۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۰۲
کد خبر: 85571305
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رمز و راز «خریدهای طلایی»

۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۸:۰۲
کد خبر: 85571305
رمز و راز «خریدهای طلایی»

اصفهان- ایرنا- اطمینان از خرید طلای اصل، دغدغه بسیاری از مشتریان، علاقمندان به جواهرات و سرمایه‌گذاران است، موضوعی که اداره کل استاندارد اصفهان هم در باره آن هشدار می‌دهد و از خریداران می‌خواهد تا به اصالت و کیفیت طلای خریداری شده توجه کنند.

استان اصفهان بعنوان یکی از قطب‌های مهم صنعت طلا و جواهر ایران شناخته می‌شود و در آن نظارت بر کیفیت و اعتبار طلاجات از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره اداره کل استاندارد بعنوان تنها مرجع رسمی در تعیین عیار و انگ‌گذاری طلا، از خریداران می‌خواهد تا با خرید از مراکز معتبر، فاکتور معتبر دریافت و از صحت عیار و اعتبار کد شناسایی محصول اطمینان حاصل کنند.

«انگ طلا» شماره‌ای است که بر روی قطعات طلای آب شده حک می‌شود و مانند شناسنامه‌، مشخصات آن قطعه را نشان می‌دهد.

به گفته کارشناس فلزات گرانبهای اداره کل استاندارد اصفهان، ناآگاهی مصرف‌کنندگان نسبت به اعتبار کد واحد تولیدی باعث می‌شود تا سودجویان با فروش محصول دارای عیار کمتر از حد استاندارد و تقلب در وزن خالص محصول، بر سر مشتریان کلاه بگذارند لذا دقت به کد شناسایی و خرید از مراکز معتبر طلا، باید مورد توجه خریداران قرار بگیرد.

سلمان طاهری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استعلام کد شناسایی و دریافت فاکتور معتبر از ضروریات خرید طلاست و علاوه بر ضرورت دقت در عیار طلا حک شده، کد اعتبار آن نیز باید از شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ استعلام شود.

طاهری افزود: خریداران باید جواهر موردنیاز خود را از مراکز معتبر خرید همراه با فاکتور خرید معتبر دریافت کنند.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۱۳ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، سازمان ملی استاندارد، تنها مرجع رسمی کشور در تعیین عیار رسمی و انگ‌گذاری مصنوعات فلزات گرانبهاست.

طاهری، عیارهای رسمی مصنوعات طلا ایران را شامل۷۵۰ در هزار(عیار ۱۸)، ۸۳۳ در هزار(عیار ۲۰)، ۸۷۵ در هزار(عیار۲۱) ،۹۱۶ در هزار(عیار ۲۲) و ۹۹۵ در هزار (عیار۲۴) اعلام کرد.

کارشناس انگ فلزات گرانبهای اداره کل استاندارد استان اصفهان گفت: وقتی عیار طلا ۷۵۰ از هزار باشد(طلای۱۸ عیار مرسوم در بازار) به این مفهوم است که ۷۵۰ قسمت از هزار قسمت آلیاژ مصنوع، فلز طلاست و ۲۵۰ قسمت دیگر بسته به رنگ و خواص مصنوع آن، فلزاتی مثل نقره، مس، نیکل و پالادیوم اضافه می‌شود و در بازار ایران بیشترین تولید مصنوعات طلا عیار ۷۵۰ در هزار است.

وی افزود: کد شناسایی عددی یک تا چهار رقمی است که ابتدای آن یک حرف انگلیسی که معرف استان محل تولید است(برای مثال اصفهان E و تهرانT) که برای استعلام باید حرف G را به ابتدای کد اضافه و به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کرد تا پاسخ شامل نام سازنده، نام استان و اعتبار کد طلا دریافت شود و در صورت معتبر بودن، اقدام به خرید شود.(مثال:GE۶)

رمز و راز «خریدهای طلایی»

وی با اشاره به بازرسی و نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی طلا و سطح عرضه آن در استان گفت: در سال چند بار از واحدهای تولید طلا بازرسی و بطور دائم از محصولات عرضه شده در مراکز توزیع نمونه‌برداری و به آزمایشگاه تایید صلاحیت شده ارسال و عیارسنجی انجام می‌شود و در صورت مغایرت و پایین‌تر بودن عیار از عیار رسمی اعلام شده، با تولیدکنندگان متخلف برخورد می‌شود.

طاهری گفت: واحدهای دارای کد شناسایی که مصنوعات با عیار پایین‌تر از استاندارد تولید کنند، به کمیسیون ماده ۴۲ ارجاع داده می‌شوند و بر اساس مصوبات این کمیسیون، اقدامات قانونی در باره آنها صورت می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: هیچ واحدی بدون کد شناسایی، حق تولید زیورآلات ندارد و در صورت تولید، مصنوعات آنها توقیف و به دادگاه معرفی و مجازات‌های پیش بینی شده اعمال خواهد شد.

کارشناس انگ فلزات گرانبهای اداره کل استاندارد اصفهان افزود: کد شناسایی برای همه واحدهای تولیدی اجباری است، اما واحدها اگر سیستم تولید مناسب‌تری دارند می‌توانند پروانه کاربرد علامت استاندارد تشویقی نیز دریافت کنند.

وی گفت: اکنون ۶۶۳ کد معتبر در استان داریم که بعنوان واحدهای تولیدکننده معتبر فعال هستند.

طاهری افزود: در حال حاضر برای فلزات گرانبها جز طلا مانند نقره، پالادیوم و پلاتین، پروانه استاندارد تشویقی(اختیاری) صادر می‌شود که اکنون سه واحد تولیدی در استان پروانه کاربرد علامت استاندارد در زمینه مصنوعات نقره را دارند.

طلا و جواهر در استان اصفهان یک صنعت قابل توجه است به گونه‌ای که حدود ۶۰ درصد از مصنوعات طلای کشور در این خطه تولید می‌شود.

کدگذاری واحدهای طلا در استان زیر نظر اداره استاندارد از سال ۱۳۸۷ آغاز شد.

در این مدت یکهزارو ۸۰۰ کارگاه‌ طلاسازی کد استاندارد دریافت کردند که از این تعداد برخی بدلایل مختلف از جمله ورشکستگی تعطیل شدند و کد برخی هم بدلیل ارتکاب تخلف باطل شد.

اکنون ۶۶۳ کارگاه کددار طلا در استان اصفهان فعال است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha