۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۳
کد خبر: 85570281
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ویژگی‌های یک کودک هوشمند چیست؟

۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۳
کد خبر: 85570281
ویژگی‌های یک کودک هوشمند چیست؟

تهران-ایرنا- در کارگاه آموزشی «تربیت کودک هوشمند» که با حضور جمعی از خبرنگاران و کارمندان خبرگزاری جمهوری اسلامی در سالن کنفرانس این خبرگزاری برگزار شد ویژگی‌های یک کودک باهوش؛ کنجکاوی، تفکر انتقادی، خلاقیت، تمرکز، توجه، علاقه به مطالعه، مهارت اجتماعی، احساسات قوی، دایره واژگان وسیع و استقلال ذکر شد.

در ابتدای جلسه، سمیرا میرزایی مدرس این کارگاه گفت: هوش یا IQ به فرآیندی شناختی گفته می‌شود که فرد از طریق توانایی‌های شناختی به تجزیه و تحلیل اطلاعات دست می‌زند تا به یک نتیجه منطقی برسد. در واقع هوش شامل یادگیری، تفکر، حل مساله، تصمیم‌گیری، حافظه، توجه و زبان است.

عضو هیات علمی دانشگاه ویژگی‌های یک کودک باهوش را کنجکاوی، تفکر انتقادی، خلاقیت، تمرکز، توجه، علاقه به مطالعه، مهارت اجتماعی، احساسات قوی، دایره واژگان وسیع و استقلال دانست و گفت: هوش تا سن ۱۵ سالگی رشد می‌کند. ضمن این که هوش ارثی است و قدرت رشد را ندارد ولی استعداد قابلیت پرورش را دارد و گستره‌ای وسیع‌تر از هوش را در برمی‌گیرد.

هوش ارثی است و قدرت رشد را ندارد ولی استعداد قابلیت پرورش را دارد و گستره‌ای وسیع‌تر از هوش را در برمی‌گیرد

این روانشناس دلایل اهمیت پرورش استعداد را چنین ذکر کرد: شناسایی نقاط قوت و ضعف کودک، افزایش کیفیت زندگی، رشد و پیشرفت جامعه، افزایش اعتماد به نفس، انتخاب مسیر شغلی مناسب، رشد فردی و حرفه ای، خلاقیت و نوآوری در شغل، افزایش احساس کارآمدی و افزایش رضایت شغلی.

انواع استعداد

میرزایی انواع استعداد را به استعدادهای زبانی_کلامی، ریاضی_منطقی، فضایی، جسمانی_جنبشی، برون فردی، موسیقی، درون فردی و طبیعت‌گرا تقسیم کرد و افزود: برای مثال افرادی مشهوری چون پرفسور حسابی استعداد ریاضی_منطقی، شهرام ناظری موسیقی، حسین رضازاده جنبشی_جسمانی و جواد قارایی استعداد طبیعت‌گرا داشته اند.

ویژگی‌های یک کودک هوشمند چیست؟

برخی روش‌های تربیت استعداد

وی پرورش استعداد زبانی_کلامی در سن ۳ تا ۵ سالگی را از طریق بازی داستان گویی، بازی کلمات و بازی قافیه؛ سن ۶ تا ۸ سالگی را با بازی‌های معما، کلمات متقاطع و توصیف و سن ۹ تا ۱۲ سالگی را از طریق بازی نوشتن داستان، شعرسرایی و گفت و گو ذکر کرد.

میرزایی راه پرورش استعداد منطقی_ریاضی را در سن ۳ تا ۵ سالگی از طریق بازی شمارش اشیا، بازی شکل‌ها، بازی مرتب سازی؛ سن ۶ تا ۸ سالگی با جدول ضرب، معمای عددی و بازی خرید و فروش و سن ۹ تا ۱۲ سالگی از طریق معمای عددی، جدول زمانی و پازل ریاضی ذکر کرد.

استعداد فضایی و بدنی_جنبشی

این روانشناس گفت: روش پرورش استعداد فضایی در سن ۳ تا ۵ سالگی با استفاده از پازل‌های ساده، ساخت و ساز و تجسم فضایی است. در سن ۶ تا ۸ سالگی بازی سه بعدی، نقشه خوانی و ساخت مدل و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با استفاده از ساخت مدل و طراحی شهر است.

میرزایی افزود: پرورش استعداد بدنی_جنبشی در سن ۳ تا ۵سالگی با بازی حرکت کن و جست و جو، ۶ تا ۸ سالگی با بازی دنبال کن و ورزش‌های گروهی و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با چالش‌های ورزشی و رقابت‌های ورزشی است.

انواع استعداد به استعدادهای زبانی_کلامی، ریاضی_منطقی، فضایی، جسمانی_جنبشی، برون فردی، موسیقی، درون فردی و طبیعت‌گرا تقسیم می‌شود

استعداد موسیقی و طبیعت گرا

وی پرورش استعداد موسیقی را در سن ۳ تا ۵ سالگی با استفاده از سازهای ساده و تقلید صدا، ۶ تا ۸ سالگی با موسیقی و حرکت و آهنگ ساده و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با ساخت آهنگ و مسابقه نواختن دانست.

میرزایی راه پرورش استعداد طبیعت گرا در سن ۳ تا ۵ سالگی را بازی شکارگنج و کاردستی با مواد طبیعی، ۶ تا ۸ سالگی با نقشه خوانی و باغبانی و سن ۹ تا ۱۲ سالگی با پروژه تحقیقاتی و گردش در طبیعت ذکر کرد.

استعداد برون فردی و درون فردی

پرورش استعداد برون فردی مورد دیگری بود که در این کارگاه آموزشی به آن پرداخته شد. این عضو هیات علمی راه پرورش استعداد برون فردی را در سن ۳ تا ۵ سالگی با بازی نقش آفرینی و بازی همکاری، ۶ تا ۸ سالگی را بازی تیمی و پروژه‌های گروهی و ۹ تا ۱۲ سال را با بحث و گفت و گو و فعالیت‌های داوطلبانه دانست.

استعداد درون فردی آخرین استعدادی بود که میرزایی به آن پرداخت. به گفته وی این استعداد در سن ۳ تا ۵سالگی با بازی احساسات و داستان شخصی، ۶ تا ۸ سالگی با روزنامه نگاری شخصی و مدیتیشن ساده و در سن ۹ تا ۱۲ سالگی با تحلیل احساسات و نوشتن هدف شکوفا می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha