استاندار: ثبت جهانی دره خرم‌آباد فرصت طلایی برای رونق اقتصادی است

خرم‌آباد - ایرنا - استاندار لرستان گفت: ثبت جهانی دره خرم‌آباد و مجموعه تاریخی قلعه فلک‌الافلاک فرصت طلایی و ارزشمندی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ابوطالب شفقت روز شنبه در نشست بررسی‌ وضعیت ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد اظهار کرد: جلسات متعددی در این راستا برگزار شده و برطرف کردن موانع با تلاش بسیار توسط دستگاه‌های اجرایی درحال انجام است.

وی گفت: تعدادی از غارهای تاریخی خرم‌آباد بازدید شد و خوشبختانه دستگاه‌های متولی در حال آماده سازی شرایط و رفع موانع برای حضور ارزیابان یونسکو هستند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی استان برای نظافت و پاکسازی شهر و روستاها بسیج شده‌اند و از مردم تقاضا داریم نسبت به حفظ محیط زیست و نظافت شهر و روستا به ویژه مرکز استان به عنوان محور اصلی ثبت جهانی دره خرم‌آباد، تلاش کنند.

به گزارش ایرنا قلعه تاریخی فلک‌الافلاک که در سال ۱۳۴۸ به شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ بر بلندای تپه ای باستانی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده است که در منابع تاریخی مکتوب با نام های متفاوت دژ شاپورخواست، سابرخاست، دزبر، قلعه خرم آباد و فلک الافلاک شناخته شده و از یادگارهای شهر کهن شاپورخواست است که بنای اولیه آن را به زمان شاپور اول ساسانی در قرن سوم میلادی نسبت می دهند.

وسعت تقریبی این بنا حدود پنج هزار و ۳۰۰ متر مربع شامل هشت برج، ۲ صحن و ۳۰۰ جان پناه بوده که ارتفاع بلندترین دیوار تا سطح تپه ۲۳ متر و از سنگ، آجر، خشت، ملات، گچ و آهک ساخته شده است.

یونسکو مخفف نام سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد با هدف پیشبرد صلح و رفاه همگانی در جهان از طریق همکاری میان ملت‌ها می باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha