت می‌کنند نیز در امارات متحده عربی ثبت شده‌اند.

به گزارش ایرنا، گرافن (graphene) نازک‌ترین ماده شناخته شده برای انسان با ضخامت یک اتم و همچنین فوق‌العاده مستحکم (حدود ۲۰۰ برابر محکم‌تر از فولاد) است. علاوه بر این، گرافن رسانای بسیار خوبی برای گرما و الکتریسیته است و توانایی جذب نور جالبی دارد. گرافن ماده‌ای است که با پتانسیل نامحدود برای ادغام در هر صنعتی می‌تواند جهان را تغییر دهد.

این ماده سخت‌تر از الماس و فولاد، سبک‌تر از آلومینیوم، انعطاف‌پذیرتر از لاستیک و قوی‌ترین ماده شناخته شده تاکنون است.

از دیگر خواص این ترکیب می‌توان به تحرک بالای الکترون‌های آن که ۱۰۰ برابر سریع‌تر از سیلیکون هستند، اشاره کرد. این ماده گرما را دو برابر بهتر از الماس هدایت می‌کند. رسانایی الکتریکی آن ۱۳ برابر بهتر از مس است و فقط ۲.۳ درصد از نور بازتابنده را جذب می‌کند. شفافیت گرافن همچنین باعث خواص نوری منحصربه فرد برای یک تک‌لایه اتمی شده است.

این ترکیب نفوذ ناپذیر است به طوری که کوچک‌ترین اتم (هلیوم) نیز نمی‌تواند از یک صفحه گرافن تک‌لایه بدون نقص عبور کند و مساحت سطح بالای آن ۲۶۳۰ متر مربع در گرم است به این معنی که با کمتر از ۳ گرم آن می‌توانید یک زمین فوتبال را به طور کامل بپوشانید.

کاربردهای بالقوه گرافن

این ماده کاربرد بسیار متنوعی دارد و می‌تواند با عناصر دیگر از جمله گازها و فلزات ترکیب شود و مواد مختلفی با خواص برتر تولید کند.

محققان در سراسر جهان به طور مداوم به تحقیق و ثبت اختراع گرافن برای یادگیری خواص مختلف و کاربردهای احتمالی آن ادامه می‌دهند که شامل موارد زیر است:

باتری‌ها

ترانزیستور

تراشه‌های رایانه‌ای

تولید انرژی

ابرخازن‌ها

تعیین توالی DNA

فیلترهای آب

آنتن‌ها

صفحه‌های لمسی (برای نمایشگرهای LCD یا OLED)

سلول‌های خورشیدی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha