۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۰
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85571286
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

نوجوانان همدانی پای ثابت کتابخانه‌های عمومی

۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۰
کد خبر: 85571286
نوجوانان همدانی پای ثابت کتابخانه‌های عمومی

همدان-ایرنا- کتاب و کتابخوانی در بین نوجوانان همدانی از جایگاه بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه بسیاری از آنها به فضای مجازی دسترسی دارند اما همچنان در کنار مطالعه کتاب‌های درسی علاقه زیادی به خواندن کتاب‌های متنوع غیر درسی نشان می دهند و استقبال خوبی از کتابخانه های عمومی دارند.

به گزارش ایرنا، با وجود دسترسی بسیاری از کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و مطالب آن، هنوز هم کتاب اهمیت و جایگاه خود را از دست نداده است و آمارها نشان می دهد که ۶۰ درصد اعضای کتابخانه های عمومی استان زیر ۱۸ سال هستند.

در حال حاضر ۱۱۹ کتابخانه عمومی شامل ۷۰ کتابخانه شهری، ۴۸ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار شهری در استان همدان فعال است که ۸۲ هزار و ۱۱۹ نفر در این کتابخانه ها عضویت دارند که ۴.۷۲ درصد از جمعیت استان را شامل می‌شوند.

زیر بنای کتابخانه‌های عمومی استان همدان ۴۸ هزار و ۱۳۷ متر مربع است و یک میلیون و ۵۳۳ هزار و ۲۱۴ نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان در اختیار مردم قرار دارد که به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۸ کتاب موجود است.

امانت بیش از ۳۴۷ هزار جلد کتاب

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به اینکه ۳۴۷ هزار و ۳۵۳ نسخه کتاب از ابتدای سال جاری تاکنون به امانت رفته است اظهار کرد: در فروردین ماه بیش از ۵۲ هزار جلد، اردیبهشت ۶۶ هزار جلد، خرداد ۸۰ هزار جلد، تیر ماه ۸۰ هزار و ۸۴۰ و تا ۲۰ مرداد ماه نیز بیش از ۶۶ هزار جلد کتاب به امانت رفته است.

نوجوانان همدانی پای ثابت کتابخانه‌های عمومی

اهدای بیش از ۲۷ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی

سیدجواد معینی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۲۷ هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است ادامه داد: این کتاب‌ها از مرکز اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور، منابع طبیعی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناشران و مردم به کتابخانه‌ها اهدا شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵۳ جلد کتاب هم از نویسندگان بومی استان در این مدت خریداری شده است، اظهار کرد: کتاب‌های نویسندگان بومی پس از اخذ مجوز از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در استان خریداری می‌شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ادامه داد: از ابتدای سال‌ جاری تاکنون ۱۱هزار و ۴۰۰ جلد کتاب و ۱۴ هزار جلد نشریه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به استان ارسال و بین کتابخانه‌ها توزیع شده است.

ارایه ۳۳۹ عنوان برنامه ویژه اوقات فراغت در کتابخانه‌های عمومی

معینی گفت: ۳۳۹ عنوان برنامه فرهنگی ویژه اوقات فراغت در کتابخانه‌های عمومی استان طی تابستان امسال در ۱۰ شهرستان در حال برگزاری است.

وی، یکی از زمینه های بی بدیل برای داشتن اوقات فراغت سالم را کتابخانه‌های عمومی دانست و اظهار کرد: از آنجا که در بسیاری از نقاط استان به ویژه در روستاها تنها مراکز فرهنگی کتابخانه‌های عمومی هستند، ویژه برنامه‌های فرهنگی کتاب محور متفاوتی برای سپری کردن اوقات فراغت عموم مردم به ویژه کودکان و نوجوانان برنامه ریزی شده و در حال انجام است.

این مقام مسوول با بیان اینکه سیزدهمین دوره مسابقه کتابخوانی رضوی به عنوان بزرگترین رویداد کتابخوانی کشور نیز در حال برگزاری است افزود: برنامه‌های متعددی در کتابخانه‌های عمومی با محوریت منابع سیزدهمین دوره مسابقه کتابخوانی رضوی برپا است به طوری که اقشار در سنین مختلف زیرپوشش این برنامه‌ها قرار دارند.

نوجوانان همدانی پای ثابت کتابخانه‌های عمومی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان ادامه داد: برخی از این عناوین شامل برنامه نویسی برای کودکان، اجرای سرود، نمایش از داستان‌های شاهنامه، برنامه‌نویسی، اسکراچ، بیان احکام و الفبای زندگی،آموزش زبان در مناطق کم برخوردار، اوریگامی، آموزش ریاضی، آموزش خطاطی، نویسندگی، آموزش خانواده، نقاشی روی سفال، انواع کلاس‌های طراحی و میناکاری هستند.

معینی از ارایه برنامه‌های دینی و مذهبی در کتابخانه های عمومی خبر داد و اظهار کرد: برخی از این برنامه‌ها شامل آموزش قرآن (قرائت، روخوانی و روانخوانی)، کاردستی، قرآن و مهدویت، آموزش قرائت ادعیه خوانی، حلقه‌های حجاب و عفاف و حلقه‌های نماز هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در راستای مسئولیت‌های اجتماعی کتابخانه‌های عمومی نیز برنامه‌های مختلفی با محوریت اشتغال‌آفرینی تدارک دیده شده است گفت: آموزش خیاطی، طراحی دوخت، قلم زنی، گلدوزی، نمددوزی، پته‌دوزی و مکرومه بافی از جمله برنامه‌های آموزشی در این بخش است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی نیز به همت محافل ادبی و قرآنی در حال انجام است تصریح کرد: نهج‌البلاغه خوانی، مهد قرآن، عصر شعر، فن بیان و شاهنامه خوانی، مثنوی خوانی، قصه‌های قرآنی، و سایر فعالیت‌های تابستانه محافل قرآن و عترت و محافل ادبی از جمله این برنامه‌ها است.

نوجوانان همدانی پای ثابت کتابخانه‌های عمومی

معینی یادآور شد: از جمله برنامه‌های جذاب دیگر برای کودکان و نوجوانان می‌توان به برنامه آموزش محاسبات ذهنی و امداد و کمک‌های اولیه اشاره کرد و آموزش نقاشی، جلسات قصه‌گویی و جمع‌خوانی کتاب، نشست‌های کتاب خوان، معرفی و خوانش کتاب، پویش‌های کتاب خوانی، نقد کتاب، هنر و خلاقیت، نمایش فیلم، نقالی، گرافیک، نجوم، مهارت های زندگی، مطالعه کتاب همراه با بازی‌های گروهی و قصه گویی شماری از دیگر برنامه‌های اجرایی در کتابخانه های استان است.

وی اظهار کرد: در بخش ورزشی نیز فوتسال و مسابقات شاد و مفرح ورزشی، همچنین در بخش‌های دیگر نقاشی دیجیتال، طب سنتی، شیمی، با هم بخوانیم، با هم بسازیم، زنان معمار موفقیت، شطرنج، نمایش خلاق، روبیک، عکاسی و ادیت عکس، تربیت فرزند، انیمیشن و عروسک روسی از دیگر برنامه های ارایه شده در کتابخانه ها است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: همه افراد می‌توانند پس از عضویت در کتابخانه‌های عمومی از این برنامه‌ها استفاده کنند و بهترین اوقات فراغت را برای خود و خانواده رقم بزنند.

نوجوانان همدانی پای ثابت کتابخانه‌های عمومی

اجرای سه هزار و ۸۵۸ فعالیت فرهنگی توسط کتابخانه‌های عمومی

معینی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون سه هزار و ۸۵۸ فعالیت فرهنگی توسط کتابخانه‌های عمومی استان انجام شده است اظهار کرد: ۲ جلسه رونمایی، ۱۴ جلسه نقد کتاب، ۱۹۶ مسابقه کتابخوانی، یک هزار و ۱۷۸ برنامه مناسبتی، ۱۷۴ نشست کتابخوان، ۱۰ نمایش نامه خوانی، ۲۱۲ جلسه مطالعاتی، ۵۷۱ معرفی کتاب، ۱۰۸ کارگاه آموزشی، پنج جلسه مشاوره، هزار و پنج قصه گویی، کاردستی، روزنامه دیواری، نقاشی، ۳۱۸ نمایشگاه کتاب و ۲ محفل ادبی از جمله این برنامه بوده است و پیش بینی شده که تا پایان سال تعداد برنامه حداقل به ۱۰ هزار برنامه فرهنگی برسد.

وی افزود: در حوزه فرهنگی به چند برنامه شاخص چون اجرای طرح کتابت قرآن کریم، سیزدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی، مسابقه ملی نویسنده شو، جشنواره بین المللی کارتون کتاب، جشنواره کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم، تشکیل محافل قرآنی و ادبی سطح استان، غنی سازی اوقات فراغت، تقویت کسب و کارهای محلی، کلاس‌های آموزشی نویسندگی، شاهنامه خوانی، اسکرج، هنر و خلاقیت، خوشنویسی، احکام و روخوانی قرآن و حسینیه اندیشه از عاشورا تا اربعین می‌توان اشاره کرد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان درباره افتخارات کسب شده توسط کتابداران از ابتدای سال تاکنون اظهار کرد: علی علی‌کرمی، کتابدار کتابخانه عمومی قدس روستای ویان شهرستان کبودرآهنگ و سعیده موسی زاده کتابدارکتابخانه ولایت شهر ملایر، به عنوان ۲ تن از فراگیران برگزیده مدرسه تابستانی طراحی خدمت برای کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی در چهارمین دوره «مدرسه تابستانی» قدردانی شدند.

معینی ادامه داد: در سطح استان ۳۳ جلسه انجمن به ریاست، فرمانداران، بخشداران و استاندار همدان در نظر گرفته شده است که از ابتدای سال جاری تا کنون ۶۱ تعداد برگزار شده است.

نوجوانان همدانی پای ثابت کتابخانه‌های عمومی

افتتاح ۱۰ کتابخانه عمومی در سه سال اخیر

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه در سه سال اخیر ۱۰ کتابخانه عمومی افتتاح، پنج پروژه آماده افتتاح و ۱۸ پروژه در حال انجام است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ساخت، توسعه و بهسازی پنج باب کتابخانه نهادی شامل کتابخانه عمومی زنده‌یاد حاج ستار ربانی روستای نگارخاتون شهرستان فامنین، پاسارگاد روستای ده‌پیاز شهرستان همدان، پاسارگاد روستای کوزره شهرستان همدان و شهدای پای قلعه شهر نهاوند و پاسارگاد شهرستان نهاوند انجام شده است و راه اندازی کتابخانه سیار در شهرستان اسدآباد در حال پیگیری و تحقق است.

معینی با اشاره به اینکه کتابخانه زنده یاد حاج ستار ربانی روستای نگارخاتون شهرستان فامنین به عنوان ۱۱۹ امین کتابخانه عمومی استان در مرداد ماه افتتاح شد اظهار کرد: این کتابخانه ۱۲۰ مترمربع زیر بنا و چهار هزار و ۵۰۰ جلد کتاب دارد که با اعتبار ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی از محل تملک دارایی استان، مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، مصوبه سفر رئیس جمهور شهید به استان و مشارکت خیر تامین افتتاح شد.

معینی افزود: ۲ کتابخانه عمومی نیز در روستاهای ده‌پیاز و کوزره توسط بانک پاسارگاد احداث و توسط اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تجهیز شده که به زودی با حضور مسوولان بانک و استان به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین کتابخانه عمومی شهدای قلعه در شهر نهاوند نیز آماده است که به زودی افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه میز مرجع مجازی در کتابخانه‌های عمومی در اختیار اعضا قرار دارد، تصریح کرد: همچنین اشتراک پایگاه‌های اطلاعاتی تخصصی به منظور استفاده محققان و دانشجویان به صورت رایگان برای اعضای کتابخانه فراهم شده به نحوی که دانلود ۱۲۵ میلیون مقاله، پایان نامه و مجله فراهم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha