نماینده شیراز: ساز و کار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود

شیراز- ایرنا- نماینده مردم شهرستان های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به مشکلاتی که در زمینه تامین برق برای صنایع رخ داده و با هدف رفع زیان های وارده به این بخش باید ساز و کار و شرایط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود.

جعفر قادری، یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با اشاره به افزایش خاموشی ها به دلیل افزیش مصرف برق افزود: قطع برق در بخش های مختلف از جمله تامین آب، بخش ارتباطات و همچنین افزایش قیمت ها در برخی محصولات و تولیدات تاثیر داشته و مشکلاتی را هم برای مردم و هم بخش خصوصی ایجاد کرده است.

نماینده شیراز: ساز و کار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود

وی ادامه داد: قطع برق صنایع باعث شده که میزان تولید واحدهایی مانند سیمان، فولاد و آلومینیوم کاهش یابد و این کاهش تولید به افزایش قیمت آن محصول در بازار منجر شود.

او اظهار کرد: اغلب این واحدها در سال های گذشته سودده بوده‌اند اما امسال به دلیل اعمال خاموشی ها و قطع برق با زیان های هنگفتی مواجه شده‌اند و برخی از آنها در شرایط سخت و بحرانی قرار گرفته‌اند که باید تلاش کنیم در تابستان آینده با ساخت و تکمیل نیروگاه‌های خورشیدی و تبدیل نیروگاه های حرارتی به سیکل ترکیبی از تکرار این شرایط جلوگیری شود.

وی گفت: البته واحدهای بزرگ استان تاکنون برق یارانه‌ای دریافت کرده‌اند و خودشان نقشی در تامین برق مورد نیاز خود نداشته اند که این روند باید اصلاح شود و شرایط به گونه ای مهیا شود که بخش خصوصی بتواند در حوزه تامین برق اقدام به سرمایه گذاری کند.

نماینده شیراز: ساز و کار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود

قوانین موجود اجازه تبدیل صدرا به شهرستان را نمی دهد
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص تبدیل صدرای شیراز به شهرستان گفت: واقعیت امر این است که با قوانین فعلی امکان تبدیل شهر صدرا به شهرستان وجود ندارد.

قادری افزود: هرچند شهر صدرا حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد اما قانون تقسیمات کشوری می گوید که هر کجا که بخواهد جایگاه تقسیماتی پیدا کند باید تعدادی روستا و دهستان و بخش داشته باشد و این درحالی است که صدرا فاقد حتی یک روستا است.

وی ادامه داد: لذا در این حوزه نیازمند اصلاح برخی قوانین هستیم و برای تبدیل شهر صدرا و شهرهای مشابه آن در کشور به شهرستان باید راه حل قانونی پیدا شود که البته به راحتی هم امکان پذیر نیست.

او اظهار کرد: اصلاح قانون تقسیمات کشوری در مجلس گذشته فرصت مطرح شدن در کمیسیون ها را پیدا نکرد و حتی اگر مطرح هم می شد در صحن فرصت بررسی پیدا نمی‌کرد و با قوانین فعلی هم امکان برخی تغییرات وجود ندارد و باید برخی اصلاحات حتما انجام شود.

صدرا شهری است که برنامه‌ریزی برای ساخت آن در پی سرریز جمعیت شیراز در دهه ۶۰ انجام شد؛ طراحی نوین این شهر در فروردین ۱۳۶۸ در دستور کار وزارت مسکن و شهرسازی قرار گرفت و این طرح به مهندسین مشاور جهت اقدام لازم واگذار شد.

بدین‌ترتیب طرح تفصیلی شهر صدرا در سال ۱۳۶۹ و طرح جامع آن در بهمن ماه سال ۱۳۷۴ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید.

صدرا در نهایت در سال ۱۳۸۸ به دلیل رشد جمعیت و توسعه، از نظر تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافت.

در حال حاضر مناطق مسکونی شهر جدید صدرا که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی کلانشهر شیراز قرار دارد به ۲ فاز یک و ۲ تقسیم شده‌ که فاز یک در قسمت شرق و فاز ۲ در قسمت غرب واقع شده است.

نماینده شیراز: ساز و کار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود

پیگیری تامین اعتبار طرح انتقال آب دریا به فارس
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص روند انتقال آب خلیج فارس به استان فارس هم گفت: در این زمینه مقرر شد که پروژه آب شیرین کن به شکل جداگانه دنبال شود و مشکل اعتبار اجرای طرح نیز از محل منابع صندوق توسعه ملی، فروش اوراق مشارکت به مردم و همچنین تسهیلات یکی از بانک های عامل از بانک مرکزی رفع شود.

قادری افزود: در فاز بعدی نیز تلاش خواهد شد که خط انتقال از پارسیان به سمت اوز متصل شود و همزمان نیز با وزارت نیرو برای تهاتر آب با آب و آب با پساب و همچنین پیش خرید و خرید تضمینی آب توافقاتی داشته باشیم که بتوانیم چارچوب های قانونی را حل کنیم تا روند اجرای طرح شتاب گیرد.

وی ادامه داد: در کنار پیگیری ها برای شتاب بخشی به اجرای طرح انتقال آب خلیج فارس به فارس، کارهایی نیز در زمینه افزایش ظرفیت تامین آب داشته‌ایم که از جمله می توان به دریافت مجوز کمیسیون ماده ۲۳ خط انتقال آب از سد تنگ سرخ بشار به شیراز اشاره کرد که باید به سرعت نسبت به پیدا کردن سرمایه گذار اقدام و با استفاده از منابع دولتی کار آغاز شود.

نماینده شیراز: ساز و کار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود

تلاش برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل در فارس
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل فارس گفت: در این زمینه ۲ قطعه از مجموع سه قطعه خط ریلی شیراز – بوشهر که تعیین تکلیف نشده بود تعیین تکلیف شد و تنها قطعه باقیمانده نیز به زودی تعیین تکلیف می‌شود تا هر ۱۱ قطعه این خط ریلی فعال شود و به سرعت به نتیجه برسد.

قادری افزود: به آزادراه شیراز – اقلید – یزد هم توسط دولت و از محل مولد سازی حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال بودجه تزریق شد و وزارت دفاع هم باید سهم خود را به پروژه تزریق کند تا قطعه هفت به سرعت تکمیل و عملیات اجرایی قطعه هشت نیز آغاز شود.

وی ادامه داد: تلاش ما این بود که آزادراه شیراز – بوشهر را تا اواخر دولت سیزدهم تعیین تکلیف کنیم که این کار محقق نشد و نتوانستیم سرمایه گذاری که حداقل ۴۰ درصد مشارکت کند پیدا کنیم اما تلاش ها برای تحقق این مهم همچنان ادامه دارد.

نماینده شیراز: ساز و کار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود

تکمیل ترمینال خارجی فرودگاه شیراز نیازمند دریافت مصوبه شورای اقتصاد
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در خصوص روند اجرای پروژه ترمینال پروازهای خارجی فرودگاه شیراز هم گفت: این پروژه در جریان اجرا با مشکل مصوبه شورای اقتصاد که قبلا دریافت نشده بود مواجه شد.

قادری افزود: از آنجا که بدون این مصوبه امکان انتخاب پیمانکار میسر نبود، تلاش هایی را برای دریافت این مجوز انجام داده ایم که امیدواریم این مهم نیز به سرعت محقق شود.

نماینده شیراز: ساز و کار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود

پیگیری طرح های کوچک جاده‌ای در فارس
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، در خصوص اجرای پروژه‌های جاده‌ای در استان نیز گفت: پیگیر برخی طرح‌های کوچک از جمله محور شیراز به سمت کیان آباد و شاپورجان، شیراز به سیاخ دارنگون، شیراز به کوهمره و شیراز به سمت منطقه ویژه و همچنین قلات به کدیون هستیم.

قادری افزود: محور شیراز به سمت عسلویه نیز حدود ۵۰ کیلومتر آن به پیمانکار واگذار شد و در دیگر بخش های این محور نیز پیمانکاران در تلاشند تا طرح را به سرانجام برسانند.

نماینده شیراز: ساز و کار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق فراهم شود

اجرای طرح های بیمارستانی در گروه تامین اعتبار
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص اجرای طرح‌های بیمارستانی در شیراز گفت: به رغم اینکه تعداد قابل توجهی مجوز احداث بیمارستان گرفته شده مانند بیمارستان نفت، بیمارستان حضرت رسول (ص) و بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س)، اما به دلیل عدم تامین اعتبار، عملیات اجرایی هیچکدام آغاز نشده است.

قادری افزود: در دولت چهاردهم باید بتوانیم منابع این طرح های بیمارستانی را از طریق فاینانس یا منابع داخلی وزارتخانه های ذی ربط یا اعتبارات بودجه تامین و احداث این بیمارستان ها آغاز کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha