۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85571107
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مسیر عاشقی؛ روایت این‌روزهای موکب‌داران ملایر

۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۴
کد خبر: 85571107
مسیر عاشقی؛ روایت این‌روزهای موکب‌داران ملایر

همدان- ایرنا- برخی انسان‌ها گویی زمینی نیستند، گاهی بی‌نام و نشان می‌آیند و می‌روند و در مکتب امام حسین(ع) درس خوانده‌اند و خادمی اباعبدالله(ع) و زائرانش پیشه آنهاست، موکب‌دارانی که خادمی را برای خود افتخار می‌دانند.

به گزارش ایرنا؛ قرار سالانه عاشقان سیدالشهدا(ع) بار دیگر با خادمی موکب‌داران اربعین حسینی در ملایر رقم می‌خورد، آنهایی که همیشه پا به کارند و برای حسین(ع) سر از پا نمی‌شناسند، از عمق وجود برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی خادمی می‌کنند و آرام و قرار ندارند.

قدم به قدم منزلگاه عاشقی برای سرور و سالار شهیدان پهن و زندگی و کسب و کارشان را رها کرده‌اند و برای خدمت به زائران دست به کار شده‌اند تا بار دیگر جلوه‌ای از عشق، ارادت و دلدادگی به ارباب کربلا در صفحه اربعین خود ثبت کنند و اگرچه به پابوسش نرفته‌اند، اما خادمی برای زائرانش کمتر از زیارت ارباب نیست.

موکب‌داران اربعین حسینی(ع) در ملایر هر ساله برای پذیرایی از زائران سنگ تمام می‌گذارند و به خود می‌بالند که در مسیر پیاده‌روی اربعین قرار گرفته‌اند و علم حضرت عباس(ع) علمدار کربلا و امام حسین(ع) را هرگز بر زمین نگذاشته‌اند و هر چند ناچیز، این خادمی و ارادت به سرور و سالار شهیدان را در پذیرایی از زائرانش نشان می‌دهند.

قلبشان پَر کشیده برای زیارت سرور و سالار شهیدان، اما اینجا هم در موکب حضرت فاطمه زهرا(س)، موکب قمر بنی هاشم(ع)، موکب امام رضا(ع) و ۱۵ موکبی که قرارگاه عاشقی است تا به زائران واقعی حسین(ع) بگویند اگر زیر بُقعه امام حسین(ع)، تل زینبیه(س) و بین‌الحرمین رسیدند، یادشان کنند و اینگونه خود را به حلقه عشق سیدالشهدا(ع) وصل کنند، این معامله موکب‌داران ملایری با اباعبدالله(ع) است.

مسیر عاشقی؛ روایت این‌روزهای موکب‌داران ملایر

برپایی ۱۵ موکب در ملایر؛ فرصت خادمی به زائران

به گفته مسوول ستاد مردمی اربعین در شهرستان ملایر؛ همزمان با آغاز پیاده‌روی اربعین ۱۵ موکب در این شهرستان برپا می‌شود که در مسیر رفت و برگشت به کربلا، به زائران اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند.

«علیرضا باقری» در گفت‌وگو با ایرنا قرار گرفتن این شهرستان در مسیر تردد زائران اربعین را افتخاری برای مردم این دیار دانست و اظهار کرد: اوج فعالیت موکب‌های این شهرستان پنجم تا پانزدهم ماه صفر است و برخی موکب‌ها نیز در مسیر رفت و برخی در مسیر برگشت و تعدادی هم در مسیر رفت و برگشت به زائران خدمات‌دهی می‌کنند.

برخی از این موکب‌ها شامل موکب فاطمةالزهرا(س) در ورودی آرامستان بهشت هاجر ملایر، موکب علی‌بن‌موسی الرضا(ع) در شهر زنگنه، موکب امامزاده عبدالله(ع) و سعید(ع) روستای آورزمان در گلزار شهدای این روستا، موکب قمر بنی‌هاشم(ع) روستای توچغار، موکب امام رضا(ع) در مسیر برگشت تالار الماس، موکب حضرت رقیه(س) روستای دهنو آورزمان، موکب العباس(ع) روستای حسین‌آباد ناظم، موکب خدام الحسین روستای کرتیل‌آباد، موکب امام حسن مجتبی(ع) روستای نمازگاه، موکب حضرت ابوالفضل(ع) روستای انوج و موکب ام‌البنین(س) روستای پری، موکب شهید صیاد شیرازی روستای نازول و موکب امام حسن عسگری(ع) سامن است.

وی با بیان اینکه فعالیت تعدادی از موکب‌های ملایر از ۲۰ مرداد ماه شروع شده و تا آخر ماه صفر ادامه دارد، بیان کرد: در هر موکب حداقل در هر شیفت ۴۰ نفر از خادمان اباعبدالله(ع) به زائران خدمات‌دهی دارند و این خدمات شامل اطعام و اسکان، خدمات فرهنگی، فنی، بهداشتی، واکس کفش، خدمات مشاوره‌ای، حضور روحانیان برای برپایی نماز جماعت و سایر خدمات است.

مسیر عاشقی؛ روایت این‌روزهای موکب‌داران ملایر

پیش‌بینی تردد یک میلیون و ۷۰۰ زائر از ملایر

مسوول ستاد مردمی اربعین در شهرستان ملایر ادامه داد: در هر یک از موکب‌های ملایر روزانه بیش از ۲ هزار غذا طبخ و روزانه چهار هزار مورد پذیرایی انجام می‌شود که هزینه این موکب‌ها از نذورات مردمی و کمک‌های خیرین است و دستگاه‌های خدمات‌رسان و ارگان‌های مختلف نیز به‌عنوان پشتیبان خادمان اربعین را همراهی می‌کنند.

باقری یادآور شد: هر موکب بین ۵۰۰ تا یک‌هزار زائر را می‌تواند اسکان دهد و پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مسیر ملایر برای رفتن به کربلا عبور کرده و از خدمات این موکب‌ها بهره‌مند شوند.

به گفته وی؛ اداره اوقاف و امور خیریه ملایر ۶ میلیارد ریال در قالب اقلام خشک همچون برنج، روغن و گوشت و شرکت پلاره ملایر نیز پنیر به ارزش ۲ میلیارد ریال برای صبحانه به موکب‌های ملایر کمک کرده‌اند.

مسوول ستاد مردمی اربعین در ملایر ادامه داد: علاوه بر این موکب برون‌مرزی حضرت بقیةالله(عج) ملایر به‌عنوان شانزدهمین موکب این شهرستان، برای دومین سال متوالی با مدیریت امام جمعه ملایر در شهر کربلا برپا شده و اقلام مورد نیاز این موکب با خودروهای سبک و سنگین اعزام شده است.

باقری با بیان اینکه موکب حضرت بقیةالله(عج) اولین موکب برون‌مرزی ملایر است که با فاصله ۱۹۰۰ متری حرم امام حسین(ع) در کربلا برپا شده، گفت: این موکب کار خود را از چند روز پیش آغاز کرده و تا ششم شهریورماه برای خدمت به زائران اربعین برپا خواهد بود.

مسیر عاشقی؛ روایت این‌روزهای موکب‌داران ملایر

موکب برون مرزی حضرت بقیه‌الله(عج) ملایر در کربلا برپا شد

وی با بیان اینکه در هر شیفت این موکب حدود ۴۰ نفر فعالیت دارند، بیان کرد: این موکب روزانه به بیش از یک‌هزار زائر خدمات‌دهی دارند که در روزهای شلوغ تا چهار هزار نفر نیز می‌رسد.

طبق روال هر سال، اداره اوقاف و امور خیریه ملایر امسال نیز بیش از هفت تُن برنج، هزار و ۳۰۰ کیلوگرم روغن و ۶۰۰ کیلوگرم گوشت را بین ۱۵ موکب فعال در این شهرستان و یک موکب مستقر در کربلای معلی با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد ریال از محل عواید موقوفه مرحوم سیف‌الدوله تهیه و توزیع کرده است.

هماهنگی‌ها و اندیشیدن تدابیر لازم برای تامین زیرساخت‌ها و اقلام مورد نیاز برای موکب‌داران این شهرستان از ماه‌ها و هفته‌ها پیش با مدیریت فرماندار ویژه ملایر انجام شد تا امروز برای تردد و پذیرایی از زائران اربعین از محور ملایر مشکلی وجود نداشته باشد و تمامی امکانات و ظرفیت‌های ملایر برای این حماسه عظیم اربعین به کار گرفته شده تا همچون سال‌های گذشته، در پذیرایی و ارائه خدمات به زائران اربعین در صف برترین‌ها قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس سالنامه رسمی کشور چهارم شهریور برابر با ۲۰ صفر ۱۴۴۵ هجری شمسی اربعین حسینی(ع) است، پایانه‌های مرزی مهران، خسروی، شلمچه، چذابه، تمرچین و باشماق، ۶ گذرگاه تردد زائران اربعین حسینی در ایام اربعین امسال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha