فیلم/ساکنان شبلیز دنا در پیچ و خم مشکلات

یاسوج - ایرنا - ساکنان و عشایر منطقه زیبای شبلیز در بخش پاتاوه شهرستان دنا به دلیل نبود راه ارتباطی مناسب، خطوط تلفن همراه و شبکه تلویزیون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند که این چالش ها سبب شده تا بخش زیادی از مردم و خانواده ها به ناچار به زندگی شهرنشینی و حاشیه نشینی در سراب کاذب دیگر شهرهای استان پناه ببرند.

به گزارش ایرنا، منطقه شبلیز در بخش پاتاوه شهرستان دنا در ۸۷ کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد و در شمال شرقی این استان و در ارتفاعات رشته کوه های زاگرس واقع شده است.

برخی خانواده های ساکن در منطقه شبلیز دنا می گویند: روزگاری بالای ۵۰۰ خانوار به ویژه در تابستان ها در کنار چشمه ها و کوهپایه های شورم و شبلیز زندگی می کردند اما هم اینک شمار خانواده های عشایری به کمتر ۵۰ مورد رسیده است که دلیل اصلی هم نبود امکانات به ویژه راه و شبکه تلویزیون و آنتن دهی موبایل بوده است.

بعد از طی ۶۰ کیلومتر از مسیر یاسوج به اصفهان و تغییر مسیر به طرف روستای تمنک و عبور از کنار بقعه متبرکه امامزاده باباحاجی(ع)، منطقه شبلیز قرار دارد که حد فاصل جاده یاسوج به اصفهان تا شبلیز ۲۷ کیلومتر است.

دلیل نام‌گذاری شبلیز که از دو کلمه «شب» و «لیز» تشکیل‌شده، وجود غاری در کوه بالادست چشمه دویی است که نقل‌شده افرادی به دلیل برفگیر شدن وارد این غار می‌شدند و از آن به‌عنوان محل استراحت و خواب استفاده می‌کردند. در گویش محلی لری کلمه «شو» به معنای شب و «لیز» به معنای جا گرفتن و خوابیدن است.

کوه شبلیز در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در جنوب روستای شبلیز قرارگرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha