آماده‌باش روزانه یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی امدادی مازندران برای نجات غریق

ساری-ایرنا- همه ساله با آغاز فصل تابستان و شلوغی سواحل دریای خزر به واسطه حضور پُرشمار مسافران همراه خود خطرات و تبعاتی به همراه دارد که از جمله تحمیل بار سنگین استقرارو فعالیت روزانه هزار و ۵۰۰ نیروهای انسانی و تجهیزات امدادی برای خدمات دهی به افرادی که به دلیل آشنا نبودن به مسائل این مناطق دچار حادثه می شوند.

به گزارش ایرنا، ‌ سواحل دریای خزر فضای جذاب و چشم نوازش برای هر کسی که به این خطه از شمال کشور می آید وسوسه شنا در دریا را ایجاد می کند تا در مدت حضورش در این منطقه به قول معروف تنی به آب بزند و شنا کند.

اما خزر همواره آبستن بروز حوادث پیش بینی نشده برای آنهایی است که احساس می کنند شناگر هستند و می توانند در این نقطه همچون استخر شنا کنند اما غافل از اینکه "جریان شکافنده" و نقاط دنج سواحل این دریا مستعد و عامل بروز حوادثی نظیر غرق شدن در دریا است.

جریان شکافنده را می توان با قرار گرفتن در ارتفاع با چشم مشاهده کرد. چنان چه اگر روی برآمدگی ماسه ای پایتان را بگذارید تصور می کنید که عمق آب کم است، ولی با کمی جا به جایی ناگهان عمق آب افزایش می یابد، بنا بر این باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.

در این وادی طبق آمار رسمی پزشکی قانونی استان در خرداد ماه سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ غرق شدگی را شاهد بودیم به طوری که در سال ۱۳۹۸، ۱۲ نفر، سال ۱۳۹۹، ۲۴ نفر، سال ۱۴۰۰، ۲۷ نفر و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۸ نفر از هموطنان جانشان را در دریا از دست دادند.

بر اساس آمار اداره کل پزشکی قانونی مازندران از سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و سال ۱۴۰۱ به ۱۶۱ نفر در دریای خزر غرق شدند.

سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب‌های کشور محسوب می‌شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می‌کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.

آماده‌باش روزانه یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی امدادی مازندران برای نجات غریق

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به بار زیاد کاری امداگران و ناجیان غریق استان در ایام تابستان گفت که به طوریکه روزانه هزار و ۵۰۰ حتی بیشتر از این تعداد نیرو درگیر عملیات امداد و نجات غریق در دریای خزر هستند.

غلامعلی فخاری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی ۱۴۰۳ مازندران به ریاست جمعیت هلال احمر استان در این عرصه فعالیت می کند.

وی ادامه داد: در بازه زمانی نهم خرداد ماه و آغاز طرح دریا تا ۲۵ مرداد ماه ۷۸ محل فعالیت مستقر شده است که از این تعداد سه پایگاه ثابت دریایی، ۶۹ پست سیار و موقت و ۶ کمپ چادر سلامت است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت:‌ روزانه با گشت زنی و به کارگیری هزار و ۵۳۰ نفر نیروی عملیاتی شامل ۱۰۰ پرسنل، ‌۱۲۳ داوطلب گشت موتوری و هزار و ۳۰۷ ناجی غریق امدادرسانی به افرادی که در سواحل دریای خزر دچار سانحه غرق شدگی می شوند را انجام می دهند.

آماده‌باش روزانه یک‌هزار و ۵۰۰ نیروی امدادی مازندران برای نجات غریق

وی ادامه داد:‌ علاوه بر استفاده از نیروی انسانی در این زمینه تجهیزات ترابری و امدادی برای این منظور اختصاص یافته است که به صورت روزانه خدمات دهی به افراد حادثه دیده در سواحل دریا را انجام می دهند که در همین راستا ۱۰۸ دستگاه ناوگان ترابری امدادی شامل ۳۸ آمبولانس، چهارموتورلانس، ۵۸ موتورسیکلت امدادی و هشت خودروی کمکدار در سواحل دریا مستقر هستند.

به گفته فخاری این تعداد نیروی انسانی و تجهیزات ترابری امدادی در طول ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی علاوه بر خدمات امدادی، ‌خدمات درمانی، پیش بیمارستانی و اورژانسی به افراد ارائه می کنند.

وی اظهار داشت : در مدت زمان ذکر شده نیروهای امدادی هلال احمر مازندران به پنج هزار و ۵۷۰ نفر خدمات دادند که از این تعداد ۴۴۳ نفر نجات از آب دریای خزر، ۵۲ نفر مصدوم انتقالی به مراکز درمانی و پنج هزار و ۷۵ نفر مصدوم خدمات حضوری نظیر تست فشار خون، تست قند خون، انجام پانسمان، فیکس و آتل بندی برای آنها ارائه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha