رویترز: ۲ خبرنگار ایتالیایی از روسیه به کشورشان باز می‌گردند

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز به نقل از شبکه تلویزیونی دولتی رای ایتالیا گزارش داد که ۲ خبرنگار ایتالیایی که با تهیه گزارش تلویزیونی از اراضی تحت کنترل اوکراین در منطقه کورسک روسیه خشم مسکو را برانگیختند به کشورشان باز خواهند گشت.

به گزارش بامداد یکشنبه ایرنا، رویترز به نقل شبکه تلویزیونی دولتی رای ایتالیا افزود: استفانیا باتیستینی (خبرنگار) و سایمون تراینی (فیلمبردار) برای اطمینان از ایمنی و امنیت شخصی خود به طور موقت به ایتالیا باز می‌گردند.

به نوشته رویترز سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) پیش تر اعلام کرده بود که پرونده‌ای کیفری علیه باتیستینی و تراینی به اتهام عبور غیرقانونی از مرز این کشور به جریان انداخته است.

یک تیم چهار نفره از شبکه تلویزیونی دولتی رای ایتالیا که تحت حفاظت ارتش اوکراین کار می‌کردند، اولین گزارش رسانه‌های خارجی را از منطقه کورسک روسیه که تحت اشغال نیروهای اوکراینی درآمده است، تهیه کرده بودند.

باتیستینی و تراینی قرار است روز یکشنبه به شهر میلان در شمال ایتالیا باز گردند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه روز جمعه سفیر ایتالیا در مسکو را برای اعلام اعتراض نسبت به حضور «غیرقانونی» و گزارش‌دهی خبرنگاران یک شبکه ایتالیایی در منطقه کورسک روسیه احضار و در بیانیه‌ای اعلام کرد: در رابطه با اقدامات تیم فیلمبرداری شرکت رادیو و تلویزیونی RAI که به طور غیرقانونی وارد قلمرو فدراسیون روسیه شدند، اعتراض شدیدی به سفیر ایتالیا اعلام شد.

از سوی دیگر وزارت خارجه ایتالیا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که «سسیلیا پیچونی» سفیر این کشور در مسکو به مقام‌های روس توضیح داد که شبکه رای و تیم خبری آن «فعالیت‌های خود را کاملا مستقل برنامه‌ریزی می‌کند.»

شبکه رای روز چهارشنبه به عنوان اولین شبکه خارجی گزارشی از شهر «سودژا» روسیه که به کنترل نیروهای اوکراینی درآمده است، پخش کرد.

به نظر می‌رسید که خبرنگاران این شبکه تحت اسکورت نظامی اوکراین فعالیت می‌کردند و تصاویری از شهر جنگ‌زده سودژا پخش کردند.

کانال تلگرامی «بازا» نزدیک به مقام‌های روسیه جمعه گزارش داد که وزارت کشور روسیه قصد دارد پرونده‌ای قضایی علیه دو خبرنگار شبکه رای به دلیل ورود غیرقانونی به داخل مرزهای روسیه تشکیل دهد.

مسکو از روز سه‌شنبه ۶ آگوست (۱۶ مرداد) با حمله غافلگیرانه کی‌یف به منطقه «کورسک» روسیه و عبور نیروهای اوکراینی از مرز این کشور مواجه است. روسیه در پی تشدید درگیری‌ها در این منطقه مرزی، بخش‌هایی از مناطق مسکونی را از غیرنظامیان تخلیه کرد.

اوکراین ادعا کرده که بیش از یک هزار کیلومتر مربع از خاک روسیه در منطقه کورسک را تصرف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha