تجلی عشق به امام حسین(ع) در شرقی‌ترین مواکب؛سیستان وبلوچستان میزبان زائران اربعین پاکستانی

زاهدان - ایرنا - داستان دلدادگی به اهل‌بیت (ع) در پایتخت وحدت ایران اسلامی چند سالیست رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته و علاوه بر اینکه تمامی دستگاه‌ها و نهادها در سیستان و بلوچستان پای کار امام حسین(ع) هستند، مردمان شیعه و سنی استان نیز دوشادوش یکدیگر به پذیرایی از زائران پاکستانی اربعین می‌پردازند.

به گزارش ایرنا، افتخار میزبانی از زائران اربعین حسینی چند سالی است در فاصله یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتری کربلای معلی نصیب مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان شده تا اینجا شرقی‌ترین موکب اباعبدالله شکل بگیرد. با نزدیک شدن به ایام اربعین همه در تلاش هستند تا به ‌نوعی نقش خود را در این همایش بی‌نظیر ایفا کنند و ذره‌ای در دریای بیکران اربعین باشند.

گویا در این کاروان هرکسی وظیفه‌ای دارد، یکی به زیارت می‌رود و یکی از زائران پذیرایی می‌کند، در نقطه صفر مرزی میرجاوه عده ای در گرمای بیش از ۴۲ درجه در موکب ها با واکس زدن کفش زوار و دود کردن اسپند از آنان استقبال کرده و در زائرسرای امام رضا (ع) زاهدان نیز گروهی دیگر با پذیرایی و اسکان زائران خسته کوی حسین(ع) آنان را از پس توقفی کوتاه از زیر قرآن رد و راهی سفر معنوی کرب و بلا می کنند.

از آنجایی که زائران پاکستانی برای رفتن به عراق باید از خاک جمهوری اسلامی ایران بگذرند و دروازه ورودی آن‌ها سیستان و بلوچستان و پایانه مرزی شهرستان «میر جاوه» و «ریمدان» است، چند سالیست که مردمان این استان شیعه و سنی سعی کرده‌اند با راه‌اندازی موکب‌ها و جمع‌آوری کمک‌های مردمی به نوعی به این زوار خدمت کنند و در واقع شرقی‌ترین موکب اباعبدالله الحسین(ع) را در مرزهای شرقی ایران اسلامی برپا کنند.

اربعین حسینی دریایی خروشان و لاینقطع از فرهنگ ناب اسلامی است و می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه انسان‌سازی برای نسل امروز به جهانیان معرفی شود؛ چرا که راهپیمایی اربعین رویدادی بی‌نظیر بوده و هرسال میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا دور هم جمع می‌شوند تا پیام وحدت، آزادی‌خواهی و حق‌طلبی را به جهان مخابره کنند.

امسال هم در آستانه اربعین حسینی خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) از طریق مرزهای این استان خود را مهیای سفر عاشقی اربعین کردند.

تجلی عشق به امام حسین(ع) در شرقی‌ترین مواکب؛سیستان وبلوچستان میزبان زائران اربعین پاکستانی

پذیرایی از زائران در مناطق مرزی شیعه و سنی نمی شناسد

وزیر کشور در بازدید از پایانه مرزی میرجاوه گفت: پذیرایی از زائران امام حسین(ع) در مناطق مرزی نظیر سیستان و بلوچستان شیعه و سنی نمی شناسد و همه با عشق و علاقه پذیرایی می کنند.

احمد وحیدی اظهار کرد: زائران اربعین پس از ورود به ایران از طریق مرز ریمدان با فاصله یک ساعت به منطقه آزاد چابهار سفر می کنند و در چابهار و دشتیاری تمامی امکانات برای پذیرایی از آنها آماده شده است.

وی با اشاره به اینکه همه مشتاق هستند که زائران به شهر و روستای آنها بیایند و این عشق به حسین دین و مذهب نمی شناسد و همه با دلدادگی در حال خدمت هستند، گفت: یکی از کارهای خوب منطقه آزاد چابهار آماده سازی مکان خوب برای پذیرایی، اسکان و استراحت از زوار پاکستانی به چابهار است که می تواند رضایتمندی خوبی برای مسافران اربعین داشته باشد.

وزیر کشور ادامه داد: استقبال از مهمانان ابا عبدالله الحسین(ع) امسال شور زیادی دارد و در این استان مرزی که شیعه و سنی در کنار هم به زوار خدمت می کنند جا دارد نهایت تشکر را داشته باشم.

وی گفت: امروز از مرزهای ریمدان و میرجاوه بازدید و در منطقه آزاد نیز حضور پیدا کردم تا از نزدیک از آخرین خدمات به زوار اطلاع پیدا کنم و خدا قوتی به همه زحمتکشان بگوییم.

وحیدی گفت: زائران پس از ورود به ایران به طرف عراق حرکت می کنند و در این مسیر همه از این مهمانان استقبال می کنند.

انجام تدابیر خوبی برای جابجایی زائران اربعین در سیستان و بلوچستان

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با قدرانی از اقدامات مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران در جهت انتقال زائران اباعبدالله الحسین(ع) از زاهدان به خرمشهر از طریق ناوگان ریلی برای شرکت در مراسم اربعین، گفت: تدابیر بسیار خوبی برای جابجایی زائران اربعین این استان انجام شده است.

رضا شریفی از زائران سیدالشهدا درخواست کرد که برای جاماندگان، جبهه مقاومت، مردم غزه و مظلومان جهان دعا و این فرصت و توفیق را قدر و مغتنم بشمارند.

وی با بیان اینکه تدابیر خوب و استقبال بی‌نظیری از این فرصت و امکانات فوق العاده برای خدمت‌رسانی به زائران انجام شده است، تاکید کرد: شیعه و سنی، بلوچ و فارس و سیستان و بلوچستانی در برگشت از این سفر معنوی باید با مهربانی، مودت و محبت بیشتر این استان را با هم بسازند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به جاماندن از کاروان شهدا و زیارت سیدالشهدا، گفت: امیدواریم زائران نایب الزیاره ما باشند و ما برای سلامتی زائران، ظهور امام زمان(عج)، سربلندی امت اسلامی و نابودی رژیم صهیونیستی به برکت نیات خیر و دل‌های پاکی که امروز عازم کربلا شدند، دعا می‌کنیم.

تجلی عشق به امام حسین(ع) در شرقی‌ترین مواکب؛سیستان وبلوچستان میزبان زائران اربعین پاکستانی

راه اندازی قطار مسافری رفت و برگشت زاهدان - خرمشهر

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: همزمان با مراسم پیاده روی اربعین قطار مسافری فوق العاده زاهدان - خرمشهر و برعکس آن، راه اندازی شد.

حمید بهادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از اعزام قطار مسافری فوق العاده رفت و برگشت زاهدان - خرمشهر خبر داد و افزود: راه اندازی این مسیر فوق العاده و اقدام برای انتقال زائران اباعبدالله الحسین علیهم السلام توفیقی بود تا بتوانیم به مردم سیستان و بلوچستان در ایام اربعین حسینی خدمت کنیم.

وی بیان کرد: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران امسال اقدامات موثری برای این ایام انجام داد و قطار مسافری زاهدان به شلمچه برای مردم این استان با ظرفیت ۵۶۰ نفر به مقصد خرمشهر برقرار شد و زائران اربعین حسینی اعزام شدند.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق ادامه داد: سیستان و بلوچستان جزو پنج استانی بود که این قطار برای آن پیش بینی شد.

پذیرایی از زائران اربعین پاکستانی با تمام قوت

فرماندار زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان گفت: در راستای ارائه خدمات به زائران اربعین مکان‌هایی برای استقرار آنها در این شهر مشخص و پذیرایی از عزاداران حسینی با تمام قوت در حال انجام است.

علیرضا شهرکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با توجه به استقرار مکان‌هایی برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی، افرادی که از مرز میجاوه وارد می‌شوند در زائرسرای زاهدان اسکان می‌یابند.

وی افزود: علاوه بر آن اردوگاه الغدیر، اردوگاه شهید مطهری، شهید بهشتی و همچنین فضاهایی در بخش خصوصی برای پذیرایی و اسکان زائران در نظر گرفته شده‌اند، مسجد فاطمه الزهرا (س) و کوچه غلام سرور نیز آماده میزبانی از زائران اربعین حسینی هستند.

فرماندار زاهدان ادامه داد: در این موکب‌ها برای خدمت به زائران امام حسین(ع) مردم پای کار هستند.

وی اظهار کرد: پشتیبانی و حمل و نقل زائران تا مرزهای مشخص شده نیز در حال انجام بوده، اعزام زائران حسینی با قطار از زاهدان به خرمشهر یکی از خدمات در بحث اربعین بود، تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا مشکلی در زمینه اعزام زائران وجود نداشته باشند و عزاداران حسینی با خیال آسوده به سفر معنوی خود بپردازند.

تجلی عشق به امام حسین(ع) در شرقی‌ترین مواکب؛سیستان وبلوچستان میزبان زائران اربعین پاکستانی

دریافت خدمات سلامت به بیش از ۶ هزار زائر پاکستانی

دبیر کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون برای بیش از ۳۵۷ نفر از زوار پاکستانی در موکب سلامت زائر سرای امام رضا(ع) زاهدان خدمات ویزیت سرپائی پزشکی و مامائی ارائه شده است.

علی عبدالرزاق نژاد اظهار کرد: علاوه بر اقدامات کنترلی لازم جهت بیماریابی، یک نفر بیمار برای انجام امور درمانی به بیمارستان منتقل و پس اقدامات درمانی ترخیص شد.

وی افزود: بیش از ۸۰ متر از اماکن اقامتی سمپاشی و گندزدائی شده و بصورت روزانه، نمونه برداری از مواد غذائی و آشامیدنی توسط همکاران بهداشت محیط در این موکب سلامت انجام می شود.

فرمانده میدانی کمیته بهداشت و درمان اربعین با بیان اینکه تمامی زوار پاکستانی در بدو ورود از نظر ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال معاینه می‌شوند، گفت: تا کنون بیش از ۶ هزار و ۳۶۰ نفر از این نظر در پایانه مرزی میرجاوه غربالگری شده‌اند.

محمد کریمی اظهار کرد: کمیته سلامت اربعین از زمان آغاز سفر زوار پاکستانی فعالیت خود را آغاز کرده و تا زمان بازگشت زوار نیز تداوم دارد.

وی تاکید کرد: هیچ موردی از ابتلا به بیماری تب دانگ در میان زائران حسینی کشور پاکستان ورودی از مرز میرجاوه مشاهده نشده است.

به گفته فرمانده میدانی کمیته بهداشت و درمان اربعین، در حال حاضر یک موکب سلامت، پایگاه مراقبت مرزی و بیمارستان نیز به عنوان پشتیبان، فعال بوده و به زوار خدمات ارائه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه موکب سلامت در زائرسرای میرجاوه دایر شده است، تاکنون ۳۵۰ زائر پاکستانی توسط پزشکان ویزیت رایگان شده‌اند.

تجلی عشق به امام حسین(ع) در شرقی‌ترین مواکب؛سیستان وبلوچستان میزبان زائران اربعین پاکستانی

ورود بیش از هفت هزار زائر پاکستانی از طریق پایانه مرزی میرجاوه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان از ورود هفت هزار و ۳۷۶ نفر زائر پاکستانی از طریق پایانه مرزی میرجاوه تاکنون به کشور خبر داد.

ایوب کرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در چند روز آینده شاهد افزایش ورود زائران پاکستان به کشور خواهیم بود و در این راستا همه دستگاه‌ها پای کار هستند تا خدمات دهی مطلوب به زوار اباعبدالله الحسین (ع) صورت گیرد اظهارکرد: از مجموع هفت هزار و ۳۷۶ زائر تعداد پنج هزار و ۶۰۳ نفر مسافر با ۱۲۱ دستگاه اتوبوس پاکستانی و یک‌هزار و ۷۷۳ نفر نیز بصورت پیاده بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تمام زیر ساخت‌ها و امکانات جاده‌ای، خدمات بین راهی برای زوار اربعین در سیستان و بلوچستان فراهم است تصریح کرد: طرح توسعه سالن مسافری، مه پاش ها،افزایش آیس بانک ها ،نصب سایبان ها همچنین افزایش سیستم های خنک کننده با توجه به گرمای بالای ۵۰ درجه در نقطه صفر مرزی بویژه در مرداد ماه سالجاری را از جمله اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در راستای ارتقای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی(ع) عنوان کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان گفت: خدمت رسانی به زوار حسینی را از وظایف خود می‌دانیم و ارائه خدمات به زائران اباعبدالله الحسین(ع)در بهترین حالت باید انجام شود و در این راستا هرآنچه که در توان داریم برای خدمات دهی به زوار اربعین حسینی به کار خواهیم بست.

تجلی عشق به امام حسین(ع) در شرقی‌ترین مواکب؛سیستان وبلوچستان میزبان زائران اربعین پاکستانی

راه‌اندازی بیمارستان صحرایی سپاه در پایانه مرزی ریمدان با هدف خدمت‌رسانی به زوار اربعین

فرمانده مرکز بهداری جنوب شرق نیروی زمینی سپاه گفت: بیمارستان صحرایی سپاه در مرز ریمدان شهرستان دشتیاری سیستان و بلوچستان به منظور ارائه خدمات درمانی به زائران پاکستانی عازم اربعین راه‌اندازی شد.

قربانعلی بندانی اظهار کرد: با پشتیبانی معاونت بهداری رزمی نیروی زمینی سپاه و قرارگاه قدس و به همت رزمندگان مرکز بهداری جنوب شرق نیروی زمینی سپاه، بیمارستان ۲۰ تختخوابی سیار بیمارستان نبی اکرم (ص) زاهدان در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان در مرز ریمدان با تجهیزات کامل آغاز به کار کرد.

وی افزود: باتوجه به تجربیات گذشته در دایر کردن بیمارستان صحرایی در منطقه، سعی شده امسال در حد رفع ضرورت‌های بهداشتی و درمانی زوار پاکستانی امکانات تعبیه شود.

فرمانده مرکز بهداری جنوب شرق نیروی زمینی سپاه گفت: با توجه شیوع بیماری مالاریا و تب دانگی در کشور پاکستان و منطقه جنوب استان سیستان و بلوچستان ناشی از پشه آئودس، کیت‌های تشخیص خاص برای بیماران احتمالی در نظر گرفته شده است و امکانات آزمایشگاهی امسال نسبت به سنوات گذشته افزایش یافته و موضوعات بهداشتی در محل نیز جدی‌تر پیگیری می‌شود.

وی تأکید کرد: در این بیمارستان سیار خدمات درمانی و دارویی به صورت رایگان به زائران اربعین حسینی ارائه می‌شود که در صورت نیاز به اقدامات تکمیلی مامایی و جراحی، بیماران به مراکز ارزیابی وضعیت مادر و جنین و نیز بیمارستان شهرستان چابهار و سایر بیمارستان‌های منطقه اعزام خواهند شد.

بندانی با بیان اینکه این بیمارستان شامل بخش‌های اورژانس، بستری، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه و قسمت‌های پشتیبانی‌کننده است، گفت: در این بیمارستان تعداد ۲۵ نفر کادر درمانی شامل پزشک، متخصص، پرستار، بهیار و کارشناسان علوم آزمایشگاهی به صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زوار پاکستانی هستند و تا بازگشت کامل همه زائران، خدمات‌رسانی این بیمارستان ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha