۲۸ مرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۲۹
کد خبرنگار: 757
کد خبر: 85571339
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابداع واکنشگر شیمیایی جدید برای اثربخشی روش‌های درمان سرطان

تهران- ایرنا- محققان پزشکی و داروسازی با ابداع یک واکنشگر جدید، امکان تولید مولکول‌های گوگردپایه را فراهم کرده‌اند که باعث می‌شود اثربخشی روش‌های مبارزه با سرطان افزایش یابد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از مدیکال اکسپرس، محققان مرکز سرطان «موفیت» (درکالیفرنیا آمریکا) یک واکنشگر (reagent) جدید ابداع کرده‌اند که دقت سنتز داروها را ارتقا می‌دهد. این شیوه نوآورانه که گزارشی از آن در نشریه ارتباطات طبیعت انتشار یافته، یک واکنشگر جدید مبادله فلورید گوگرد (SuFEx) معرفی می‌کند که امکان تولید به‌شدت کنترل‌شده مولکول‌های بر پایه گوگرد از جمله سولفینامیدها، سولفونیمیدامیدها (sulfonimidamides ) و سولفوکسیمین‌ها را به دست می‌دهد.

این ترکیبات در صنعت داروسازی ضروری اما تولید آنها با دقت شیمی‌فضایی (stereochemical) مورد نیاز، دشوار بوده است. واکنشگر نوآورانه t-BuSF از واکنش‌پذیری خاصی استفاده می‌کند و به سطح تاثیرگذاری بالایی دست می‌یابد که در گذشته قابل دسترس نبوده و این امر پیشرفت را برای تولید داروهای موثرتر و کاربردهای گسترده‌تر تحقیقات پزشکی هموار کرده است.

دکتر جاستین م. لاپچوک مولف اصلی این گزارش تحقیقی و عضو بخش کشف دارو در مرکز سرطان موفیت گفت: ترکیبات گوگردپایه از جمله ترکیبات تولید شده با شیوه جدید، خصوصیات فیزیکی‌شیمیایی (physiochemical) مطلوبی دارند که آنها را برای تولید دارو ایده‌آل می‌کند.

وی افزود: توانایی سنتز سریع این ترکیبات، امکان‌های جدیدی برای طراحی درمان‌های هدفمند و مبارزه موثرتر با سلول‌های سرطانی و به حداقل رساندن تاثیرات جانبی، ایجاد می‌کند.

محققان با استفاده از خصوصیات منحصر به فرد شناساگر t-BuSF قادر شدند فضای شیمیایی درون خانواده گوگرد که قبلا قابل دسترس نبود را مورد بررسی قرار دهند. این پیشرفت منجر به ساخت بیش از ۷۰ ترکیب شیمیایی جدید شده است که بسیاری از آنها کاربردهای فوری در شیمی پزشکی و تولید داروهای جدید دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha