۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۱۶
کد خبرنگار: 2215
کد خبر: 85570290
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محرم شهر و سرزمین تمدن‌ها رویدادهای مذهبی - فرهنگی پایتخت

تهران بزرگ - ایرنا - رویدادهای مذهبی - فرهنگی «محرم شهر یا تکیه ملت و سرزمین تمدن‌ها» با همت شهرداری پایتخت در دهه سوم محرم و دهه اول صفر با هدف ایجاد شور و شعور حسینی در جامعه در ۲ نقطه شهر برگزار شد که مورد استقبال مردم نیز قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، یکی از پر بازدیدترین اقدامات فرهنگی این دوره مدیریت شهری ششم بی‌شک «محرم شهر» است که چند سالی است که جای خود را میان مردم باز کرده است، تکیه‌ها همیشه جزیی جدایی‌ ناپذیر از عزاداری قدیم در شهرهای کشور به خصوص تهران بودند که امسال شهرداری تهران تکیه بزرگی در ورزشگاه شهید شیرودی برپا کرده بود.

محرم شهر و سرزمین تمدن‌ها رویدادهای مذهبی - فرهنگی پایتخت

امسال و در واپسین روزهای ایام عزاداری حسینی، این بار یک تکیه با رویکرد هنری و اجراهای آیینی در پایتخت برای زنده نگه داشتن عزاداری آیینی سنت قدیمی تحت عنوان سوگواره «تکیه ملت» از ۱۷ تا ۲۶ مرداد برگزار شد که از مهمترین برنامه‌های آن می‌توان به اجرای کنسرت ارکستر سمفونیک با خوانندگی سالار عقیلی خواننده مطرح کشورمان و همچنین مداحی محسن عراقی اشاره کرد.

از جمله ابتکارات جالب توجه دیگر این برنامه، میانداری نوجوانان در تکیه ملت بود که در قالب رقابت هنری و آیینی برگزار شد و داوران سرشناسی به قضاوت آنها نشستند.

این رویداد فرهنگی با برگزاری آیین بدرقه زائرین اربعین حسینی به کار خود پایان داد.

محرم شهر و سرزمین تمدن‌ها رویدادهای مذهبی - فرهنگی پایتخت

استقبال ۱۰ هزار کودکان و نوجوانان تهرانی از «محرم شهر»

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت: در مدتی که برنامه محرم شهر در پایتخت اجرا شد خدمات مختلفی به زائران اربعین حسینی از جمله صدور گذرنامه اربعین، خدمات اجتماعی، نمایشگاه ملزومات اربعینی ارائه شد همچنین فعالیت‌های فرهنگی برای مخاطبان از هر رده سنی در نظر گرفته شد و تلاش مدیریت شهری بر آن بود که شور حسینی در کنار شعور حسینی به صورت یکجا برای نسل جدید ارائه شود.

محمدامین توکلی زاده اظهار کرد: بیش از ۱۰ هزار نفر از کودکان و نوجوانان در برنامه‌های شهر کودکان حسینی در محرم شهر میدان آزادی پایتخت شرکت کردند و بدون شک کار ویژه محرم شهر امسال علاوه بر ساخت نماد کشتی سفینه النجاه، انگشتر امام حسین(ع)، مشک حضرت عباس (ع) و اجرای دیگر برنامه‌های آیینی، راه اندازی خیمه ویژه کودکان بود که با استقبال کم نظیر مواجه شد.

محرم شهر و سرزمین تمدن‌ها رویدادهای مذهبی - فرهنگی پایتخت

قدم زدن در سرزمین تمدن‌ها

در حال و هوای روزهای عزای اهل بیت (ع) یک رویداد فرهنگی هنری دیگر نیز در قالب نمایشگاه احیای تمدن اسلامی در برج میلاد تهران برگزار شد که بازدید کنندگان سرشناسی داشت و واکنش های متفاوتی نیز در جامعه به دنبال داشت.

از اسماعیل هنیه رییس شهید دفتر سیاسی جنبش حماس، که در آخرین ساعات قبل از شهادتش در بازدید از این نمایشگاه این مجموعه را دارای یک پیام بسیار واضح خواند آن هم یک پیام مهم که شاید هدف برپایی آن بر همین اساس باشد که تمدن‌های بشری از این منطقه، این ملت‌ها و این کشورها بروز و ظهور پیدا کرده است.

محرم شهر و سرزمین تمدن‌ها رویدادهای مذهبی - فرهنگی پایتخت

در واقع سرزمین تمدن‌ها، سفری به عمق، سفری به ماورا آنچنان که مسعود فروتن در بازدیدی که از این مجموعه داشت آن را قدم زدن در سرزمین تمدن‌ها خواند.

ویژه برنامه «سرزمین تمدن‌ها» درخصوص کشورهای حوزه مقاومت صاحب تاریخ و تمدن با رویکرد کشورهای حامی فلسطین در برج میلاد تهران برگزار شد و کشورهای دارای تاریخ و تمدن شامل فلسطین، لبنان، سوریه، عراق، یمن و ایران که خط مرزی تاریخی را در دنیا شکل داده، اند در این نمایشگاه حضور داشتند.

فصل نخست این برنامه جذاب که بازدید از آن برای شهروندان رایگان بود جمعه شب گذشته به پایان رسید اما قرار است فصل بعدی با آغاز ماه ربیعی با شکل و شمایلی شادمانه تر در همین مکان از سر گرفته شود.

محرم شهر و سرزمین تمدن‌ها رویدادهای مذهبی - فرهنگی پایتخت

به گزارش ایرنا، اکنون با پایان یافتن این رویدادهای آیینی و جمع شدن سفینه النجات از میدان آزادی، باز هم شهر در تکاپوی یک رویداد بزرگ دیگر است راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی، مناسکی که چند سالی است میان پایتخت نشینان جاباز کرده و برای عاشقان اباعبدالله الحسین که توفیق حضور در مراسم اربعین عراق را ندارند در تهران برگزار می‌شود.

امسال این راهپیمایی عظیم همزمان با اربعین حسینی از میدان امام حسین (ع) تا حرم شاه عبدالعظیم حسنی (ع) در شهر ری برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha