نیویورک‌تایمز:  پیشروی روسیه در دونتسک به‌رغم حملات اوکراین به کورسک

تهران-ایرنا- «نیویورک تایمز» در گزارشی تاکید کرد پیشروی روسیه به سمت «دونتسک» امیدهای اوکراین مبنی بر کاهش حملات مسکو علیه کی‌یف را نقش بر آب کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی با اشاره به نقشه هایی که بر اساس تصاویر جنگی و ماهواره ای تهیه شده نوشت: نیروهای روسی پس از تصرف چندین روستا در منطقه مرزی با اوکراین، تنها حدود هشت مایل از پوکروفسک -یکی از استحکامات اصلی دفاعی اوکراین در منطقه دونتسک- فاصله دارند. تصرف این شهر روسیه را یک قدم به هدف دیرینه‌اش یعنی تصرف کل منطقه دونتسک که در حال حاضر بیشتر آن را تحت کنترل دارد، نزدیک‌تر می کند. پوکروفسک، شهری با جمعیت حدود ۶۰ هزار نفر بر روی جاده ای کلیدی قرار دارد که چندین شهر را به هم متصل کرده و یک قوس دفاعی را تشکیل می دهد.

نیویورک تایمز افزود: وضعیت در این منطقه به حدی وخیم است که از ساکنان خواسته شده تا آنجا را ترک کنند. پیشروی روسیه به سمت پوکروفسک نشان می‌دهد که به‌رغم تهاجم موفقیت آمیز نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک غربی روسیه، آن‌ها همچنان در حال از دست دادن مناطقی در قلمرو خود هستند.

کارشناسان نظامی می گویند که یکی از اهداف حمله غافلگیرکننده برون مرزی هفته گذشته اوکراین در کورسک این بود که مسکو را مجبور کند تا به منظور تقویت منطقه مرزی خود نیروهایش را از خطوط مقدم در اوکراین بیرون بکشد. با این حال تحلیلگران و مقامات ایالات متحده می گویند، روسیه تنها تعداد محدودی از یگان‌ها را از میدان نبرد اوکراین خارج کرده و به دنبال مقابله با حملات اوکراین با واحدهای رزمی کم تجربه‌تر در روسیه است.

این گزارش به نقل از برخی مقامات آمریکایی نوشت: اوکراین برای حمله برون مرزی خود از نیروهای ذخیره استفاده کرده است، به این معنی که تقویت نیروها برای کی‌یف در جبهه شرقی برای این کشور دشوارتر است.

تیبو فویه، معاون «مؤسسه مطالعات استراتژیک و دفاعی»، یک مرکز تحقیقاتی فرانسوی، در مصاحبه‌ای اذعان کرد: حمله اوکراین به روسیه «بر تعادل کلی خط مقدم تأثیر نمی‌گذارد». وی افزود: ویژگی اصلی میدان نبرد - پیشروی آهسته و در عین حال پیوسته نیروهای روسی- همچنان ثابت مانده است.

«موسسه مطالعات جنگ»، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن که تحولات میدان‌های نبرد را دنبال می‌کند، در مقاله‌ای تاکید کرد: نیروهای روسی سرعت تهاجمی نسبتاً بالای خود را در منطقه دونتسک حفظ کرده اند. فرماندهی نظامی روسیه با این رویکرد نشان داد که حتی در شرایطی که اوکراین بر نیروهای روسیه در منطقه کورسک فشار می آورد، در صدد است تا به اولویت دادن به پیشروی‌ها در شرق اوکراین ادامه دهد.

به گزارش ایرنا، نیروهای اوکراین تلاش می‌کنند با نفوذ به منطقه کورسک روسیه تمرکز نظامی کرملین را از خط مقدم در خاک اوکراین منحرف کرده و نقاط دیگری بکشانند.

اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین پنجشنبه هشدار داد که پوکروفسک و سایر شهرهای نزدیک آن در منطقه دونتسک «با شدیدترین حملات روسیه» مواجه هستند.

پوکروفسک یکی از کانون‌های اصلی دفاعی و قطب لجستیکی نیروهای اوکراین در منطقه دونتسک است.

در صورتی که روسیه بتواند این شهر را تصرف کند ضربه بزرگی به قابلیت‌های دفاعی و خطوط تدارکی اوکراین وارد کرده و نظامیان روس را به تسلط کامل بر دونتسک نزدیک‌تر می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha