توسعه صنعتی مازندران از شعار تا واقعیت

۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۲۰
کد خبر: 85570407
توسعه صنعتی مازندران از شعار تا واقعیت

ساری-ایرنا- حرکت مازندران در مسیر صنعتی شدن سال‌هاست همواره از سوی کارشناسان و مسوولان مرتبط مطرح می‌شود، اما آمار و ارقام از تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان بیان نشان می‌دهد که مازندران تا تبدیل شدن به قطب صنعتی هنوز فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جبران عقب‌ماندگی‌های صنعتی چنددهه اخیر مازندران به واسطه قلمداد کردن این استان در زمره مناطق کشاورزی کشور، با وجود تغییر رویه و دیدگاه مثبت در رفع موانع فعالیت بنگاه‌های اقتصادی آنچنان باید و شاید نتوانسته است تا صنعت مازندران همچون استان‌های اصفهان و فارس جان ببخشد.

مازندران با ۲۲ شهرستان، ۳۹ شهرک و ناحیه صنعتی و ۲ هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی دارد که حدود ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در واحدهای تولیدی و صنعتی استان اشتغال دارند.

از مجموع ۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی استان، ۴۶۱ واحد در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول فعالیت هستند.

توسعه صنعتی مازندران از شعار تا واقعیت

بیشترین سهم واحدهای صنعتی استان نیز متعلق به شهرستان آمل با حدود ۴۰۰ واحد صنعتی فعال است در کنار آن ۲۶ درصد صنایع فعال استان نیز در شهرستان‌های ساری، بابل و سوادکوه مستقر هستند. مازندران در حوزه اشتغال واحدهای صنعتی با استقرار چهار درصد واحدهای صنعتی کشور در این استان یازدهمین استان کشور است و ۳.۸ درصد اشتغال صنعتی را در اختیار دارد.

طی سال‌ها به دلایل زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی از استقرار واحدهای صنعتی در مازندران جلوگیری شد و این روند باعث شد تا استان از قافله پیشرفت‌های صنعتی در زمینه استقرار و فعالیت‌های صنایع عقب بماند.

توسعه صنعتی مازندران از شعار تا واقعیت

مصداق این عقب‌ماندگی در حوزه صنعت و تولید مازندران را می‌توان از سخنان مدیر کل تامین اجتماعی استان به آن دست یافت.

حسن فلاح به فعال بودن ۹۸ هزار واحد کارفرمایی فعال در مازندران اشاره و تصریح کرد: این واحدها ماهانه لیست حق بیمه کارگران خود را به تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران توضیح داد: تامین اجتماعی استان از حیث تعداد واحدهای کارفرمایی در بین ۳۳ اداره کل تامین اجتماعی استان‌های کشور جایگاه سوم را دارد.

وی ادامه داد: در حالی این حجم بالای تعداد کارفرما در بخش های صنعتی و تولیدی در مازندران را شاهد هستیم که قریب به اتفاق این واحدها تعداد کارگران آن‌ها اندک و انگشت شمار است.

توسعه صنعتی مازندران از شعار تا واقعیت

به گفته فلاح از مجموع ۹۸ هزار واحد کارفرمایی فعال مازندران ۸۹ هزار واحد کمتر از پنج نفر کارگر دارند و حدود چهار هزار و ۲۰۰ واحد نیز بین ۶ تا ۱۰ نفر کارگر در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی اظهار داشت: هزار و ۳۰ واحد کارفرمایی نیز بیشتر از ۵۰ کارگر در آنها مشغول به کار هستند که عدد قابل قبول و مناسبی در زمینه اشتغال در این بخش به شمار می‌رود.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران ادامه داد: این آمار و ارقام در خصوص فراوانی کارگاه‌ها است اما تعداد کم کارگاه‌های بزرگ صنعتی و تولیدی در مازندران را نشان می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha