دکتر امیرخان دهکردی؛ نخستین فوق‌تخصص جراحی سرطان در ایران

شهرکرد- ایرنا- مرحوم دکتر علی امیرخان دهکردی نخستین فوق‌تخصص ایرانی در جراحی سرطان و از سرآمدان و مفاخر رشته پزشکی چهارمحال و بختیاری و کشور بود که از دل یک خانواده تلاشگر به مدارج بالای علمی و پزشکی دست یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در پورتال بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری از دکتر علی امیرخان دهکردی با عنوان چهره‌های مکرم بنیاد نخبگان استان یاد شده است و در مجموع تاکنون از ۹ شخصیت سرآمد و شاخص استان تحت این عنوان تجلیل شده است.

دکتر امیرخان دهکردی؛ نخستین فوق‌تخصص جراحی سرطان در ایران

همچنین در سال ۱۳۹۹ از دکتر امیرخان در آیینی با عنوان "روز شهرکرد" به عنوان یکی از چهره‌های شاخص و سرآمد استان تجلیل می‌شود هرچند این پزشک شایسته به واسطه حضور در کشور آمریکا موفق به شرکت در این برنامه نشده است.

رییس سابق بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: دکتر امیرخان با وجود اینکه در دل یک خانواده زحمت‌کش به دنیا آمد و پرورش یافت و در سنین کودکی به همراه پدر خود به کار دامداری و گله‌داری می‌پرداخت اما به واسطه استعداد بالا و پشتکاری که داشت توانست مدارج علمی را به خوبی سپری کند و در جایگاه اولین نخبگان و سرآمدان استان و کشور جای گرفت.

مجتبی بنیادیان افزود: وی علاقه زیادی به خدمت به مردم کشور و از جمله هم‌استانی‌های خود داشت اما از آنجا که در سال‌های گذشته امکانات و زیرساخت‌های لازم پزشکی از جمله شرایط برای انجام جراحی سرطان در این استان وجود نداشت از همین رو این فوق‌تخصص جراحی سرطان در استان اصفهان در نزدیکی موطن خود مستقر می‌شود و از این طریق به هم‌استانی‌های خود خدمت می‌کند.

وی تصریح کرد: این شخصیت شایسته و نخبه استان دارای روحیه و منش مردم‌داری بود و ارتباط نزدیک و خوبی با مراجعه‌کنندگان و بیماران از جمله مردم استان خود داشت.

دکتر امیرخان دهکردی؛ نخستین فوق‌تخصص جراحی سرطان در ایران
بابک زمانی پور

در زمره سرآمدان پزشکی چهارمحال و بختیاری

محقق و پژوهشگر تاریخ شهرکرد به خبرنگار ایرنا گفت: علی امیرخان دهکردی پزشک و جراح متولد ۱۵ بهمن سال ۱۳۱۲ هجری شمسی متولد شهرکرد است که اگرچه در سال‌های کودکی به واسطه پرداختن به کار دامداری که پدر وی به آن مشغول بود از درس و مدرسه عقب ماند و دیرتر از سن قانونی مشغول تحصیل شد اما وی به صورت جهشی دروس ابتدایی و متوسطه آن دوران را در مدارس جامی شهرکرد پشت سر می‌گذارد و در نهایت به عنوان شاگرد برتر در آزمون ورودی دانشگاه تهران در رشته پزشکی پذیرفته می‌شود.

بابک زمانی‌پور ادامه داد: دکتر امیرخان به واسطه استعداد بالایی که در رشته پزشکی داشت برای گرفتن تخصص در دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا پذیرش می‌شود و در سال ۱۹۶۴ میلادی موفق به دریافت تخصص جراحی عمومی می‌شود و پس از آن ۲ مدرک فوق تخصص یکی جراحی عروق و دیگری فوق تخصص جراحی سرطان را کسب می‌کند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در خصوص دکتر امیرخان حضور وی به عنوان ورزشکار چهارمحال و بختیاری به مسابقات دوی ماراتن کشور یونان است که پس از مسابقات به زیارت خانه خدا می‌رود و سپس به کشور بازمی‌گردد.

دکتر امیرخان دهکردی؛ نخستین فوق‌تخصص جراحی سرطان در ایران
دکتر سیاوش ساعی دهکردی دکتر امیرخان دهکردی

از مدرسه جامی شهرکرد تا پیشروترین مرکز درمان سرطان دنیا فوق‌تخصص

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد نیز گفت: دکتر امیرخان ۲ اقدام شاخص در حوزه پزشکی کشور انجام می‌دهد که یکی تاسیس نخستین بیمارستان تخصصی درمان سرطان به نام بیمارستان "امید" است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به بیمارستان سیدالشهدا تغییر نام داده شده است و دیگری بنیانگذار و رییس نخستین بیمارستان خصوصی اصفهان به نام "سپاهان" می‌شود که کماکان هر ۲ مرکز درمانی فعال هستند و به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند.

سید سیاوش ساعی دهکردی می‌گوید: آنچه دکتر امیرخان را در حوزه پزشکی سرآمد و شاخص کرد، این است که وی نخستین ایرانی دارای فوق‌تخصص جراحی سرطان در کشور است و مدرک خود را از دانشگاه "مموریال اسلون نیویورک" دریافت کرد که پیشروترین مرکز دنیا در جراحی سرطان به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دکتر امیرخان عضویت انجمن جراحان آمریکا و عضویت "رویال کالج" کانادا را نیز دریافت می‌کند و در مراکز جراحی و بیمارستان‌های کرایتون، اورنج کانتری، نبرسکا و سانته‌آنای آمریکا مشغول کار می‌شود اما به واسطه حس وطن‌دوستی اندکی بعد به ایران بازمی‌گردد و به دعوت استاندار وقت اصفهان به منظور توسعه دانشکده پزشکی دانشگاه اصفهان در سال ۱۹۶۹ میلادی در این استان ساکن می‌شود و به گفته خود دکتر امیرخان حدود ۱۵ نفر از فارغ‌التحصیلان برجسته از دانشگاه‌های آمریکا و اروپا را برای گسترش رشته‌های پزشکی این دانشکده دعوت می‌کند.

ساعی یادآور شد: وی در برهه‌ای از زمان که تاریخ آن به حدود ۳۵ سال قبل بازمی‌گردد تصمیم می‌گیرد که در منطقه زمین‌های دوتوی شهرکرد نخستین بیمارستان خصوصی چهارمحال و بختیاری را راه‌اندازی کند که با وی در این خصوص همکاری نمی‌شود.

وی به رفتار شایسته دکتر امیرخان با بیماران هم‌استانی نیز اشاره کرد و گفت: وی در طول سال‌هایی که در استان اصفهان به جراحی سرطان می‌پردازد با مراجعه کنندگان دیگر از جمله ارتباط نزدیکی داشته و مردم استان هر زمان برای انجام امور درمانی مراجعه می‌کردند با روی گشاده و خوش‌رویی با آنها برخورد می‌کرده و از افراد بی‌بضاعت هزینه درمان دریافت نمی‌کرد.

نویسنده کتاب در حال تالیف مولف زندگی‌نامه دکتر علی امیرخان دهکردی افزود: وی در سال‌های بازنشستگی به مردم مشاوره رایگان در زمینه سرطان ارائه می‌داد و در قبال آن هیچ وجهی را دریافت نمی‌کرد.

ساعی بیان داشت: دکتر امیرخان مدتی به علت بیماری در بیمارستان پارسیان شهرکرد بستری بوده است و در نهایت در سن ۹۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی یادآور شد: عضویت در هیات متخصصین جراحی کشور و دبیری جمعیت ملی مبارزه با سرطان استان اصفهان، دارنده گواهی فوق‌تخصص کاربرد اشعه لیزر در جراحی و فوق‌تخصص در جراحی لاپاراسکوپی از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی آمریکا بخش از روزمه علمی این پزشک شاخص و سرآمد کشور و استان به شمار می‌رود.

خاکسپاری دکتر امیرخان در قطعه نام‌آوران شهرکرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری و دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان نیز با بیان اینکه مجوز خاکسپاری مرحوم دکتر امیرخان در قطعه نام‌آوران آرامستان شهرکرد واقع در رحمتیه گرفته شده است، گفت: فرایند خاکسپاری و برگزاری آیین یادبود این مرحوم از سوی بستگان وی در حال انجام است.

پیام احمدی افزود: سال گذشته به علت بیماری عمل جراحی سختی روی دکتر امیرخان در بیمارستان پارسیان شهرکرد انجام می‌گیرد اما در نهایت در روز پنجشنبه ۲۵ مرداد امسال در سن ۹۱ سالگی در اصفهان دار فانی را وداع گفت که با هماهنگی‌های انجام شده با خانواده این چهره فاخر استان، پیکر وی در استان خاکسپاری می‌شود.

وی تصریح کرد: تلاش داریم با همکاری با نهادهایی از جمله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برنامه‌ای در خصوص بزرگداشت مرحوم دکتر امیرخان در شهرکرد برگزار شود.

به گزارش ایرنا، شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری چهره‌های سرشناس و مفاخر متعددی را در طول تاریخ تقدیم کشور کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha