سیمایی‌صراف می‌تواند از ظرفیت‌های قانونی به نفع آموزش عالی بهره ببرد

تهران- ایرنا- معاون پیشین دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گزینه پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را فردی جامع شرایط و چهره‌ای مقبول در بین دانشگاهیان دانست و گفت: وی با توجه به رشته تحصیلی و تجارب کاری خود می‌تواند خلاها وکمبودهای قانونی را رفع کرده و از ظرفیت‌های موجود قانون به نفع آموزش عالی بهره برد.

علیرضا فارسی، معاون پیشین دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و استادتمام این دانشگاه که اکنون ریاست دانشکده علوم ورزشی دانشگاه شهید بهشتی را برعهده دارد، همکار حسین‌ سیمایی‌صراف وزیر پیشنهادی علوم دولت چهاردهم است که در مصاحبه با خبرنگار گروه علم وآموزش ایرنا از خصوصیات اخلاقی و مدیریتی وی و اقداماتی که در صورت کسب رای اعتماد می‌تواند حورزه آموزش عالی را متحول کند، گفت.

چه شناختی از سیمایی‌صراف گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت علوم دارید و اینکه این گزینه صلاحیت سکانداری این وزارتخانه را دارد؟
فارسی: سیمایی صراف از همکاران ما در دانشکده حقوق است و این چهره علمی را به‌خوبی می‌شناسم. گزینه پیشنهادی وزارت علوم به عبارتی استاد دانشگاه و حقوقدانی است که مسئولیت‌هایی در معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، دبیری هیات دولت در دولت‌ دوازدهم و قائم مقامی معاونت پارلمانی و حقوقی رئیس‌جمهور پیشین را عهده دار بوده و انتخاب او از چند جهت قابل بحث است.

از بُعد کلیات خرسندیم بعد از مدت‌ها وزیر علومی معرفی شد که تحصیلکرده رشته علوم انسانی است؛ در حالیکه قسمت عمده‌ای از مشکلات ما در آموزش و آموزش عالی بی‌توجهی به مساله علوم انسانی است. نگاه مدیران در سطوح عالی خارج از توجه ویژه به علوم انسانی بوده است و اگر بخواهیم در موضوع منابع انسانی و آموزش عالی درست عمل کنیم باید نگاهی کلان ترحاکم باشد که در واقع همان جایگاه ویژه‌ به علوم انسانی است. باید از این دیدگاه به آموزش نگریسته شود و این انتخاب برای تصدی وزارت علوم مطلوب است.

نگاه دوم اینکه ما در آموزش عالی با وجود داشتن نقاط قوت‌، نقاط ضعفی داریم؛ به گونه‌ای که اکنون با مشکلاتی روبرو هستیم و اگر در آموزش عالی با ظرفیت‌های قانونی بیشتر آشنا بودیم مسائل از پیش روی ما برداشته می‌شد. پس این مشکلات به آشنایی کم با ظرفیت‌های قانونی‌ بازمی‌گردد. با توجه به رشته تحصیلی سیمایی‌صراف و مدیریت اجرایی در معاونت حقوقی وزارت علوم و معاونت حقوقی و پارلمانی دولت دوازدهم که توانست با راهکارهای حقوقی خلاها و نقاط ضعف را برطرف کند، از این حیث می‌توان نگریست که انتخاب وی مناسب است تا بتواند خلاها وکمبودهای قانونی را رفع کرده و از ظرفیت‌های موجود قانونی به نفع آموزش عالی بهره برد. همچنین جهت‌گیری خاصی نسبت به سیمایی‌صراف از طرف طیف‌ها و همکاران مختلف دیده نشده و از این منظر جامع شرایط است که می‌تواند همگرایی ایجاد کند.

با توجه به همکار بودن شما با سیمایی‌صراف، این چهره پیشنهادی به مجلس را از نظر شخصیت علمی و حقوقی چطور ارزیابی می‌کنید، اینکه از نگاه برخی چهره‌های دانشگاهی، وی را شناخته شده نمی‌دانند؟

فارسی: دانشکده حقوق شهید بهشتی دانشگاهی شناخته شده است و طبیعتا همکاران ما در این دانشگاه به شکل عمومی برجسته و قابل هستند. شخص سیمایی صراف هم مرتبه دانشیاری دارد و هم فعالیت‌های علمی و پژوهشی که البته این فعالیت‌های علمی در دانشکده علوم انسانی با یک دانشکده شیمی قابل قیاس نیست؛ زیرا فعالیت‌های علمی و پژوهشی در علوم انسانی دشوار است. پس هر رشته ماهیت خود را دارد اگر نگاه، نگاه علوم انسانی باشد خواسته ما از علوم انسانی یا به عنوان نمونه با علوم پایه متفاوت می‌شود و انتظاری که از نظر علمی از یک همکار علوم انسانی می‌توان داشت این است که وی (سیمایی‌صراف) همکار خوشنامی باشد که در حوزه اجرا هم موفق ظاهر می‌شود و اینکه برخی‌ها او را چهره ناشناخته می‌داند برگرفته از قیاس‌هاست که درست نیست.

با توجه به تحصیل وی در علوم انسانی، شما مطرح کردید که بعد از مدت‌ها یک چهره علوم انسانی برای سکانداری وزارت علوم معرفی شد و این ویژگی شاخصی است، چالش‌های سر راه وزارت علوم در این حوزه چیست و سیمایی‌صراف تا حد می‌تواند به فضای علوم انسانی کمک کند؟

فارسی: به موضوع علوم انسانی هم به شکل ویژه و هم به شکل عمومی می توان نگاه کرد که این موضوع از دو مقوله قابل بحث است. نخست و به عنوان نمونه ما می‌گویم ارتقای شاخص‌های تبدیل وضعیت و تشویقی برای اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها در نظر گرفته و در آیین نامه هم به ارتقا اشاره شد. اما اشکال چیست؟ آیا در علوم انسانی همان خواسته را داریم که در علوم پایه داریم؟ خیر. این درست نیست در حالیکه باید براساس نیازهای کشور و رشته‌ استادان دانشگاه، آیین نامه‌های تشویقی و تبدیل وضعیت متناسب سازی شود که نگاه سیمایی‌صراف به عنوان حقوقدان می‌تواند این موضوع را هدفمند و ساماندهی کند. این مساله در نوع خود مهم است و باید نیازمحور و آیین نامه‌ها متناسب با آن تنظیم شود.

مساله دوم، بخش رفاهی و مسکن اعضای هیات علمی است که بحث های زیادی درباره نحوه‌ چگونگی اجرای آن شد. اما موانع قانونی آن برطرف نشده است و برخی چهره‌های علمی به دلیل حقوق کم به کشورهای خارج رفتند یا برخی تغییر شغل دادند. در حالیکه ظرفیت زیادی وجود دارد تا موانع را برطرف و با ایجاد ظرفیت قانونی حتی شرایط را معکوس کنیم و مانع خروج همکاران به خارج از کشور شویم.

با توجه به این مساله‌ آیا می‌تواند به عنوان یک مطالبه دانشگاهیان باشد؟

فارسی: رفع موانع قانونی در بخش رفاهی و مسکن برای هیات علمی چه در سطح نخبگان و استادان و چه در سطح دانشجویان دکتری مهم است و باید بحث رفاهی تامین شود؛ به این دلیل که زیر ساخت آن در کشور موجود و موانع قانونی قابل رفع است. سیمایی صراف به دلیل نگاه حقوقی و فعالیت در معاونت‌های حقوقی و پارلمانی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

این موانع که اشاره کردید چیست آیا در این مدت به عنوان نمونه در موضوع مهاجرت تلاش‌هایی برای رفع موانع برداشته شده است؟

فارسی: همین موضوع مولدسازی اموال دانشگاه‌ها که مطرح شد و به مرحله اجرا نرسید. چرا؟ چون یک بخشی از آن که می‌توانست اجرا شود شاید نامناسب بود و یک بخش دیگر را هم می‌توانستیم با رفع موانع قانونی گره‌گشایی کنیم. به عنوان نمونه در دانشگاهی زمین و امکانات وجود دارد اما مشکل اصلی ارائه تسهیلات برای ساخت مسکن استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه است. وقتی زمینی از نظر امکانات مناسب است اما کاری روی آن انجام نمی‌شود یعنی مشکلی وجود دارد که اگر وزیرعلوم به مباحث قانونی و حقوقی اشراف داشته باشد می‌تواند به عنوان اصلاح قانون، لایحه جدید در هیات دولت مطرح کند و در مجلس هم تصویب شود. اگر بخواهیم کاری کنیم باید آگاه باشیم، گاهی وقت‌ها آگاه نیستیم و گاهی وقت‌ها نمی‌خواهیم آگاه باشیم. به نظر می‌رسد آگاهی و اراده‌ای که سیمایی صراف دارد حتما این اتفاق رقم خواهد خورد.

نمونه دیگر، به دانشجویان دکتری، المپیادی ها و نخبه‌های ما در همه جای دنیا بورسیه می‌دهند. اگر شرایط بورس داخل کشور فراهم شود هیچگاه مهاجرت نمی‌کنند. اگر نخبگان و دانشجویان نخبه دکتری به اندازه حقوق یک استادیار تامین شوند و نخبگی هم درست تعریف شود، دانشگاه‌ها ظرفیت آن را دارند تا به جای کمی سازی به سمت کیفی سازی بروند و این موانع برطرف شود. از طرفی ما باید بتوانیم دانشگاه‌های نخبه‌تر را بورس کنیم آنگاه حتی زمینه بازگشت مهاجرت به داخل اتفاق می‌افتد که در برنامه گزینه پیشنهادی وزیر علوم وجود دارد و امیدواریم در صورت کسب رای اعتماد این برنامه محقق شود.

آیا شما با سیمایی صراف در ارتباط هستید و از شما برنامه پیشنهادی خواستند؟

فارسی: ارتباط همکاری داریم. از دوستان همکار نظر مشورتی گرفتند و ما هم نظر مشورتی به همکارانی که با او بیشتر در ارتباط هستند ارائه کردیم.

یعنی گزینه پیشنهادی وزارت علوم مشورت پذیرهم هستند؟

فارسی: بله مشورت‌پذیر و این یک نکته مهم است.

مهمترین ویژگی‌های وزیر علوم از نگاه شما چیست و آیا سیمایی صرف از تمام این ویژگی‌ها برخوردارند؟

فارسی: وزیر علوم باید کلان‌نگر، جامع شرایط، مشورت پذیر وآشنا با مباحث حقوقی و پارلمانی و فضای دانشگاه و دانشگاهیان باشد و سیمایی صراف همه گزینه ها را دارد.

به گزارش ایرنا، حسین سیمایی‌صراف از سوی مسعود پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی علوم دولت چهاردهم به مجلس، معرفی شد که در صورت تایید نمایندگان و گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را پس از محمدعلی زلفی‌گل، در دست خواهد گرفت.

وی صراف متولد ۱۳۴۷ در مشهد،‌ علاوه بر تحصیلات حوزوی،‌ دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی حقوق دانشگاه تهران است.

از شهریور ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۴۰۰ (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، پس از محسن حاجی‌میرزایی و پیش از علی بهادری جهرمی، دبیر هیات دولت بوده است و سوابق اجرایی متعددی در وزارت علوم بر عهده داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha