سه فروند شناور در قشم و بندرعباس به گِل نشست

قشم - ایرنا - معاون امور دریایی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: سه فروند شناور به دلیل شرایط نامساعد جوی، مواج بودن دریا و عدم توجه به اخطاری‌های هواشناسی در سواحل قشم و بندرعباس به گِل نشست.

اسماعیل مکی‌زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این سه فروند شناور به نام های «دوبه اقبال»، «بارج زاخر۱۰۱» و «لندینگ‌کرافت جام جم پنج» هستند که به ترتیب در ساحل قشم و بندرعباس در مناطق کم عمق ساحلی به گل نشسته‌اند.

وی ادامه داد: محموله شناور «دوبه اقبال» که به منطقه کم عمق حد فاصل بندر تجاری بهمن و بندر مسافری شهید ذاکری قشم برخورد کرده و به گل نشسته لوازم خانگی از مبدا دبی کشور امارات متحده عربی به بندری بهمن این جزیره بوده است.

معاون امور دریایی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی هرمزگان توضیح داد: اقدامات لازم از سوی واحد دریایی این اداره‌ کل و مالکان شناورهای یادشده به منظور شناوری سازی آنها در حال انجام است.

مکی‌زاده اضافه کرد: تداوم وزش باد نسبتا شدید جنوب شرقی در تنگه هرمز، شرق خلیج فارس و دریای عمان تا روز پنج شنبه هفته جاری ادامه دارد.

یادآور می شود، بندر مسافری شهید ذاکری جزیره قشم نیز با توجه به شرایط نامساعد جوی و دریایی امروز (شنبه) تا اطلاع بعدی تعطیل است.

بارج (barge) در فارسی به نام دوبه یا کرجی است و تعریف آن یک قایق کف تخت بلند برای حمل بار در کانال‌ها و رودخانه‌ها، چه تحت نیروی خود یا توسط یک یدک کش است، این مدل شناور برای حمل و نقل محموله برای کشورهای حاشیه دریاهای آزاد طراحی شده‌اند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha