زیارت در سلامت

مشهد- ایرنا- کاروان‌ دلدادگان زیارت سید و سالار شهیدان که در ایام اربعین و دهه پایانی صفر راه کربلا را در پیش می‌گیرند، متولیان سلامت هم به نوعی دیگر ارادت خود را به ساحت حضرت سیدالشهدا ابراز کرده و با فراهم کردن زمینه سفری ایمن، همراه با سلامت برای زائران ایرانی و مسلمان، در اجر این سفر معنوی سهیم می‌شوند.

به گزارش ایرنا، متولیان حوزه سلامت در استان خراسان رضوی امسال همانند سال‌های پیش همه توان خود را در این مسیر به کار گرفته اند، کادر درمانی و بهداشتی، به ویژه بازرسان سلامت محیط کار که وظیفه میزبانی از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی را بر عهده دارند در تلاشند تا با به کارگیری تجارب موفق سال‌های گذشته و بهره‌گیری از ظرفیت های موجود، خدمات‌رسانی شایسته ای را در ایام اربعین و دهه پایانی صفر ارائه کنند.

زیارت در سلامت

آمادگی حوزه بهداشت برای خدمت به زائران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص مأموریت ویژه اربعین و دهه پایانی ماه صفر، گفت: این مأموریت از روز چهارم تا چهاردهم شهریور امسال، تا روز سالروز شهادت امام رضا(ع) اجرا می‌شود.

مأموریت ویژه اربعین و دهه پایانی ماه صفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد از چهارم تا چهاردهم شهریور ماه امسال و از اربعین حسینی تا شهادت امام رضا(ع) اجرا می‌شود

دکتر حمیدرضا قربان‌زاده افزود: در این مأموریت ۱۲ روزه همانند سال‌های گذشته از ظرفیت تمامی استان‌های کشور به‌ویژه استان‌های همسایه و همجوار خراسان رضوی نیز در راستای خدمت‌رسانی هرچه بهتر به زائران پیاده رضوی استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: با هدف کنترل عوامل محیطی موثر بر سلامت زائران و عزاداران حسینی در ایام اربعین و دهه پایانی صفر، دومین جلسه زیرگروه کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست ستاد خدمات سفر استان نیز در بیست و سوم مردادماه برگزار شد.

این مسوول بیان کرد: همچنین با توجه به جمعیت زیاد زائران و عوامل تهدید کننده سلامت در ابعاد مختلف و به ویژه وضعیت پشه آئدس و شیوع بیماری‌ ناشی از آن در کشورهای همجوار، مراقبت و رصد ترددها، تشدید و چالش‌های موجود در دستور کار این دانشگاه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

مرهمی بر زخم پاهای پیاده/ آمادگی خادمان سلامت برای خدمت به زائران امام مهربانی‌ها

زیارت در سلامت

پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار با تشدید مراقبت‌های مرزی

رییس پیشگیری از بیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به شیوع بیماری تب دنگی و وجود پشه آئدس در کشورهای مختلف به ویژه در کشورهای همسایه، در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری در کشور و استان خراسان رضوی، در ماموریت ویژه ایام اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر، مراقبت‌های بهداشتی در مناطق مرزی شرق کشور تشدید شده است.

۱۷ مورد مراقبت سندرومیک و غربالگری بیماری واگیردار برای تمامی زایران ایرانی و خارجی در پنج پایگاه مرزی خراسان رضوی انجام می شود

دکتر زهرا نهبندانی افزود: پنج پایگاه مراقبت سندرومیک مرزی در لطف‌آباد، باجگیران، دوغارون، سرخس و فرودگاه بین المللی هاشمی‌نژاد مشهد، بر سلامت زائران خارجی دهه پایانی ماه صفر نظارت دارند.

وی ادامه داد: در این پایگااه‌ها، حدود ۱۷ مورد بیماری سندرومیک برای تمامی افرادی که از سایر کشورها به منظور زیارت حرم مطهر رضوی یا به عزم پیاده روی اربعین حسینی وارد کشور می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرد و براساس علائم بیماری فرد، نمونه‌گیری لازم برای بیماری‌های محتمل از افراد مشکوک به عمل می‌آید.

این مسوول عنوان کرد: با توجه به اینکه ورود از مرزها به خصوص مرز افغانستان، که کانون بیماری فلج اطفال و سرخک است در دهه پایانی ماه صفر تا ۲ برابر افزایش می یابد و حدود سه هزار نفر در روز از این مرز عبور می‌کنند در پایگاه مرزی افغانستان تاکید بیشتری بر بررسی موارد مشکوک به این بیماری است که در این راستا همه افرادی که از این مرز وارد می شوند واکسن سرخک و فلج اطفال دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

غربالگری بیماری‌های واگیر برای مسافران خارجی در خراسان‌رضوی شدت گرفت

ابلاغ دستورالعمل نحوه فعالیت مراکز درمانی در ایام اربعین و دهه پایانی صفر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در راستای پایش بهتر فعالیت‌های جاری و ارتقای سطح آمادگی مراکز درمانی در ایام اربعین، شیوه‌نامه ایام اربعین و مناسبت‌های دهه پایانی صفر به تمامی مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه ابلاغ شده است.

دکتر محمد دهقانی افزود: برابر با این شیونه نامه، تکریم مراجعان و پذیرش بدون قید و شرط بیماران از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود همچنین، حضور مستمر و ۲۴ ساعته پزشکان در کلیه مراکز الزامی است.

وی با اشاره به اینکه مراکز لازم است پزشک آنکال برای تمامی نوبت ها تعیین کنند، ادامه داد: به تمامی مراکز درمانی ابلاغ شده است تا بازنگری لازم را در خصوص اعضای پاسخ اضطراری بیمارستان داشته باشند.

این مسوول با اشاره به لزوم پیش‌بینی و تامین ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در مواجهه با بحران و حوادث احتمالی بیان کرد: برگزاری مانور بحران به همراه تیم مدیریتی و ارزیابی داروهای حیاتی اورژانس از جمله مواردی است که باید توسط مراکز انجام شود.

زیارت در سلامت

آمادگی ۵۴ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دانشگاه با ۵۴ بیمارستان در مناطق زیر پوشش خود که ۲۹ بیمارستان آن دانشگاهی و بقیه غیر دانشگاهی هستند، آمادگی لازم برای خدمت به بیماران در ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر را دارد.

بیش از پنج میلیون نفر زائر در ایام اربعین و دهه پایانی صفر وارد مشهد شوند که این مساله نگاه و حمایت ملی را می‌طلبد

دکتر دهقانی افزود: پیش‌بینی می‌شود بیش از پنج میلیون نفر زائر در ایام اربعین و دهه پایانی صفر وارد مشهد شوند که این مساله نگاه و حمایت ملی را می‌طلبد.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌های حوزه معاونت درمان بر کلیه مراکز درمانی در این ایام خاطرنشان کرد: زائران و مراجعان می‌توانند در صورت مواجه شدن با تخلف، شکایت خود را برای رسیدگی در سامانه ۱۹۰ ثبت کنند.

زیارت در سلامت

اعزام گروه ۴۰ نفره پرستاری برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در راستای خدمت‌رسانی به زائران پیاده اربعین، گروه ۴۰ نفره پرستاری این دانشگاه با همکاری بسیج جامعه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مدت ۱۵ روز از ۲۳ مرداد برای ارائه خدمت در مراکز درمانی شهرستان های مرزی اعزام شده است که تا ششم شهریور خدمت‌رسان زائران پیاده حسینی خواهد بود.

دکتر محمد صادقی با بیان اینکه خدمات حوزه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مشارکت بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی ارائه می‌شود، ادامه داد: پرستاران اعزامی از مشهد در این بازه زمانی در مناطق مرزی، مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا و شهرهای زیارتی عراق خدمات آموزشی و درمانی حوزه پرستاری را در ایستگاه های سلامت فعال در این مناطق به زائران پیاده ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین برای این ایام، حضور تیم‌های واکنش سریع به‌خصوص در مسیر پیاده‌روی زائران اربعین پیش‌بینی شده است تا در صورت نیاز خدمت مورد نظر به‌موقع و در محل حضور زائر ارائه شود.

صادقی افزود: این افراد ۲ روز پس از اربعین حسینی به مشهد باز می‌گردند تا در کنار دیگر نیروهای کادر پرستاری بیمارستان‌ها خدمت‌رسان زائران پیاده رضوی باشند.

بیشتر بخوانید:

نذر خدمت ۴۵۰ پرستار به زائران پیاده دهه پایانی صفر در مشهد

زیارت در سلامت

اعزام کارشناسان و ناظران بهداشتی به مراسم ویژه اربعین حسینی

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برابر مکاتبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، از هر یک از این مراکز یک کارشناس حوزه سلامت محیط به عنوان خادم بهداشتی برای اجرای ماموریت ویژه اربعین به کشور عراق، اعزام شد.

دکتر فرشید وفا افزود: کارشناس حوزه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در تاریخ ۲۴ مردادماه به عراق اعزام شد و تا روز اربعین حسینی در این کشور حضور خواهد داشت تا خدمتگزار زائران پیاده حسینی باشد.

وی ادامه داد: در ایام اربعین برنامه نظارت‌های بهداشتی در تمامی شهرهای حوزه زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود و پس از آن نیز مأموریت ویژه دهه پایانی ماه صفر و روزهای منتهی به شهادت امام رضا(ع) اجرا می شود که در این برنامه از ظرفیت نیروهای موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی به عنوان افسران بهداشتی استفاده خواهد شد.

این مسوول بیان کرد: اولویت نخست این برنامه، موکب‌های پذیرایی و محل‌های اسکان است که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته آموزش‌های لازم به این افراد ارائه می شود تا در زمان ارائه خدمت به زائران پیاده رضوی از اطلاعات لازم و کافی در خصوص مسائل، موضوعات و نظارت‌های مرتبط با این حوزه برخوردار باشند و بتوانند همانند یک نیرو و بازوی قوی و همانند بازرسان و ناظران بهداشتی حوزه سلامت محیط در کنار ما و در خدمت مردم باشند.

بیشتر بخوانید:

کارشناسان بهداشت در روز اربعین به موکبهای مستقر در مشهد ۳۴۵ مورد اخطار دادند

اعزام چهار گروه فوریت‌های پزشکی مشهد به مرز ایلام

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با اعلام سازمان اورژانس کشور چهار گروه سه نفره از کارشناسان فوریت‌های پزشکی این دانشگاه با تجهیزات کامل پزشکی و درمانی برای پوشش فوریت‌های پزشکی در آیین اربعین حسینی و خدمت‌رسانی به زائران به منطقه مرزی استان ایلام و دیگر مرزهای خروجی کشور اعزام شدند.

دکتر علی یزدانی افزود: در همین راستا سه دستگاه آمبولانس از شبکه‌های بهداشت و درمان خواف، کاشمر و رشتخوار و یک اتوبوس آمبولانس از مشهد تامین و به سمت مرز اعزام شد.

بیشتر بخوانید:

استفاده از موتورلانس در اورژانس/ پیش بینی حدود ۸ میلیون زائر در ایام شهادت امام رضا(ع)

زیارت در سلامت

استقرار ۵۰ موکب شناسنامه‌دار اتباع

جانشین رییس دانشگاه در کمیته بهداشت، درمان و محیط زیست ستاد خدمات سفر خراسان رضوی گفت: هرگونه کم توجهی حوزه بهداشت می‌تواند مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند و تلاش ما براین است که خدمات بهداشتی اثربخشی به زائران ارائه کنیم تا دغدغه‌ای جز زیارت نداشته باشند.

دکتر یوسف رحمتی افزود: در این راستا ۵۰ موکب شناسنامه‌دار اتباع در مسیر انتقال زائران کشورهای همسایه مستقر شده‌اند که ضرورت آموزش موکب‌داران و تقدم پیشگیری بر درمان مورد تاکید است.

وی ادامه داد: علاوه بر فعالیت ۱۵۹ درمانگاه شبانه‌روزی و ۳۶ بیمارستان خدمت‌رسان، در این ایام بر حسب نیاز در محل‌هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد استقرار گروه های پزشک و پرستار و تامین دارویی لازم انجام می‌شود.

این مسوول بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب رتبه "واحد برتر خدمت دهنده" در بین کمیته های ۱۴ گانه ستاد خدمات سفر استان شد که در این راستا از ۷۰ نفر از اعضای حوزه سلامت نیز قدردانی به عمل آمد.

قرارگیری مطالب آموزشی- بهداشتی در نرم افزارهای باد صبا و پیام رسان ایتا

رییس گروه آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مطالب آموزشی‏- بهداشتی مفیدی در نرم افزار «باد صبا» ویژه ایام اربعین قرار گرفته است.

دکتر محمدجعفر صادقی افزود: تهیه و انتشار محتوای آموزشی بهداشتی ویژه زائران از طریق سایت اطلاع رسانی، QR کد، چاپ بنر، تراکت و پمفلت آموزشی و کانال آموزشی" در مدار سلامت" در پیام رسان «ایتا» نیز در راستای آموزش موکب داران و عموم جامعه انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha