یک هزار و ۸۵۴ شهید غریب در اسارت در کشور شناسایی شده‌اند

کرمانشاه - ایرنا - دبیر کنگره ملی شهدای غریب در اسارت گفت: تاکنون یک هزار و ۸۴۵ شهید غریب دوران هشت سال دفاع مقدس در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد اطلاعات یک هزار و ۳۵۰ شهید در دسترس است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدجواد زمردیان روز یکشنبه در اجلاسیه شهدای آزاده غریب در اسارت استان کرمانشاه در حسینیه ثارالله سپاه حضرت نبی اکرم (ص) با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی به خصوص شهدای غریب اسارت افزود: از ابتدای ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی مان تنها ۴۷۵ شهید در اسارت شناسایی شده بودند که این تعداد هم اکنون به یک هزار و ۸۴۵ شهید رسیده است که به تعداد آنها نیز هر ساله افزوده می شود.

وی با بیان اینکه تشکیل پرونده برای یک هزار و ۳۵۰ شهید غریب انجام شده است و به دنبال بررسی، گردآوری مستندات و اطلاعات و تعیین تکلیف مابقی شهدای غریب هستیم اضافه کرد: روز گذشته نیز ۷۰ شهید در اسارت نیز به این لیست افزوده شد.

دبیر کنگره ملی شهدای غریب در اسارت کشور شمار شهدای غریب دوران اسارت استان کرمانشاه را ۳۲ شهید عنوان کرد و ادامه داد: این آمار اخیرا در این استان به ۳۳ نفر افزایش یافته است.

زمردیان، با بیان اینکه هنوز حدود ۵۰۰ نفر از این شهدا شناسایی نشده اند افزود: از همه آزادگان درخواست می کنم اگر در زمینه این شهدا و چگونگی شهادت هم بندان خود روایت، اطلاعات، آثار و یا مطلبی دارند آن را در اختیار دبیرخانه این کنگره قرار دهند و در اجر معنوی برگزاری این اتفاق مهم سهیم باشند.

وی از شهدای اسارت به عنوان مظلوم‌ترین شهدای دوران دفاع مقدس یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون حدود ۵۰ آزاده شهید در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده اند که به دلیل نبود هیچ اطلاعاتی از آنها روی سنگ مزارشان شهید آزاده گمنام درج شده است.

یک هزار و ۸۵۴ شهید غریب در اسارت در کشور شناسایی شده‌اند

زمردیان با بیان اینکه چهار سازمان شامل بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته جستجوی مفقودین، جمعیت هلال‌احمر و مرکز اسناد مطالعات دفاع مقدس مرجع اولیه گردآوری اسامی شهدای غریب هستند افزود: امیدواریم در آینده نزدیک این ۵۰۰ شهید آزاده گمنام نیز شناسایی شوند.

کرمانشاه ۱۷۵۰ آزاده دارد

به گزارش ایرنا، اجلاسیه استانی شهدای غریب اسارت به منظور تجلیل این شهدای مظلوم دوران اسارت در اردوگاه های رژیم بعث عراق امروز در مسجد ثارالله سپاه نبی اکرم (ص) استان کرمانشاه و با حضور استاندار ، جمعی از آزادگان دفاع مقدس و خانواده های آنها برگزار شد.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد، مردم این استان ۳۰ هزار ایثارگر شامل ۹ هزار و ۸۰۰ شهید، ۲۲ هزار جانباز و هزار و ۷۵۰ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

همچنین تقدیم ۸۵۰ زن شهیده، ۱۵۵۰ بانوی جانباز و ۷۵۰ شهید زیر ۱۵ سال از سندهای افتخار مردم این استان است، رتبه اول زنان جانباز کشور و دومین استان که بیشترین تعداد زنان شهیده را تقدیم انقلاب اسلامی کرده از آن کرمانشاه است.

بیش از ۲۷ عملیات طی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه از جمله مرصاد، بازی‌ دراز، تنگ حاجیان، محمد رسول‌ الله (ص)، والفجر ۱۰، مطلع‌الفجر انجام شده و همچنین شهر نودشه و روستاهای زرده و دیره شهرستان دالاهو در دوران جنگ تحمیلی بمباران شیمیایی شدند و اینها همگی سندی بر حقانیت و مظلومیت مردم این دیار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha