خیابان‌هایی که پیست موتورسواری نیستند

شهرکرد- ایرنا- گاهی با سرعت بالا پشت چراغ قرمز از میان چندین خودرو پارک شده عبور می‌کنند اما کوچکترین خطا در کنترل موتورسیکلت مصادف با ایجاد تصادم برای راکب و خودرو می‌شود.

به گزارش ایرنا، برخی از مردم می‌گویند که تعدادی از موتورسیکلت‌سواران نوجوان و جوان با سرعت در پیاده‌روها، ، خط‌کشی عابر پیاده، بوستان ها (پارک‌ها) و اماکن تفریحی و عمومی حرکت می‌کنند که باعث ترس خانواده‌ها و کودکان می‌شود.

بعضی از موتورسیکلت‌سواران جوان و نوجوان به دلیل نبود پیست استاندارد برای تخلیه هیجانات خود و علاقه‌ای که به موتورسواری دارند به اجبار در خیابان‌ها موتوسواری می‌کنند، که این مساله موجب افزایش نارضایتی عابران و رانندگان وسایل نقلیه به خصوص رانندگان تاکسی و خط‌های اتوبوس شهری می‌شود.

این تعداد از رانندگان موتورسیکلت بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و حقوق شهروندی از هر خط ممنوعه عبور و در برخی مواقع خلاف جهت در خیابان‌ها حرکت می‌کنند و با انجام حرکات نمایشی باعث هراس عابران پیاده می‌شود.

حرکات خطرآفرین برخی از موتورسواران

خیابان‌هایی که پیست موتورسواری نیستند

یکی از شهروندان ساکن شهرکرد می‌گوید: انجام حرکات نمایشی از سوی تعدادی از جوانان و نوجوانان موتورسوار در خیابان‌ها و جاده‌های استان و وقوع حوادث خونبار رانندگی، ناشی از این اقدام از جمله حوادثی است که باعث نگرانی خانواده‌ها می‌شود.

بابک صیادی گفت: تعدادی از موتورسواران با دستکاری اگزوز موتور خود و بدون رعایت حقوق مردم در هر ساعت شبانه‌روز باعث نارضایتی دیگران به دلیل آلودگی صوتی و کاهش امنیت تردد عابران در اماکن عمومی می‌شوند.

وی افزود: به دلیل نبود پیست موتورسواری این جوانان هیجانات خود را با موتور به خیابان‌ها و پارک‌ها می‌آورند.

این شهروند اهل چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برخی از رانندگان موتورسیکلت خیابان‌های شهر را با پیست موتورسواری و اتومبیلرانی اشتباه گرفته‌اند و با انجام حرکات نمایشی، صدای ناهنجار موتور ، تک چرخ، سبقت و لایی کشیدن باعث صدمه‌زدن به خود و خودروها می‌کنند.

خانواده‌ها بر رفتار فرزندان نظارت کنند

یکی دیگر از ساکنان فرخشهر نیز با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها بر رفتارهای فرزندان خود به خصوص در رده سنی نوجوان و جوان نظارت کافی ندارند گفت: در بین جوانان و نوجوانانی که موتورسیکلت دارند کسانی هستند که بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به دنبال تخلیه هیجانات و بزرگ‌نمایی خود در برابر دیگران هستند.

زیبا افزود: این تعداد جوان و نوجوان بدون اعتنا به حقوق شهروندی اقدام به اجرا حرکات نمایشی در سطح شهر با موتورسیکلت می‌کنند که با انجام این حرکات باعث بروز تصادفات برای عابران پیاده و یا خودشان می‌شود که ساماندهی این افراد نیازمند پیست موتورسواری است.

یکی از رانندگان چهارمحال و بختیاری نیز از بی‌رعایتی قوانین راهنمایی و رانندگی توسط راکبان موتورسیکلت ابراز گلایه کرد و گفت: برخی رفتارها و حرکات موتورسیکلت‌سواران باعث سردرگمی رانندگان می‌شود و این معضل باعث بروز تصادفات می‌شود.

صادقی اظهار داشت: رانندگی با موتور در بین تعدادی از نوجوانان فراگیر شده است و نداشتن کنترل و همچنین رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی توسط راکبان موتورسیکلت را بارها و بارها در خیابان و کوچه‌های شهر شاهد بوده‌ایم که بیشترین باعث و بانی تصادف‌های سطح شهر همین نوجوانان سن کم هستند که ندارند.

وی با اشاره به نداشتن کلاه ایمنی توسط تعدادی از راکبان و سرنشینان موتورسیکلت و همچنین اجرای حرکات نمایشی گفت: نوجوانان و جوانان موتورسوار با حرکات نمایشی و تک چرخ زدن و رعایت نکردن حق تقدم، باعث اضطراب در رانندگی و به خطر افتادن جان سایر افراد و ترس کودکان و کهنسالان می‌شوند.

مادرانی که نگران موتورسواری فرزندان خود هستند

خیابان‌هایی که پیست موتورسواری نیستند

یکی از بانوان ساکن شهرستان کیار که از سوار شدن فرزندش بر موتور ابراز نگرانی می‌کند می‌گوید: از ابتدای سال فرزندم که تازه ۱۵ سال سن داشت تاکید زیادی برای خرید موتورسیکلت داشت و برایش موتورسیکلت خریدیم اما هر روز که سوار بر موتور می‌شود نگران هستم.

ژیلا اسماعیلی با اشاره به اینکه پیست موتورسواری و یا یک مکان امن برای تمرین موتورسواری نوجوانان و جوانان در شهر وجود ندارد گفت: همین مساله باعث شده که فرزندانمان برای تخلیه هیجانات خود با موتور دل به خیابان بزنند.

عشق به موتورسواری

نوجوان موتوسوار ساکن شهرکرد می‌گوید: من از ابتدای کودکی عاشق موتورسواری بودم و همیشه ترک موتور پدر و یا عموی خود می‌نشستم.

ابوالفضل نوجوان ۱۴ ساله که هنوز پشت لبش سبز نشده و به سختی موتورسیکلت را کنترل می‌کند ادامه می‌دهد: همه دوستانم موتورسیکلت داشتند و با همدیگر مسابقه می‌داند به همین دلیل، با فشار به خانواده، آنها برایم موتورسیکلت خریدند.

اما خلاف این نوجوان ، یکی از پیشکسوتان موتورسواری استان با اشاره به نبود پیست موتورسواری در استان می‌گوید: تاکنون حوادث دلخراشی برای دوستان ما رخ داده است که این مساله می‌طلبد پیست موتور سواری احداث شود تا شاهد رخ دادن این حوادث تلخ و دردناک نباشیم.

علی ضامن افزود: مسوولان کمک کنند ورزش موتورسواری در استان، به‌ صورت حرفه‌ای و با برنامه‌ریزی انجام شود تا شاهد کسب موفقیت‌های ارزشمند جوانان در سطح کشور باشیم.

تخلیه هیجانات از مهمترین دلایل گرایش جوانان و نوجوانان به موتورسیکلت

خیابان‌هایی که پیست موتورسواری نیستند

یک جامعه‌شناس و پژوهشگر و کنشگر مسائل اجتماعی در چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه امروزه استفاده از موتورسیکلت به عنوان یک وسیله رفت و آمد درون شهری بسیار کاربردی است گفت: در این میان استفاده از این وسیله نقلیه برای افرادی مانند نوجوانان، جوانان و دانش‌آموزان که مدرک قانونی جهت استفاده از موتورسیکلت را ندارند برای تنوع‌طلبی و تخلیه هیجانات خطرآفرین شده است.

شهرام مقدس افزود: برخی از نوجوانان و جوانان بنا بر اقتضای سنی که دارند با دست زدن به کارهای پرخطر میل به تنوع‌طلبی و دیده شدن خود را به نمایش می‌گذارند و با اجرای برخی حرکات در هنگام موتورسواری از جمله لای کشیدن، تک چرخ‌زدن، سرعت غیر مجاز این مساله را به نمایش می‌گذارند.

به گفته وی، این افراد بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و یا استفاده از کلاه ایمنی و بدون توجه به توصیه خانواده‌ها در اماکن مختلف اقدام به اجرا حرکات خطرآفرین می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که باید در زمینه استفاده از این وسیله برای این قشر فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی انجام شود.

مقدس افزود: یکی از راه‌های حل‌ این مشکل توسعه فضاهای مناسب و ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله پیست‌های موتورسواری است که بتوان این قشر را به این پیست‌ها هدایت کرد تا هیجانات درونی خود را تخلیه کنند و همچنین امنیت شهر برقرار باشد.

وی گفت: خانواده‌ها نیز نقش اساسی در کاهش بروز تخلفات از جمله اجرای حرکات نمایشی پرخطر دارند و والدین نباید اجازه دهند، که فرزندانشان بدون دریافت گواهینامه و کسب مهارت لازم و قبل از رسیدن به سن قانونی از این وسیله استفاده کنند.

مقدس افزود: استفاده درست از این وسیله نقلیه نیاز به فرهنگسازی و بسترسازی دارد.

۳۰ درصد فوتی تصادفات درون شهری راکبان موتورسوار است

خیابان‌هایی که پیست موتورسواری نیستند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۳۰ درصد فوتی تصادفات رانندگی درون شهری راکبان موتورسیکلت هستند گفت: ۱۲ درصد تصادفات جرحی نیز مختص موتورسیکلت سواران است.

ایرج حسین‌پور افزود: بیشترین آمار تصادفات موتورسیکلت‌سواران مربوط به جوانان و نوجوانان و در رده سنی ۱۵ تا ۱۸ سال است که به دلیل نداشتن کلاه ایمنی دچار آسیب به سر و گردن آنها می‌شود.

به گفته وی، برخی از جوانان و نوجوانان بدون آشنایی به قوانین راهنمایی و رانندگی و نداشتن گواهینامه از موتورسیکلت استفاده می‌کنند که این مساله می‌طلبد خانواده‌ها نظارت بیشتر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها نسبت اینکه فرزندان خود بدون گواهینامه و کلاه ایمنی و توجه به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از موتورسیکلت استفاده می‌کنند گفت: بیشتر تصادفات موتورسیکلت سواران به دلیل نداشتن اشرافیت کامل به آیین‌نامه و مقررات استفاده از موتورسیکلت و نداشتن توانایی کنترل وسیله نقلیه در مواجه با خطر را می‌دهد.

حسین‌پور افزود: هم‌اکنون تعداد موتورسیکلت در شهرستان‌هایی که اراضی باغی و کشاورزی وجود دارد، بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه در حوادث رانندگی عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت آسیب پذیرتر هستند گفت: نداشتن کلاه ایمنی، سرعت غیر مجاز و نداشتن کنترل برروی وسیله نقلیه مهمترین دلایل بروز حوادث رانندگی است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای برخورد با راکبان موتورسیلکت متخلف و هنجارشکن در استان که تخلف زیادی دارند و یا به صورت عمدی و برای خودنمایی تخلف انجام می‌دهند نیروی انتظامی برخورد جدی انجام می‌دهد.

طرح ارتقای امنیت و آرامش و انضباط ترافیکی موتورسیکلت سواران با استفاده از اقدامات سلبی و ایجابی در استان آغاز شده است

حسین‌پور از آغاز اجرای طرح ارتقاء امنیت و آرامش و انضباط ترافیکی موتورسیکلت سواران با استفاده از اقدامات سلبی و ایجابی از تاریخ ۲۱ مردادماه آغاز شده است و تاکنون ۳۶۰ دستگاه موتورسیکلت متخلف به صورت ساعتی توقیف شده است.

به گفته وی، در راستای اجرای این طرح علاوه بر توقیف ساعتی موتورسیکلت‌ها به رانندگان آنها نیز آموزش‌های لازم در زمینه عواقب و خطرات رعایت نکردن و نداشتن کلاه ایمنی ارائه شده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری گفت: هم اکنون بیش از ۱۵۰ هزار موتورسیکلت شناسامانه‌دار و پلاک دار در استان وجود دارد و آماری از موتورسیکلت‌های بدون شماره وجود ندارد.

یک‌هزار و ۵۰۰ نفر گواهینامه دریافت کردند

حسین‌پور به صدور گواهینامه یکروزه موتورسیکلت در سه شهرستان شهرکرد، بروجن و لردگان از اواخر سال‌گذشته اشاره کرد و افزود: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون برای یک هزار و ۵۰۰ نفر دراستان گواهینامه موتورسیکلت صادر شده است.

به گفته وی، در این طرح افراد بالای ۱۸ سال که موتورسیکلت به نام آنها و یا نزدیکان آنها است می توانند در سایت موتورسیکلت آسان و ایرانیان ثبت نام و شهرمحل سکونت در سه شهرستان را انتخاب کنند.

تخلفات موتورسیکلت سواران و سلب آسایش مردم خط قرمز پلیس است

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی چهارمحال و بختیاری گفت: حرکت در خلاف مسیر عبور و مرور، تردد در پیاده روها، بی‌توجهی به عابران، عبور از چراغ قرمز، حمل بار، تردد در خطوط ویژه و استفاده نکردن از کلاه ایمنی از جمله تخلفاتی است که برخی از موتورسواران مرتکب می‌شوند.

به گفته وی، بی انضباطی ترافیکی، آلودگی هوا و آزار و اذیت شهروندان از دیگر تخلفاتی است که این افراد به دلیل رعایت نکردن قوانین به وجود می‌آورند.

حسین‌پور افزود: لایی کشی و عبور در مسیر خلاف جهت، گذشتن از چراغ قرمز و انجام سایر تخلفات از سوی برخی موتوسواران، عبور و مرور آنها در پیاده‌روها مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده باعث بی‌نظمی در شهر می‌شود.

وی از نبود پیست موتورسواری در استان انتقاد کرد و گفت: با راه‌اندازی پیست موتورسواری می‌توان جوانان و نوجوانان را برای موتورسواری و تخلیه هیجانات از این پیست استفاده کرد.

دوره‌های آموزش فرهنگ رانندگی و ترافیک به جوانان و نوجوانان ارائه می‌شود

خیابان‌هایی که پیست موتورسواری نیستند

مدیر پیشگیری معاونت اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری از برگزاری دوره‌های آموزش فرهنگ رانندگی و ترافیک ترافیک به جوانان و نوجوانان خبر داد و گفت: این دوره‌ها برای جوانان و نوجوانانی که در زمینه استفاده از موتورسیکلت تخلف داشتند برگزار می‌شود.

هیبت‌الله فتحی افزود: این دوره‌ها در قالب طرح امید و فرهنگ ترافیک برای ارائه آموزش‌های خودشناسی، تعامل با جوان نوجوانان، ارائه آموزش در زمینه فرهنگ رانندگی و ترافیک برای جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود و به افراد شرکت‌کننده نحوه استفاده صحیح از موتورسیکلت آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به تاثیرگذاری این دوره‌های آموزشی‌ گفت: افرادی که در این دوره‌ها شرکت می‌کند کمتر دچار تخلف می‌شوند.

نیار پیست موتوسواری؛ خیلی ضروری

پیست استاندارد موتورسواری در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، ۲ دهه پیگیری برای راه‌اندازی پیست موتورسورایرییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: نوجوانان و جوانان موتورسوار نیازمند آموزش رانندگی حرفه‌ای هستند که هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان توانایی ارائه آموزش حرفه‌ای موتورسواری به افراد علاقه‌مند را دارد.

محمد صفری با اشاره به اینکه هم‌اکنون در هیات اتومبیلرانی و موتورسواری استان به دلیل نبود پیست استاندارد عضوگیری انجام نمی‌شود گفت: در هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان ۳۵۰ نفر موتورسوار و ۶۰۰ نفر اتومبیلران عضو هستند و تاکنون نیز مقام‌های را در مسابقات کسب کردند.

وی افزود: طرح راه‌اندازی پیست موتورسواری و اتومبیلرانی در استان از ۲ دهه گذشته آغاز شده است و تاکنون هیچ اقدامی از سوی مسکن و شهرسازی برای واگذاری زمین و ورزش وجوانانت استان برای تامین اعتبار برای خریداری زمین انجام نشده است.

صفری افزود: برای راه‌اندازی این پیست به ۵۰ هکتار زمین نیاز است که به دلیل اینکه بازگشت سرمایه این طرح زود نیست، تاکنون اجرای طرح معطل واگذاری زمین و ارائه طرح توجیهی مانده است.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی موتورسواران به خصوص جوانان و نوجوانان موتورسوار نیازمند راه‌اندازی پیست موتورسواری و اتومبیلرانی است، اظهار داشت: با راه‌اندازی پیست موتورسواری هیچ بهانه بر هیچ قشری وجود ندارد که داخل خیابان و یا اماکن عمومی اقدام به موتورسواری و یا اجرای حرکات نمایشی کنند.

به گفته وی، با راه‌اندازی این پیست از بروز برخی آسیب‌های اجتماعی و ناهنجاری‌ها و نارضایتی مردم و بروز حوادث رانندگی جلوگیری می‌شود.

پیست کارتینگ موجود در شهرکرد استاندارد لازم را ندارد

خیابان‌هایی که پیست موتورسواری نیستند

رییس هیات موتورسواری و اتومبیلرانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از چندین سال گذشته پیست کارتینگ موتورسواری و اتومبیلرانی در حاشیه پارک ملت احداث شده است گفت: مدیریت این پیست با شهرداری است هرسال به صورت مناقصه به اشخاص واگذار می‌شود.

به گفته صفری، پیست موجود در پارک ملت استاندارد لام را ندارد و هیات موتورسواری و اتومبیلرانی به دلیل اینکه جایگاه و مکانی برای تمرین وجود ندارد از این مکان استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تعداد علاقه‌مندان به موتورسواری و اتومبیلرانی در استان بالاست و اتومبیل و موتورسیکلت‌های خوبی نیز در استان وجود دارد گفت: موتورسواران باید آموزش‌های حرفه‌ای لازم را فرا بگیرند تا در هنگام حادثه با اقدام سریع و حرفه‌ای دچار کمترین خسارت و صدمه شوند.

صفری افزود: برای حضور در پیست‌های اتومبیل‌رانی و موتورسواری استاندارد هیچ محدودیت سنی و داشتن گواهینامه وجود ندارد و اگر پیست استاندارد وجود داشته باشد و ورزشکاران بیمه شوند، می‌توان این ورزش را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنند.

به گزارش ایرنا، در استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ هزار موتورسیکلت شناسنامه دار وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha