جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به خسارت بید سیب‌زمینی هشدار داد

اردبیل - ایرنا - سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به شیوع بید سیب‌زمینی در مزارع و خسارت محتمل برای محصول برداشت شده هشدار داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در این اطلاعیه از سیب‌زمینی کاران استان اردبیل خواسته شده است که با توجه به شروع فعالیت بید سیب‌زمینی در مزارع و در انتهای فصل زراعی، با آبیاری منظم مزارع و مرطوب نگه داشتن مزرعه از نفوذ بید سیب‌زمینی و تخم‌ریزی آن روی غده‌ها جلوگیری کنند.

همچنین در این اطلاعیه از سیب‌زمینی کاران استان اردبیل خواسته شده است که غده‌های بیرون مانده از خاک را جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی و تخم‌ریزی بید سیب‌زمینی در اواخر فصل رویشی با خاک پوشانده و بین مرحله رسیدن محصول و برداشت آن فاصله زیادی ایجاد نشود چرا که در این مدت، غده‌های سیب‌زمینی زیر خاک مورد هجوم بسیاری از آفات از جمله بید سیب‌زمینی قرار می‌گیرد.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به آغاز برداشت محصول سیب‌زمینی در برخی مزارع از کشاورزان خواسته است تا قبل از انتقال محصول برداشت شده به انبار، نسبت به تعمیر سقف، دیوارها و پنجره‌های انبار اقدام کرده و از نفوذ آب و سرما جلوگیری کنند.

در این اطلاعیه همچنین از کشاورزان خواسته شده است که قبل از انتقال محصول به انبار، بقایای سال قبل محصول اعم از غده، خاک و حتی کیسه‌های نگهداری را که ممکن است آلوده به آفت باشد، از انبار خارج کرده و محل نگهداری محصول را قبل از انتقال محصول با سموم مناسب مانند امولسیون ۱۰ درصد یا مالاتیون پنج درصد ضدعفونی کنند.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در این اطلاعیه از کشاورزان خواسته است تا هنگام برداشت و کیسه‌گیری محصول غده‌های آلوده به آفت را جدا کرده و غده‌های آلوده را از غده‌های سالم جداسازی و غده‌های بذری را نیز از غده‌های خوراکی جداگانه انبار کنند.

این سازمان همچنین در اطلاعیه خود از سیب‌زمینی کاران خواسته است تا جهت جلوگیری از نفوذ پروانه بید سیبزمینی به داخل کیسه‌های نگهداری محصول، روی آنها را با موادی نظیر کاه و کلش پوشانده و برای این کار از گیاهان بودار نظیر پونه و اکالیپتوس که خاصیت دور کننده آفات را دارد، استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، برداشت سیب‌زمینی تابستانه از مزارع روستاهای تابعه شهرستان اردبیل به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید این محصول از چند هفته پیش آغاز شده و به زودی برداشت گسترده این محصول آغاز می‌شود.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، همه ساله برداشت گسترده محصول سیب‌زمینی در این استان از نیمه شهریورماه آغاز شده و تا یک ماه بعد ادامه می‌یابد.

غفور آقایی از کشت محصول سیب زمینی در حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، سرعین و نیر در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که از این میزان سطح زیر کشت، حدود ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار شود.

۹۵ درصد محصول سیب‌زمینی کشت شده در استان اردبیل در سال زراعی جاری از رقم آگریا و مابقی از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا بوده است.

میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان اردبیل ۴۰ تن است.

به علت استفاده از آبیاری به روش نوار طیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار طیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب‌زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه‌لو اردبیل به ثبت رسیده است.

نیاز استان اردبیل به سیب‌زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

استان اردبیل با تولید حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن سیب‌زمینی معادل ۲۰ درصد تولید این محصول ایران، مهم‌ترین قطب تولید سیب‌زمینی در کشور محسوب می‌شود.

سیب‌زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد و جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب‌زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha