پای فناوری در راه اربعین

مشهد- ایرنا- این روزها سرخط عمده خبرهای کشور به اربعین حسینی (ع) مربوط می‌شود و این موضوع چنان فضای جامعه را تسخیر کرده است که شاهد عزیمت بسیاری از هموطنان برای زیارت عتبات عالیات هستیم و برخی نیز که زودتر پا در میدان این سفر معنوی گذاشته‌اند، اکنون در راه بازگشت هستند.

به گزارش ایرنا، پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) اگر چه چند سالی است که عمومیت یافته و مورد استقبال شیفتگان حضرت سیدالشهدا (ع) قرار گرفته است، ولی راه سپردن به عزم زیارت آن قبله‌گاه جان‌ها، حدود ۱۴ قرن است که دل‌های عاشقانش را گروگان گرفته است، مسیری که روزگاری شاهد طی طریق کاروان‌های بزرگ و کوچک بسیاری بوده و قدم به قدم بیابان‌های آن با نم اشک زائران دلداده و کاروانیان دلتنگ آبیاری شده است.

آن راهها اکنون شاهد حضور پرشمار موکب‌ و کرور کرور جمعیت زائرانی است که هروله‌کنان، بیابان های گرم و سوزان و راه‌های دور و دراز را درمی‌نوردند تا خود را به کربلای عاشقی رسانده و دل خود را به پنجره های ضریح مزار شش‌گوشه‌اش گره بزنند.

روزگاری نیاز زائران در حد چند دانه خرما و نانی بود که موکب ها در میانه راه نجف تا کربلا به دست آنان می رساندند، اما اکنون زائران نیازهای دیگری هم دارند که موکب داران به آن توجه دارند و بر همین اساس خدمت رسانی به جمعیت میلیونی زائران این مسیر در حال تغییر و به روز شدن است.

پای فناوری در راه اربعین

برای پذیرایی از جمعیت زائران حسینی(ع) که برخی خود را از نقاط مختلف جهان و با زحمت و خستگی بسیار به اینجا رسانده اند، شاید خدمت رسانی به روش های سنتی دیگر جوابگو نباشد و نیاز است تا با مدد جستن از فناوری های روز، برخی از این نواقص برطرف و نحوه این خدمت رسانی تغییر یابد.

در این مسیر برخی از شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی، طرح ها و نوآوری هایی دارند که می تواند یاریگر و راهگشا باشد و البته نیاز است که این توانمندی ها هم به خوبی به اطلاع موکب داران رسانده شود تا شرایط بهره برداری از آن در زمان مناسب فراهم شود.

ساختمان‌های پیش‌ساخته

یکی از نیازهای موکب‌داران، سازه‌های موقتی است که بتوانند برای خدمت رسانی در مسیر زائران برپا کرده و پس از پایان کار نیز آن را برچیده و برای استفاده های بعدی، در فضای کوچکی نگهداری کنند.

مدیرعامل شرکت "آریا بارون" در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ساخته های این شرکت،‌ گفت: شرکت ما بیش از ۲۰ سال است که مشغول فعالیت در این زمینه است و برخی از موکب داران که این سازه ها را دیده اند، با مراجعه به این شرکت سفارش محصولاتی را داده اند.

پای فناوری در راه اربعین

خلیل محمدزاده افزود: انواع سازه های فلزی، ساندویچ پانل های سقفی، دیواری و سردخانه‌ای، کانکس های ثابت و سیار و همچنین سرویس بهداشتی از جمله محصولات این شرکت است.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که می توان در خصوص این سازه ها گفت امکان برپایی آسان و نیز جمع آوری آن بدون نیاز به کارگر متخصص است که به راحتی نیز امکان جابه جایی دارد.

او بیان کرد: از سوی دیگر با توجه به آب و هوای کشور عراق که دارای سرمای شدید و گرمای سوزان است، این سازه ها عایق مناسبی نسبت به سرما و گرما هستند. علاوه بر آن قابلیت شست و شو و ضد عفونی کردن داشته و می توان آن‌ها را در فضایی اندک نگهداری کرد.

پخت نان برای زائران

از دیگر نیازهای موکب ها برای پذیرائی از زائران حسینی(ع) تهیه و توزیع نان در وعده های مختلف غذایی است و این در حالی است که برای خدمت رسانی به زائران میلیونی این مسیر، در هر وعده غذایی تنورهای سنتی توان پاسخگویی به این حجم انبوه را ندارد و باید از روش های نوین بهره برد.

یکی از شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی توانسته است در این خصوص گام موثری بردارد و با ساخت دستگاه های مختلف، تولید انواع نان از جمله لواش، بربری و سنگک را، متناسب با ذائقه زائران، امکانپذیر کرده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پخت مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: این شرکت دستگاه های مختلفی برای تهیه و پخت انواع نان و همچنین برخی غذاها، ساخته است که نمونه های صحرایی و سیار کانتینری آن در موکب ها مورد استفاده قرار گرفته است که به دلیل بهره وری بالا در کاهش سوخت و همچنین پخت حدود ۱۵ هزار قرص نان در هر وعده غذایی به صورت ۲۴ ساعته با اقبال موکب داران مواجه شده است.

محمدرضا اسحاق‌آبادی با اشاره به سابقه فعالیت خانوادگی در زمینه پخت نان، افزود: این شرکت از سال ۱۳۹۴ به صورت دانش بنیان مسیر روزآمد شدن را پیمود به گونه ای که اکنون محصولات تولیدی این شرکت به ۴۷ کشور جهان، از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق صادر می شود.

پای فناوری در راه اربعین

وی ادامه داد: با توجه به نیاز زائران حسینی (ع) در ایام اربعین، هر ساله تعدادی از خطوط نان سیار این شرکت به صورت امانی در اختیار موکب های عراقی قرار می‌گیرد و در دهه آخر صفر برای پذیرایی از زائران بارگاه رضوی، به مسیرهای منتهی به مشهدالرضا منتقل می‌شود.

او با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ موکب از دستگاه های این شرکت بهره برداری می کنند، بیان کرد: توجه به ذائقه زائران در مسیر کربلا، موجب شده است تا در کنار انواع نان های سنتی ایرانی، تهیه نان عراقی از جمله نان «صمون» نیز مورد توجه قرار گیرد که بازار هدف و مشتری خود را در داخل ایران و خارج کشور هم به دست آورده است.

مدیر این شرکت اظهار کرد: برخی از محصولات این شرکت اکنون در آشپزخانه حرم های اعتاب مقدسه به کار گرفته می‌شود و به زودی نیز نخستین دستگاه پخت غذا نیز در حرم حضرت ابوالفضل (ع) راه اندازی خواهد شد.

دزدگیر رایگان گوشی

یکی از چالش هایی که موجب آزار زائران می شود، مفقود شدن و یا به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه و یا تبلت در جریان حضور در راهپیمایی اربعین است و یکی از شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی، اقدام به طراحی و ساخت نرم افزاری کرده است که در کنار سایر خدمات خود، شبیه دزدگیر عمل می کند.

مدیرعامل شرکت همیاب۲۴ با اشاره به فعالیت این شرکت که از سال ۱۳۹۵ آغاز شده است،‌ گفت: سامانه دانش بنیان همیاب۲۴، اولین و کامل‌ترین سامانه استعلام و ردیابی کالای دیجیتال سرقتی و مفقودی در کشور است که فعالیتش با حمایت معاونت پیشگیری از وقوع جرم‌ قوه قضاییه در حال انجام است.

پای فناوری در راه اربعین

مهدی جمشیدی افزود: از خدمات اصلی این سامانه، پیشگیری از سرقت موبایل، استعلام رجیستری موبایل، استعلام سرقتی نبودن کالا و ردیابی موبایل سرقتی است.

وی با اشاره به اینکه اکنون سه سال است که مردم از خدمات این شرکت در ایام اربعین در زمینه ردیابی موبایل سرقتی در کشور ایران و عراق استفاده می‌کنند، ادامه داد: از ابتدای شروع پیاده روی اربعین شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی نصب این نرم افزار و مشترکان این سامانه هستیم و این اقدام باعث کاهش ۲۵ درصدی سرقت تلفن های همراه شده است.

او گفت: پیشگیری از سرقت با توجه به امکانات برنامه همیاب ۲۴ در سه حالت قطع شارژر، خروج گوشی از جیب و تغییر مکان گوشی منجر به فعال شدن هشدار برنامه شده و صدای آژیر پخش می‌شود.

جمشیدی اظهار کرد: همچنین افراد می توانند در صورت پیدا کردن گوشی تلفن همراه، مشخصات آن را در این سامانه وارد کنند تا زمانی که مالباخته گوشی سرقتی خود را ثبت می‌کند، تطبیق خورده و فوری گوشی به مالباخته تحویل شود. همچنین همیاب گوشی‌های مفقودی و سرقتی را با انواع روش‌های مختلف ردیابی کرده و به مالباخته اطلاع رسانی می‌کند.

او با اشاره به اینکه از مزایای ثبت کالای سرقتی در همیاب۲۴، ردیابی همزمان گوشی در سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل، اطلاع رسانی به تمام کلانتری ها و مرزبانی های کشور و اطلاع رسانی به اصناف و موبایل فروشی‌های سراسر کشور است.

بیشتر بخوانید:

دانش‌بنیان‌ها در مسیرخدمت‌رسانی به زائران اربعین

تفاهمنامه خرید ۲ محصول دانش بنیان در حاشیه نمایشگاه اربعین منعقد شد

طعم شیرین فناوری در سفر به اربعین/ رضایت زوار حسینی از وضعیت ارتباطات

تولید محصولات دانش‌بنیان ویژه اربعین

دانش‌بنیان‌ها با محصولات فناورانه به یاری زوار حسینی آمدند

سخن پایانی

این گزارش تنها به گوشه کوچکی از توانمندی شرکت های دانش بنیان خراسان رضوی و تلاش های آنان در مسیر خدمت رسانی به زائران حسینی (ع) اشاره کرده است و اگر به این نکته توجه داشته باشیم که راهپیمایی بزرگ اربعین درواقع زمینه ساز و رزمایشی برای هم پیمانی با امام عصر(عج) و ظهور آن امام است، باید شرایط خدمت رسانی به زائران نیز متحول شود به گونه ای که کرامت آنان بیشتر حفظ شود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت ادامه خدمت رسانی موکب های اربعینی در دهه آخر صفر و ایام زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است؛ از این رو باید شرایطی فراهم شود تا نیازهای موکب داران و افرادی که به زائران خدمت می‌کنند، جمع بندی و در اختیار شرکت های دانش بنیان و فناور قرار گیرد تا با طراحی ایده های جدید و خلاقانه، امکان خدمت رسانی مناسب تر به زائران فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha