تاکید معاون پژوهشی وزارت علوم بر ایجاد دبیرخانه دائم مرجعیت علمی

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی مرجعیت علمی، گفت: برای دستیابی به مرجعیت علمی می‌توانیم بر اساس وظایفمان تقسیم کار کنیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا وزارت علوم، پیمان صالحی در ششمین نشست مرجعیت علمی در محل فرهنگستان علوم، اظهار کرد: باید دبیرخانه دائمی مرجعیت علمی ایجاد شود، در این مسیر می‌توان از تجربیات و تحقیقات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز استفاده کرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم ادامه داد: برخی از مدیران ارشد اقتصادی نگرش یا اعتقادی به پیشرفت کشور از طریق علم و فناوری نداشتند. نمی‌دانیم اگر تاکیدات مقام معظم رهبری نبود چطور باید این اهمیت را نمایان می‌کردیم. برای دستیابی به مرجعیت علمی می‌توانیم بر اساس وظایفمان نیز تقسیم کار کنیم.

اعضای دیگر این جلسه نیز بر چیستی و الگوی مرجعیت علمی و راهکارهای دستیابی به آن تاکید کردند.

در ادامه نشست، سعید رضا عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در مسئله مرجعیت علمی نباید موضوع مرجعیت را به موضوعات مختلف مرتبط کنیم. متاسفانه هنوز به درستی وارد بحث مرجعیت علمی نشده‌ایم.

وی ادامه داد: مرجعیت علمی این است که به جایگاهی دست پیدا کنیم که به عنوان محل مراجعه دنیا تبدیل شویم، نباید ذوب در مسئله باشیم، رهبر انقلاب نیز به موضوع مرجعیت، تاکید زیاد دارند باید دریافت عمیق از مرجعیت علمی ایجاد شود.

محمدهادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هنوز مرجعیت علمی را به درستی نمی‌شناسیم و با آشفتگی مفهومی با آن مواجه شده‌ایم. برای عبور از این مرحله راه دشواری در پیش داریم، چرا که پس از این باید الگو و چارچوب برای مرجعیت علمی پیدا کنیم.

در ادامه محمدرضا شمس اردکانی، دبیر فرهنگستان علوم بیان کرد: باید فهم مشترک درباره مرجعیت علمی ایجاد شود ما پیش از این نیز در سابقه تاریخی خود سابقه مرجعیت علمی داشتیم باید به مسیرهایی که طی کرده‌ایم توجه کنیم.

سعید سرکار، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در این نشست بیان کرد: زیرساخت قوی برای مرجعیت نیاز داریم برای دستیابی به زیرساخت‌ها باید موانع برطرف شود و در اولویت اول باشد.

علی‌اکبر صبوری، استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: مقام معظم رهبری مرجعیت علمی را به ظرفیت‌های کشور گره می‌زنند، بنابراین باید بفهمیم که چطور می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. امکانات تحقیق بلااستفاده در ایران زیاد است. باید از همه امکانات بهره‌برداری مطلوب داشته باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha